Nazwa przedmiotu:
Współczesne koncepcje ustrojowo-administracyjne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Marek Jakubiak, Profesor PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_WKUA
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część zajmuje 70 godzin. Egzamin zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do zaliczenia końcowego wymaga 15 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 125 godzin w semestrze.do uzupełnienia
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z poszczególnymi koncepcjami ustrojowo- administracyjnymi ukształtowanymi w okresie XIX i XX wieku, które wywarły znaczący wpływ na status państwa jako podmiotu prawnego oraz na jego pozycję w polityce międzynarodowej.
Treści kształcenia:
1.Liberalizm współczesny jako podstawa funkcjonowania i rozwoju państw demokratycznych. Koncepcje Johna S. Milla, Alexisa de Tocqueville, Leonarda Hobhause. 2. Herbert Spencer i jego ujęcie państwa, systemu prawnego i społeczeństwa. 3.Czynniki sprzyjające powstawaniu państw jako podmiotów prawnych i ich znaczenie dla prawidłowych relacji państwo-społeczeństwo wg. Ludwika Gumplowicza. 4. Założenia ustrojowo-administracyjne socjaldemokracji zachodniej i definicja jej rodzajów. 5. Lassalizm i rewizjonizm jako koncepcje socjaldemokratyczne - podobieństwa i różnice w kwestiach społecznych i ustrojowo-administracyjnych. 6. Centryzm Karla Kautsky'ego jako próba łączenia socjalizmu z parlamentaryzmem 7/8. Solidaryzm Emila Durkheima i jego wpływ na rozwój prawa państwowego i organów administracyjnych w życiu polityczno-społecznym. Leon Dugit i solidarystyczna interpretacja pojęcia norma społeczna. 9. Druga Rzeczypospolita jako przykład państwa realizującego założenia solidaryzmu. Leopold Caro jako prekursor tego kierunku w Polsce Odrodzonej 10. Funkcjonalizm prawniczy i jego znaczenie dla funkcjonowania organów państwowych i kształtowania zakresu ich decyzyjności administracyjnej. 11.Karl Llewelwyn jako twórca głównych nurtów realizmu prawniczego. 12. Konsekwencje dla obywatela modelu prawoznawstwa w ujęciu realizmu prawniczego. 13. Roscoe Pound jako pionier administracji sądowej przełomu XIX i XX wieku. 14. Normatywizm prawniczy Hansa Kelsena. Pojęcie normy prawnej i jej znaczenia dla rozwoju systemu legislacyjnego w XIX wieku 15. Definicja państwa wg. Hansa Kelsena. Podsumowanie najważniejszych koncepcji ustrojowo-administracyjnych przełomu XIX i XX wieku.
Metody oceny:
Maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu przedmiotowego wynosi 20 pkt. Kryteria są następujące: poniżej 11 pkt - ocena ndst (2.0) 11-12 pkt.- ocena dst (3,0). 13-14 pkt. - ocena dst+ (3,5). 15-16 pkt. - ocena db (4,0). 17-18 pkt. - ocena db+ (4,5). 19-20 pkt. - ocena bdb (5,0).
Egzamin:
tak
Literatura:
Tadeusz Maciejewski ., Historia administracji i myśli administracyjnej (czasy nowożytne i najnowsze XVII- XX w), Warszawa 2013. Andrzej Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Lexis Nexis Warszawa 2015. Lech Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Lexis Nexis 2012. Hubert Izdebski Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Zna podstawową terminologię i metody analizy w zakresie nauk społecznych, nauk administracyjnych i nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_02
Ma wiedzę z zakresu nauki o administracji i prawa dotyczącą rozwoju doktryn politycznych i prawnych XIX/XX w., umożliwiającą analizę procesów państwowotwórczych i społecznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_03
Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych i nauk prawnych XIX/XX w. (w ujęciu historycznym).
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie historii rozwoju form ustrojowych, administracyjnych i społecznych w XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U_02
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu koncepcji ustrojowo- administracyjnych i doktryn prawnych i rozwijać swe umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U_03
Student potrafi krytycznie analizować różne koncepcje ustrojowe, administracyjne i polityczno- prawne.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Stałego podnoszenia poziomu swej wiedzy i umiejętności, pełniejszego rozumienia konieczności dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_02
Ugruntowywania przekonania o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie wykorzystania w praktyce nauk prawnych, nauk administracyjnych oraz nauk społecznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_03
Utrwalania nawyku samodzielnej pracy, samokształcenia oraz aktualizowania i kumulacji wiedzy z różnych źródeł.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: