Nazwa przedmiotu:
Contemporary Topics in Social Sciences
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_CTSS
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
10
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
do uzupełnienia
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, pominąwszy znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym (adekwatnie do egzaminu B2).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących przemian społecznych w XXI wieku. Analizie i wspólnym dyskusjom zostaną poddane m.in. takie tematy, jak różnice kulturowe, komunikacja międzykulturowa, wpływ języka na postrzeganie rzeczywistości, szczęście jako fenomen psychospołeczny, stosunek człowieka do innych gatunków, a także współczesne zagrożenia dla demokracji. Rozległy tematycznie zakres zajęć jest intencjonalny. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia otaczającej, zglobalizowanej rzeczywistości, w oparciu o przystępne materiały źródłowe dostępne, co do zasady, wyłącznie w języku angielskim. Przedmiot rozwija umiejętności takie, jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja.
Treści kształcenia:
Effective communication in the modern world. Why is it so hard to understand each other? How and why we differ: Culture, cultural differences and cross-cultural communication. How language affects the way we think… and the way we spend our money. Happiness in everyday life. Can happiness be taught and bought? Multitasking and procrastination: Productivity killers and how to deal with them. How new media and smart apps are hijacking our minds - and how to fight it. Humans and other species: Are we really special?
Metody oceny:
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową wyników kolokwium oraz aktywności na zajęciach. Łącznie do zdobycia jest max. 60 punktów. Kolokwium ma charakter testowy (pytania zamknięte i otwarte), a maksymalna liczba punktów do zdobycia to 37. Aktywność jest premiowana maksymalnie 3 punktami za każde z zajęć; maksymalna liczba punktów do zdobycia to 23.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. L. Boroditsky (2012). Lost in Translation. Artykuł prasowy z Wall Street Journal: http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703467304575383131592767868 2. P. Cardini (2012). Forget multitasking, try monotasking. TED Talk: https://www.ted.com/talks/paolo_cardini_forget_multitasking_try_monotasking 3. K. Chen (2012). Could your language affect your ability to save money? TED Talk: http://www.ted.com/talks/keith_chen_could_your_language_affect_your_ability_to_save_money 4. K. Cherry (2016). What is Flow? Understanding the Psychology of Flow. Materiał dydaktyczny ze strony http://psychology.about.com/od/PositivePsychology/a/flow.htm 5. M. Csiksentmichalyi (2004). Flow, the secret to happiness. TED Talk: http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow 6. J. Galef (2016). Why you think you’re right when you’re wrong. TED Talk: https://www.ted.com/talks/julia_galef_why_you_think_you_re_right_even_if_you_re_wrong 7. J. Galef (2016). Why you think you’re right when you’re wrong. Artykuł popularnonaukowy: https://ideas.ted.com/why-you-think-youre-right-even-when-youre-wrong/ 8. J. Gross (2013). How language can affect the way we think?, http://ideas.ted.com/5-examples-of-how-the-languages-we-speak-can-affect-the-way-we-think 9. R. Hanson (2013). Hardwiring happiness. TED Talk: https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=cpCuoIF__YM 10. D. Lee (1993). Developing Effective Communications. Materiał dydaktyczny University of Missouri, http://extension.missouri.edu/p/CM109 11. M. Norton (2011). How to buy happiness. TED Talk: https://www.ted.com/talks/michael_norton_how_to_buy_happiness 12. D. Sivers (2009). Weird, or just different? TED Talk: https://www.ted.com/talks/derek_sivers_weird_or_just_different 13. D. Thompson (2014). The Procrastination Doom Loop – and How to Break It. Artykuł z The Atlantic: https://www.theatlantic.com/business/archive/2014/08/the-procrastination-loop-and-how-to-break-it/379142/ 14. F. de Waal (2011). Moral behavior in animals. TED Talk: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna wybrane zagadnienia psychospołeczne, związane z przemianami społecznymi w XXI wieku.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W05, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3, II.S.P7S_WG.1
Charakterystyka W_02
Student zna podstawowe uwarunkowania komunikacji prowadzonej międzykulturowo.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3
Charakterystyka W_03
Student zna podstawowe zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z globalizacją, komunikacją międzykulturową i pokrewnymi zagadnieniami.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, I.P7S_UK
Charakterystyka U_02
Student dostrzega wielowymiarowość pozornie prostych zjawisk społecznych, subiektywny charakter ich postrzegania, a także wynikającą z powyższych konieczność dokształcania się.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KO
Charakterystyka K_02
Student jest świadom znaczenia nauk społecznych w opisywaniu złożoności współczesnego świata.
Weryfikacja: Dyskusja, Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: