- Nazwa przedmiotu:
- Contemporary Topics in Social Sciences
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_CTSS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 10
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, pominąwszy znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym (adekwatnie do egzaminu B2).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych zagadnień dotyczących przemian społecznych w XXI wieku. Analizie i wspólnym dyskusjom zostaną poddane m.in. takie tematy, jak różnice kulturowe, komunikacja międzykulturowa, wpływ języka na postrzeganie rzeczywistości, szczęście jako fenomen psychospołeczny, stosunek człowieka do innych gatunków, a także współczesne zagrożenia dla demokracji. Rozległy tematycznie zakres zajęć jest intencjonalny. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia otaczającej, zglobalizowanej rzeczywistości, w oparciu o przystępne materiały źródłowe dostępne, co do zasady, wyłącznie w języku angielskim.
Przedmiot rozwija umiejętności takie, jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja.
- Treści kształcenia:
- Effective communication in the modern world. Why is it so hard to understand each other?
How and why we differ: Culture, cultural differences and cross-cultural communication.
How language affects the way we think… and the way we spend our money.
Happiness in everyday life. Can happiness be taught and bought?
Multitasking and procrastination: Productivity killers and how to deal with them.
How new media and smart apps are hijacking our minds - and how to fight it.
Humans and other species: Are we really special?
- Metody oceny:
- Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową wyników kolokwium oraz aktywności na zajęciach. Łącznie do zdobycia jest max. 60 punktów. Kolokwium ma charakter testowy (pytania zamknięte i otwarte), a maksymalna liczba punktów do zdobycia to 37. Aktywność jest premiowana maksymalnie 3 punktami za każde z zajęć; maksymalna liczba punktów do zdobycia to 23.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. L. Boroditsky (2012). Lost in Translation. Artykuł prasowy z Wall Street Journal: http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703467304575383131592767868
2. P. Cardini (2012). Forget multitasking, try monotasking. TED Talk:
https://www.ted.com/talks/paolo_cardini_forget_multitasking_try_monotasking
3. K. Chen (2012). Could your language affect your ability to save money? TED Talk: http://www.ted.com/talks/keith_chen_could_your_language_affect_your_ability_to_save_money
4. K. Cherry (2016). What is Flow? Understanding the Psychology of Flow. Materiał dydaktyczny ze strony http://psychology.about.com/od/PositivePsychology/a/flow.htm
5. M. Csiksentmichalyi (2004). Flow, the secret to happiness. TED Talk: http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow
6. J. Galef (2016). Why you think you’re right when you’re wrong. TED Talk: https://www.ted.com/talks/julia_galef_why_you_think_you_re_right_even_if_you_re_wrong
7. J. Galef (2016). Why you think you’re right when you’re wrong. Artykuł popularnonaukowy:
https://ideas.ted.com/why-you-think-youre-right-even-when-youre-wrong/
8. J. Gross (2013). How language can affect the way we think?, http://ideas.ted.com/5-examples-of-how-the-languages-we-speak-can-affect-the-way-we-think
9. R. Hanson (2013). Hardwiring happiness. TED Talk:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=cpCuoIF__YM
10. D. Lee (1993). Developing Effective Communications. Materiał dydaktyczny University of Missouri, http://extension.missouri.edu/p/CM109
11. M. Norton (2011). How to buy happiness. TED Talk: https://www.ted.com/talks/michael_norton_how_to_buy_happiness
12. D. Sivers (2009). Weird, or just different? TED Talk: https://www.ted.com/talks/derek_sivers_weird_or_just_different
13. D. Thompson (2014). The Procrastination Doom Loop – and How to Break It. Artykuł z The Atlantic:
https://www.theatlantic.com/business/archive/2014/08/the-procrastination-loop-and-how-to-break-it/379142/
14. F. de Waal (2011). Moral behavior in animals. TED Talk: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna wybrane zagadnienia psychospołeczne, związane z przemianami społecznymi w XXI wieku.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Student zna podstawowe uwarunkowania komunikacji prowadzonej międzykulturowo.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3
- Charakterystyka W_03
- Student zna podstawowe zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z globalizacją, komunikacją międzykulturową i pokrewnymi zagadnieniami.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, I.P7S_UK
- Charakterystyka U_02
- Student dostrzega wielowymiarowość pozornie prostych zjawisk społecznych, subiektywny charakter ich postrzegania, a także wynikającą z powyższych konieczność dokształcania się.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KO
- Charakterystyka K_02
- Student jest świadom znaczenia nauk społecznych w opisywaniu złożoności współczesnego świata.
Weryfikacja: Dyskusja, Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: