- Nazwa przedmiotu:
- Trwałość materiałów i konstrukcji budowlanych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Paweł Łukowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- TRWMIK
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 24 h, przygotowanie i wygłoszenie referatu 30 h. RAZEM 54 h = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 24 h. RAZEM 24 h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie i wygłoszenie referatu 30 h. RAZEM 30 h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład24h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu I stopnia studiów na specjalności IPB
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa - 60 osób
- Cel przedmiotu:
- Przygotowanie absolwentów do rozwiązywania zagadnień związanych z zapewnieniem, prognozowaniem i oceną trwałości materiałów budowlanych jako podstawowego czynnika decydującego o trwałości obiektów budowlanych.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe pojęcia związane z trwałością. Definicje i terminologia. Znaczenie problematyki trwałości materiałów budowlanych. Korozja, naprawy i ochrona konstrukcji. Trwałość a odporność korozyjna.
2. Mechanizmy korozji materiałów budowlanych. Korozja chemiczna, fizyczna i biologiczna. Synergizm oddziaływań korozyjnych.
3. Korozja materiałów budowlanych a trwałość konstrukcji.
4. Uszkodzenia konstrukcji – przyczyny, objawy, przebieg destrukcji. Powstawanie rys. Elektrochemiczna korozja zbrojenia w żelbecie.
5. Wpływ modyfikacji materiałowej na trwałość betonu.
6. Karbonatyzacja betonu jako czynnik korozji żelbetu.
7. Ochrona powierzchniowa jako czynnik poprawiający trwałość materiału w konstrukcji.
8. Warunki użytkowania konstrukcji a dobór materiałów konstrukcyjnych oraz materiałów do naprawy i ochrony. Sposoby oceny przydatności materiałów w aspekcie trwałości. Przykłady praktycznej analizy użyteczności wybranych wyrobów budowlanych.
9. Trwałość materiałów w świetle prawodawstwa europejskiego oraz dokumentów normalizacyjnych. Europejska i krajowa działalność normalizacyjna w zakresie zapewnienia trwałości oraz napraw i ochrony konstrukcji. Metody i zasady napraw i ochrony w świetle PN-EN 1504-9.
10. Przykłady awarii konstrukcji budowlanych (betonowych i innych), ich naprawa i ochrona.
- Metody oceny:
- Ocena prezentacji dotyczących wybranych zagadnień związanych z tematyką wykładów w powiązaniu z
aktywnością w trakcie semestru (dyskusje panelowe poświęcone rozwiązywaniu konkretnych problemów).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Czarnecki L., Emmons P.H., Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych, Polski Cement, Kraków, 2003;
[2] Czarnecki L. i zespół, Beton według normy PN-EN 206-1 – komentarz, Polski Cement 2004;
[3] Fagerlund G., Trwałość konstrukcji betonowych, Arkady, Warszawa, 1999;
[4] Ściślewski Z., Ochrona konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 1999;
[5] Wybrane artykuły z czasopism naukowo-technicznych: „Archiwum Inżynierii Lądowej”, „Materiały Budowlane”, „Cement Wapno Beton”, „Budownictwo-Technologie-Architektura”, i in.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TRWMIKW1
- Zna uwarunkowania i metody kształtowania trwałości materiałów, elementów i konstrukcji budowlanych oraz miary i metody oceny trwałości.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt TRWMIKW2
- Zna uwarunkowania i metody kształtowania trwałości betonu i elementów oraz konstrukcji betonowych. Zna metody oceny trwałości betonu.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W22_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TRWMIKU1
- Potrafi pozyskiwać informacje dotyczące sposobów kształtowania trwałości materiałów i konstrukcji budowlanych, na ich podstawie dokonywać analizy i prezentacji nowoczesnych technologii budowlanych.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02
- Efekt TRWMIKU2
- Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i kompetencji w zakresie kształtowania trwałości materiałów i konstrukcji budowlanych, potrafi samodzielnie zdobywać tę wiedzę.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
- Efekt TRWMIKU3
- Potrafi sformułowac kryteria użyteczności ochrony przed korozją i na tej podstawie dobrać sposób zabezpieczenia materiału i konstrukcji budowlanej.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U25_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TRWMIKK1
- Jest przygotowany do zespołowego wykonywania zadania o charakterze analitycznym i właściwej prezentacji wyników i wniosków.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04
- Efekt TRWMIKK2
- Potrafi formułować wnioski i opinie w sposób rzetelny, obiektywny i klarowny. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat prezentowanych zagadnień.
Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07