- Nazwa przedmiotu:
- Mosty drewniane i kompozytowe
- Koordynator przedmiotu:
- Thakaa Alkhafaji, Dr inż., Wojciech Karwowski, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Mosty i Budowle Podziemne
- Kod przedmiotu:
- MODREW
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe - 24 h:
- obecność na wykładach - 16 h,
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 5 h.
3. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 12 h.
4. Wykonanie projektu - 12 h.
5. Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 7 h.
Razem nakład pracy studenta - 60 h = 2 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe - 24 h:
- obecność na wykładach - 16 h,
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
Razem nakład pracy studenta - 24 h = 1 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. Godziny kontaktowe - 8 h:
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 5 h.
3. Wykonanie projektu - 12 h.
Razem nakład pracy studenta - 25 h = 1 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Tytuł inżyniera.
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy w zakresie teorii, projektowania, budowy i utrzymania mostów drewnianych i kompozytowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywanie postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
- Treści kształcenia:
- Wykład - część dotycząca Mostów Drewnianych:
1. Literatura i normy.
2. Rozwój mostów drewnianych w dziejach ludzkości.
3. Drewno jako materiał konstrukcyjny do budowy mostów.
4. Podpory drewniane.
5. Mosty z drewna litego.
6. Współczesne mosty drewniane.
7. Wyposażenie mostów drewnianych.
8. Podstawy analizy statyczno – wytrzymałościowej.
9. Metody budowy mostów drewnianych.
10. Utrzymanie mostów drewnianych.
11. Naprawa i wzmacnianie mostów drewnianych.
12. Trwałość mostów drewnianych.
Wykłady - część dotycząca Mostów Kompozytowych:
1. Literatura i normy.
2. Historia zastosowania kompozytów polimerowych.
3. Podział kompozytów polimerowych.
4. Właściwości kompozytów polimerowych oraz ich składników.
5. Metody produkcji kompozytów polimerowych.
6. Pomosty kompozytowe - sandwicze.
7. Mosty hybrydowe – współpraca pomostów z dźwigarami.
8. Dźwigary belkowe oraz kratownicowe z elementów kompozytowych.
9. Połączenia. Podział i rodzaje.
10. Projektowanie kompozytowych dźwigarów kratownicowych.
Ćwiczenia projektowe: Projekt koncepcyjny mostu drewnianego.
- Metody oceny:
- Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Część dotycząca Mostów Drewnianych:
[1]. Biliszczuk J., Bień J., Maliszkiewicz P.: Mosty z drewna klejonego. WKiŁ. Warszawa 1988.
[2]. Czapski C.: Mosty drewniane. Wydane nakładem Fundacji A. i Z. Wasiutyńskich. Warszawa 2001.
[3]. Furtak K.: Mosty drewniane. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków 2002.[4]. Jasieńko J.: Połączenia klejowe i inżynierskie w naprawie, konserwacji i wzmacnianiu zabytkowych konstrukcji drewnianych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław 2003.
[5]. Mielcarek Z.: Konstrukcje drewniane. Arkady. Warszawa 1994.
[6]. Neuhaus H.: Budownictwo drewniane. Polskie Wydawnictwo Techniczne. Rzeszów 2004.
[7]. Szlęzak T.: Mosty małe. PWN. Warszawa 1985.
[8]. Zobel H., AlkhafajI T.: Mosty drewniane z przełomu XX i XXI wieku. WKiŁ. Warszawa 2006.
Część dotycząca Mostów Kompozytowych.
W związku z brakiem polskojęzycznych monografii dotyczących powyższego tematu, Biblioteka Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej udostępnia zbiór artykułów dotyczących mostów kompozytowych autorstwa zespołu Zakładu Mostów oraz wybrane artykuły publikowane przez inne ośrodki naukowe.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MODREWW1
- Posiada wiedzę o drewnie konstrukcyjnym i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych w zakresie umożliwiającym zaprojektowanie prostego mostowego drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W18_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt MODREWW2
- Posiada wiedzę o kompozycie polimerowym wzmacnianym włóknami i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych z uwzględnieniem ich różnych elementów konstrukcyjnych – dźwigarów belkowych, kratownicowych, pomostów. Zna różne sposoby produkcji tych elementów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MODREWU1
- Umie zaprojektować z drewna klejonego most drogowy o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U23_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04
- Efekt MODREWU2
- Umie określić wymagania odnośnie kompozytu polimerowego wzmacnianego włóknami przy zastosowaniu tego materiału w różnych elementach mostowych. Potrafi uwzględnić jego wady i zalety w porównaniu z materiałami konwencjonalnymi przy analizowaniu ewentualnych zastosowań.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MODREWK1
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02