- Nazwa przedmiotu:
- Podpory mostowe
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Trochymiak, dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Mosty i Budowle Podziemne
- Kod przedmiotu:
- PODPOR
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe - 24 h:
- obecność na wykładach - 16 h,
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 9 h.
3. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 h.
4. Wykonanie projektu - 12 h.
5. Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 10 h.
Razem nakład pracy studenta - 60 h = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe - 24 h:
- obecność na wykłądach - 16 h,
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
Razem nakład pracy studenta - 24 h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. Godziny kontaktowe - 8 h:
- obecność na zajęciach projektowych - 8 h.
2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 9 h.
3. Wykonanie projektu - 12 h.
Razem nakład pracy studenta - 29 h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Tytuł inżyniera.
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu teorii, projektowania, budowy i utrzymania podpór mostowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywania postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Informacje wstępne (bibliografia, zakres wykładu).
2. Wybrane zapisy Prawa Budowlanego w kontekście projektowania i budowy podpór obiektów inżynierskich.
3. Klasyfikacja podpór mostowych.
4. Przyczółki, podpory skrajne – połączenie drogi z mostem.
4.1. Zasadnicze elementy przyczółków.
4.2. Przyczółki pełnościenne.
4.3. Przyczółki zatopione.
4.4. Podpory skrajne z gruntu zbrojonego.
4.5. Przyczółki w mostach zintegrowanych.
4.6. Przyczółki jako ściany oporowe.
4.7. Przyczółki z grodzic stalowych.
4.8. Połączenie drogi z mostem.
4.9. Przykłady wybudowanych przyczółków.
4.10. Przykłady zbrojenia przyczółków.
4.11. Obciążenia działające na przyczółki.
5. Podpory pośrednie – filary rzeczne.
5.1. Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów rzecznych.
5.2. Filary z betonu niezbrojonego.
5.3. Filary z betonu zbrojonego i sprężonego.
5.4. Budowa fundamentów filarów rzecznych.
5.5. Przykłady współcześnie wybudowanych filarów rzecznych.
5.6. Podpory z pali i podpory słupowe.
5.7. Podpory o niekonwencjonalnych rozwiązaniach.
5.8. Przykłady zbrojenia filarów rzecznych.
6. Podpory pośrednie – filary lądowe.
6.1. Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów lądowych.
6.2. Przykłady wybudowanych podpór (historyczne i ostatnie realizacje).
6.3. Przykłady zbrojenia podpór pośrednich.
7. Obciążenia działające na filary.
8. Przykład alternatywnych posadowień filara lądowego.
Ćwiczenia projektowe: Projekt budowlany z elementami projektu wykonawczego podpory pośredniej.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Jarominiak A. i inni: Podpory mostów. Wybrane zagadnienia. WKŁ, Warszawa, 1981;
[2] Czudek H., Radomski W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa 1984;
[3] Jarominiak A.: Lekkie konstrukcje oporowe. WKŁ, Warszawa, 1989;
[4] Furtak K.: Wprowadzenie do projektowania mostów. Wyd. PK, Kraków 1999;
[5] Gradkowski K., Żurawski S., Budowle i roboty ziemne. Skrypt, Warszawa 2003;
[6] Rozporządzenie MTiGM z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. DU Nr 63 z 3 sierpnia 2000r;
[7] Ryż K.: Nowe obszary zastosowań stalowych ścianek szczelnych – wybrane aspekty konstrukcyjne i obliczeniowe. Geoinżynieria i tunelowanie, 3/2004.
[8] Pałka Z.: Mury oporowe z grodzic stalowych po raz pierwszy w Polsce. Geoinżynieria i tunelowanie 1/2004;
[9] Furtak K., Wrana B.: Mosty zintegrowane. WKŁ, Warszawa 2005;
[10] Stilger-Szydło E.: Posadowienia budowli infrastruktury transportu lądowego. DWE, Wrocław 2005;
[11] Edel R.: Odwodnienie dróg. WKŁ, Warszawa 2006;
[12] Jarominiak A.: Płyty przejazdowe. Inżynieria i budownictwo, 2/2006;
[13] Freyssinet Polska, Katalog. Grunt zbrojony. Warszawa, 2007;
[14] Madaj A. Wołowicki W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. WKŁ, Warszawa 2007;
[15] Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. WKŁ, Warszawa 2007;
[16] Materiały konferencyjne: Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych. DWE, Wrocław, 2009;
[17] Madaj A. Wołowicki W.: Projektowanie mostów betonowych. WKŁ, Warszawa 2010;[18] Zestaw norm i przepisów do projektowania.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODPORW1
- Posiada szeroką wiedzę o podporach mostowych skrajnych (przyczółki obiektów swobodnie podpartych oraz zintegrowanych) i pośrednich (filary) z uwzględnieniem ich lokalizacji na lądzie lub w wodzie ze wszystkimi wynikającym z tego konsekwencjami. Aspekty związane z projektowaniem podpór zna od strony wymaganych przepisów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_MiBP, K2_W19_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODPORU1
- Potrafi zaprojektować z żelbetowy filar słupowy.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U24_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODPORK1
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie podpór konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe (szczególnie przy lokalizacji podpór w wodzie), a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz zaliczenie pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02