- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje drewniane
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Gilewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KODII
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 16 godz., ćwiczenia projektowe 16 godz., wykonanie projektu 20 godz., konsultacje 13, przygotowanie do kolokwium 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 32 godz. = 1,5 ECTS: wykłady 16 godz., ćwiczenia projektowe 16 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 41 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 16 godz., wykonanie projektu 25 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane wiadomości z zakresu kursu podstawowego konstrukcji drewnianych (sem.4), ponadto: umiejętność rozwiązywania ustrojów budowlanych metodami mechaniki budowli, w szczególności kratownic, ram, łuków, kopuł itp., umiejętność wykorzystywania programów ETO do obliczeń konstrukcji oraz zasad fizyki budowli.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność analizy i projektowania konstrukcji drewnianych, w szczególności obiektów kubaturowych z drewna klejonego warstwowo, z uwzględnieniem zasad projektowania ze względu na zagrożenie pożarem.
- Treści kształcenia:
- Projektowanie elementów w złożonych układach obciążeń. Dźwigary pełne: zasady projektowania, ewolucja rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych. Zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo: praca spoiny klejowej, produkcja elementów prostych i zakrzywionych o stałym i zmiennym przekroju. Projektowanie dźwigarów o stałym i zmiennym przekroju. Ramy z drewna klejonego warstwowo: typowe rozwiązania i szczegóły konstrukcyjne. Łuki: projektowanie i szczegóły konstrukcyjne, sklepienia siatkowe i łupinowe. Przestrzenna praca konstrukcji: prętowe i tarczowe konstrukcje usztywniające. Wykonawstwo obiektów o konstrukcji drewnianej: transport, składowanie elementów, montaż. Projektowanie konstrukcji ze względu na warunki pożarowe.
- Metody oceny:
- Student wykonuje projekt kubaturowego obiektu o konstrukcji drewnianej obejmujący obliczenia statyczne ustroju nośnego wraz z pokryciem i rozwiązaniami węzłów konstrukcyjnych oraz rysunki: dźwigara nośnego, szczegółów połączeń, schematu konstrukcji z uwzględnieniem obudowy i konstrukcji usztywniających. Ćwiczenia są zaliczane na podstawie obrony wykonanego projektu. Pisemne kolokwium jest sprawdzianem stopnia opanowania treści merytorycznych przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Zestaw materiałów do ćwiczeń opracowany przez Zespół Nożyński W.: Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000;
[2] Mielczarek Z.: Budownictwo drewniane, Arkady 1994;
[3] Neuhaus H.: Budownictwo drewniane, Polskie Wydawnictwo Techniczne, Rzeszów 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KODIIW1
- Zna zasady projektowania konstrukcji drewnianych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W17_KBI, K2_W20_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KODIIU1
- Potrafi zaprojektowac konstrukcje drewniane
Weryfikacja: Obrona samodzielnie wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U19_KBI, K2_U22_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KODIIK1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistychz
Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02