Nazwa przedmiotu:
Biologia i ekologia
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Karol Prałat/adiunkt z habilitacją
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_07_02
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45; przygotowanie do zajęć - 20; zapozanie z literaturą - 15; opracowanie wyników - 5; przygotowanie sprawozdania - 10; przygotowanie do zaliczenia - 30, RAZEM: 125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h = 1,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h; przygotowanie do zajęć - 20h; zapozanie z literaturą - 15h; opracowanie wyników - 5h; przygotowanie sprawozdania - 10h; przygotowanie do zaliczenia - 30h, RAZEM: 125h = 5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium45h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
laboratorium 8-12
Cel przedmiotu:
Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z systematyką mikroorganizmów wodnych, glebowych oraz występujących w powietrzu, a także funkcjonowaniem ekosystemów , metodyką badań hydrobiologicznych, technikami badań mikrobiologicznych, analizą sanitarną wody, powietrza i gleby.
Treści kształcenia:
L1-Ćwiczenia organizacyjne, podstawowe zasady pracy w laboratorium biologicznym, przepisy BHP. L2- Przegląd wybranych grup mikroorganizmów biosfery. Mikroorganizmy w oczyszczaniu ścieków – pojęcie osadu czynnego. L3-Techniki mikroskopowe. Obserwacje mikroskopowe bakterii, glonów (sinice, okrzemki, zielenice), grzybów, pierwotniaków. Badanie mikroskopowe osadu czynnego. L4- Metody oceny stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie biologicznych wskaźników jakości wód, stosowanych w biomonitoringu (makrofitowy indeks rzeczny, wskaźnik okrzemkowy, zawartość chlorofilu a). System saprobów – metoda Pantlego i Buck’a. L5-Podstawowe techniki mikrobiologiczne. L6-Analiza sanitarna wody ( woda pitna i powierzchniowa). L7-Analiza sanitarna gleby. L8-Analiza sanitarna powietrza. L9-Badanie grup fizjologicznych bakterii. L10-Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody oceny:
1. Obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych jest obowiązkowa. Student ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich 15 zajęciach laboratoryjnych (45 godzin). Dopuszczalny limit usprawiedliwionych nieobecności wynosi 3 zajęcia. 2. Studenci mają obowiązek, po wykonaniu każdego ćwiczenia wykonać sprawozdanie w trzyosobowych grupach oraz wykazać się wiedzą z danego materiału w dyskusji (sprawdzianie ustnym) z prowadzącym zajęcia. Osiągnięcie efektów kształcenia dodatkowo sprawdzone będzie podczas dwóch kolokwiów pisemnych, z których student musi otrzymać pozytywne oceny. 3. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze III jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawdzianów dotyczących tematyki ćwiczeń oraz zaliczenie sprawozdań z wykonywanych doświadczeń. Podczas oceniania poszczególnych sprawdzianów stosowana będzie następująca skala ocen: 91%-100% - 5,0 81%-90% - 4,5 71%-80% 4,0 61%-70% - 3,5 51%-60% - 3,0 0%-50% - 2,0 Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z pozytywnych ocen uzyskanych ze sprawdzianów oraz sprawozdań. 4. Otrzymane oceny z pisemnych dwóch sprawdzianów ogłaszane zostają na najbliższych, następnych zajęciach laboratoryjnych. Informację o zaliczeniu sprawozdania, student otrzymuje w momencie ustnego sprawdzianu/dyskusji z prowadzącym zajęcia. Student ma prawo jeden raz poprawić każdy z pisemnych sprawdzianów. 5. W przypadku niesatysfakcjonującej oceny, student ma prawo ją poprawić podczas ostatnich zajęć w semestrze. W przypadku nie zaliczenia danej partii materiału, ma możliwość skorzystania z kolejnego terminu w terminie sesji. Trzecim i ostatecznym terminem dla studenta jest możliwość zaliczenia materiału w terminie sesji poprawkowej. 6. Student ma możliwość powtarzania przedmiotu z powodu niezadowalających wyników w nauce dopiero w następnym roku akademickim. 7. Student podczas zaliczenia przedmiotu może korzystać jedynie ze swojej przyswojonej wiedzy. Niedopuszczalne jest korzystanie z własnych notatek, książek i skryptów. 8. W przypadku niesamodzielności pracy podczas weryfikacji efektów uczenia się, student przerywa zaliczenie i otrzymuje ocenę niedostateczną. Następuje utrata terminu zaliczenia. 9. Podczas zajęć niedopuszczalne jest rejestrowanie dźwięku oraz obrazu za pomocą urządzeń elektronicznych. 10. Student ma prawo do wglądu swojej pracy zawsze podczas godzin konsultacji prowadzącego lub w innym terminie uzgodnionym e-mailowo.
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Krzysztofik B., Ossowska-Cypryk K.: „Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii powietrza”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1989, 2.Pawlaczyk-Szpilowa M.”Biologia i ekologia”, PWN, 1978 3.Kańska Z. i inni: Ćwiczenia laboratoryjne z biologii sanitarnej cz. I i cz. II, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998. 4.Grabińska-Łoniewska: „Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii ogólnej”, OWPW, 1996. 5.Libudzisz, Kowal, Żakowska:Mikrobiologia techniczna; Tom 1, PWN, Warszawa 2007 6. Grabińska-Łoniewska A. i inni: Biologia Środowiska, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2011 7. Eikelboom D.H., Von Buijsen H. J. J.: Podręcznik mikroskopowego badania osadu czynnego, Wydanie I, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_04
Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, ochrony środowiska oraz chemii. Ma wiedzę o charakterystyce środowiska powietrznego, wodnego i glebowego.
Weryfikacja: Sprawdziany obejmujące tematykę zajęć, dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W03_01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą systematyki i występowania mikroorganizmów oraz sposbów ich badania w warunkach laboratoryjnych. Ma wiedzę dotyczącą mikrobiologii powietrza, wody oraz środowiska glebowego.Posiada wiedzę związaną z analizą sanitarną i oceną jakości wody, powietrza i gleby.
Weryfikacja: Sprawdziany obejmujące tematykę zajęć, dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W05_01
Ma wiedzę dotyczącą najnowszych metod i rozwiązań stosowanych w analizie sanitarnej wody, powietrza i gleby
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu, czasopism naukowych związane z kontrolą jakości wody, powietrza i gleby. Analizuje i interpretuje uzyskane na drodze doświadczeń laboratoryjnych wyniki. Potrafi formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych oraz oceniać stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego w oparciu o przyjęte normy
Weryfikacja: Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych analiz mikrobiologicznych wraz z samodzielną oceną jakości badanych prób
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U08_01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić proste doświadczenia laboratoryjne z zakresu badań mikrobiologicznych. Potrafi wykonać analizę sanitarną wody, powietrza i gleby uwzględniającą mikroorganizmy będące wskaźnikiem zanieczyszczeń oraz analizę wybranych grup fizjologicznych bakterii. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz ocenić jakość badanych prób.
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie doświadczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych badań zawierającego ocenę jakości badanych prób
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U08_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę samokształcenia oraz rozszerzania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania i technologie stosowane w biologii sanitarnej
Weryfikacja: obserwacja podczas wykonywania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_01
Ma świadomość i rozumie znaczenie zachowania odpowiedniej jakości sanitarnej wód, powietrza i gleby dla wykorzystywania ich przez człowieka oraz rozumie prowadzenie monitoringu ich stanu. Ma świadomość zagrożeń epidemiologicznych wynikających z niewłaściwego stanu mikrobiologicznego wód, gleby i powietrza.
Weryfikacja: obserwacja podczas wykonywania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02