Nazwa przedmiotu:
Geologia
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Małgorzata Brych-Dobrowolska/wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
BN1A_06
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 10h; Ćwiczenia 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h; Przygotowanie do zaliczenia 35h; Przygotowanie operatu 10h; Razem 75h = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10h; Ćwiczenia - 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z ogólną charakterystyką procesów geologicznych i ich zjawisk oraz działalnością lodowców, klasyfikacją gruntów i ich właściwościami fizycznymi i mechanicznymi oraz zasadami sporządzania i korzystania z dokumentacji geologiczno – inżynierskich. Przygotowanie studentów budownictwa do dalszych studiów w zakresie „mechaniki gruntów i fundamentowania”, a następnie, w dalszej przyszłości, jako inżynierów do współpracy z geologiem – dokumentatorem opracowującym ocenę podłoża gruntowego dla projektowanego obiektu.
Treści kształcenia:
W1 - Ogólne wiadomości o Ziemi. Procesy geologiczne wewnętrzne i geneza skał magmowych i metamorficznych. W2 - Procesy geologiczne zewnętrzne i geneza skał osadowych. W3 - Działalność wód opadowych i rzek. W4 – Lodowce i ich utwory na terenie Polski ze specjalnym uwzględnieniem Płocka i Mazowsza. Warunki gruntowo-wodne na utworach polodowcowych. W5 - Geneza wód podziemnych i ich podstawowe prawa. W6 - Rodzaje skał i warunki geologiczno-inżynierskie na terenie Polski w strefie przypowierzchniowej ze specjalnym uwzględnieniem problemów Płocka i Mazowsza. W7 - Terenowe prace geologiczno-inżynierskie dla potrzeb budownictwa. Elementy prawa geologicznego. W8 - Technologia wierceń. Badania własności skał "in situ". W9 - Zasady sporządzania i korzystania z dokumentacji geologiczno-inżynierskiej. Omówienie wykonania przekroju geologiczno-inżynierskiego. W10 - Kategorie geotechniczne i zasada ich stosowania. C1 - Minerały skałotwórcze skał magmowych - omówienie na przykładzie, schemat opisu skał magmowych (makroskopowe rozpoznawanie) C2 – Podział skał magmowych: głębinowe, wylewne. C3 - Skały magmowe c.d. Struktury, tekstury i występowanie w Polsce (makroskopowe rozpoznawanie). C4 - Skały osadowe. Podział i występowanie (makroskopowe rozpoznawanie). C5 - Skały osadowe chemiczne. Podział i występowanie (makroskopowe rozpoznawanie). C6 - Skały metamorficzne. Występowanie. C7 - Wykonywanie przekroju geologiczno-inżynierskiego na podstawie wierceń (praca indywidualna). C8 – Omówienie wykonania operatu na temat przydatności działki budowlanej (stany gruntów sypkich i spoistych, grupy geologiczne, opisy warstw). C9 - Opracowanie operatu na temat przydatności działki budowlanej (przekrój, opisy geologiczne - szrafura). C10 - Opracowanie operatu na temat przydatności działki budowlanej (przekrój, opisy geologiczne - szrafura).
Metody oceny:
1. Obecność na wykładach jest zalecana. Obecność na ćwiczeniach audytoryjnych jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach audytoryjnych, pod warunkiem wykonania w innym terminie – uzgodnionym z prowadzącym- prac ćwiczeniowych. 2. Efekty uczenia się przypisane do przedmiotu będą weryfikowane podczas dwóch sprawdzianów pisemnych obejmujących swym zakresem wiedzę zdobytą na wykładach i ćwiczeniach oraz podczas oceny dwóch prac wykonywanych na ćwiczeniach. 3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów oraz dwóch prac wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych. Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiana na podstawie otrzymanych ocen – średnia ważona, ustalona ze studentami na zajęciach. 4. Ocena ze sprawdzianu oraz prac wykonywanych na ćwiczeniach przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z przedmiotu przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 5. Student może poprawiać oceny niedostateczne w terminach wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia. 6. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, wykłady i ćwiczenia audytoryjne. 7. Na sprawdzianie, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy piszący powinien mieć długopis (lub pióro) z niebieskim lub czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania odpowiedzi oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione. 8. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. 9. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione. 10. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Jerzy Kondracki, Geografia Fizyczna Polski, PWN, Warszawa 1988. 2. Witold Cezariusz Kowalski, Geologia Inżynierska, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1988. 3. Elżbieta Lenczewska – Samotyja, Adam Łowkis Przewodnik do ćwiczeń z geologii inżynierskiej i petrografii, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1992. 4. Elżbieta Lenczewska – Samotyja, Adam Łowkis, Natalia Zdrojewska, Zarys geologii z elementami geologii inżynierskiej i hydrogeologii, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_03
Ma podstawową wiedzę z chemii budowlanej w zakresie właściwości skał i ich składu chemicznego oraz reakcji z kwasem solnym.
Weryfikacja: Kolokwium (C4, C5); Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W02_01
Ma podstawową wiedzę w zakresie zastosowań geologii w różnych dyscyplinach powiązanych z budownictwem jak: mechanika gruntów, geotechnika itp.
Weryfikacja: Indywidualna praca studenta (C7 - C10); Kolokwium (W4, W7, W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W05_01
Ma podstawową wiedzę o technologiach modyfikacji i wzmacnania podłoża gruntowego w wykonawstwie robót budowlanych (wymiana podłoża, zagęszczanie).
Weryfikacja: Kolokwium (W7, W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt W07_01
Zna podstawowy sprzęt wykorzystywany do badań geologicznych.
Weryfikacja: Kolokwium (W8)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt W08_03
Ma ogólną wiedzę na temat prawa geologicznego i kategorii geotechnicznych.
Weryfikacja: Kolokwium (W7, W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W08_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z przekrojów geologicznych wykorzystywanych do celów projektowych.
Weryfikacja: Kolokwium (W9); Indywidualna praca studenta (C7 - C10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01