- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka w zastosowanich inżynierskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr/ Katarzyna Matczak/starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- BN1A_04
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 20h; Ćwiczenia 10h;
Przygotowanie się do zajęć 10h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 25h;
Przygotowanie do kolokwium 35h;
Razem 100h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20h; Ćwiczenia - 10h; Razem 30h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka z 1 i 2 semestru
- Limit liczby studentów:
- wykład: min. 15,ćwiczenia: 20 - 30
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych umiejętności z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, opracowywania wyników badań i testowania hipotez statystycznych jak również zapoznanie studentów z podstawowym aparatem matematycznym, dotyczącym interpolacji, aproksymacji oraz metod różnicowych.
- Treści kształcenia:
- W1. Elementy rachunku prawdopodobieństwa
W2-3. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej, momenty empiryczne, dystrybuanta empiryczna i histogram, rozkłady wybranych statystyk
W4. Estymacja punktowa i przedziałowa
W5. Testowanie hipotez – testy parametryczne i nieparametryczne
W6. Rozkłady wielowymiarowe, dwuwymiarowe rozkłady warunkowe, parametry rozkładów dwuwymiarowych: kowariancja i współczynnik korelacji, estymacja i testowanie współczynnika korelacji, proste regresji
W7. Interpolacja wielomianowa
W8. Aproksymacja wielomianowa
W9-10. Metoda różnicowa
C1. Podstawy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
C2. Wyznaczanie parametrów zmiennych losowych
C3. Znajdowanie momentów empirycznych
C4. Estymacja punktowa i przedziałowa
C5. Testowanie hipotez statystycznych – testy parametryczne i nieparametryczne
C6. Analiza parametrów rozkładów dwuwymiarowych
C7. Opracowywanie wyników badań
C8. Interpolacja wielomianowa
C9. Aproksymacja wielomianowa
C10. Metoda różnicowa
- Metody oceny:
- 1. Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe( student może mieć dwie nieobecności). Godziny nieobecności należy usprawiedliwić w czasie kolejnych zajęć
2. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde w tym 4 punkty z teorii), z 2 wejściówek ( 2 punkty każda ) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach.
3. Kryterium oceny:
(0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0
<50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0
<60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5
<70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0
<80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5
<90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia. Zaliczenie wykładu student uzyskuje w oparciu o sumę punktów uzyskanych z teorii (przy zachowaniu kryterium oceny), zaliczenie ćwiczeń w oparciu o sumę punktów uzyskanych z zadań na kolokwiach i aktywność (przy zachowaniu kryterium oceny). Ocena łączna uzyska na jest w oparciu o sumę punktów zdobytych z teorii i zadań przy zachowaniu kryterium oceny
4. Ocena ze sprawdzianu przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny. Ocenione prace będą wówczas udostępnione do wglądu na zajęciach lub na najbliższych konsultacjach.(miejsce zostanie uzgodnione z grupą. )
5. Student ma prawo do jednego sprawdzianu poprawkowego w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia.
6. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, całość zajęć.
7. W trakcie pisania kolokwiów oraz wejściówek student nie może korzystać z żadnych materiałów pomocniczych; nie może też korzystać z telefonu komórkowego. Praca ma by samodzielna. Nie zastosowanie się do tych wymagań jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej i utratą prawa do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. W czasie pisania kolokwium student ma prawo korzystać kalkulatora (ale nie może być to kalkulator w telefonie komórkowym).
8. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione.
9. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Kordecki. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Definicje, twierdzenia, wzory. GiS.
2. H. Jasiulewicz, W. Kordecki. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Przykłady i zadania. GiS.
3. W. Klonecki, Statystyka dla inżynierów. PWN.
4. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. cz. I, cz. II. PWN.
5. Z. Fortuna, B. Macukow, J. Wąsowski. Metody numeryczne. WNT.
6. J. M. Jankwoscy. Przegląd metod i algorytmów numerycznych. cz. I. WNT.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_01
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Ma podstawową wiedzę o interpolacji, aproksymacji.
Weryfikacja: kolokwium (I w1-5,c1-5; II w 6-9, c 6-9), prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U09_01
- Potrafi wyznaczyć i zinterpretować wartości podstawowych statystyk. Potrafi oszacować wartości wybranych parametrów rozkładów statystycznych. Potrafi rozwiązać proste zagadnienia interpolacyjne i ekstrapolacyjne z wykorzystaniem wielomianów.
Weryfikacja: kolokwium (I w1-5,c1-5; II w 6-9, c 6-9)
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09