Nazwa przedmiotu:
Budowa i eksploatacja statków powietrznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP107
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie konstrukcji oraz funkcji zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1. Wiadomości ogólne: • układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne, • podstawowe zespoły płatowców SP i napędów. 2. Rozwiązania konstrukcyjne: • kadłubów samolotów i śmigłowców, • napędów lotniczych, • skrzydeł samolotów, • praca konstrukcji cienkościnnych, • wirników nośnych i śmigieł śmigłowców, • podstawowe instalacje i wyposażenie SP. 3. Strategie eksploatacji SP. Diagnostyka techniczna, Treść cwiczeń audytoryjnych: Zadania dotyczące treści wykładu: dobór napędu do samolotu, elementy obliczeń wytrzymałościwych. Obliczenia obciążeń węzłów konstrukcyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
A. Neimitz: Mechanika pękania, PWN, Warszawa 1998. J. Lewitowicz, Kustroń: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2003. J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2006. J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających – ASKON, Warszawa 1999.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. Zna w stopniu rozszerzonym różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz wynikające stąd własności eksploatacyjne, 2. Zna zespoły napędów lotniczych i ich funkcje,3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców,4. Posiada wiedzę podstawową z zakresu pracy konstrukcji cienkościennych, 5. Zna układy i rozwiązania konstrukcyjne podwozi SP, 6. Ma rozszerzoną wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna metody diagnostyki technicznej płatowców i napędów
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W02, Tr2A_W06, Tr2A_W08, Tr2A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.T.P7S_WG, III.P7S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1. Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu, 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U06, Tr2A_U10, Tr2A_U19, Tr2A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.2.o, II.T.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o