Nazwa przedmiotu:
Zastosowanie modelu BIM 3D+ w projektowaniu konstrukcji budowlanych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ireneusz Czmoch
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
PRZSPC
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 30 godz., praca własna i przygotowanie pracy projektowej 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
Umiejętności podstawowe w zakresie oprogramowania CAD (AutoCAD) i BIM (Revit). Wiedza na temat zasad projektowania konstrukcji betonowych, stalowych, drewnianych. Znajomość programów Autodesk Revit i Robot Structural Analysis.
Limit liczby studentów:
1 grupa 15-30 osobowa
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad modelowania informacji o konstrukcjach budowlanych z pomocą modelu BIM 3D+. Podniesieni poziomu umiejętności używania programów: Autodesk Revit i Robot Structural Analysis, jako podstawowych narzędzi pracy konstruktora. Poznanie zasad współpracy programu Revit (w którym opracowany zostanie model 3D) i programu Robot (do wykonania obliczeń). Praktyczne ćwiczenia procedur i zasad Open BIM w projektowaniu konstrukcji.
Treści kształcenia:
Główne zagadnienia omawiane i ćwiczone w trakcie zajęć. 1. Modelowanie konstrukcji z wykorzystaniem parametrycznego modelu 3D+. 2. Szczegółowość i dokładność modelu arch.-bud. i modelu analitycznego. 3. Różne warianty modelu analitycznego konstrukcji. 4. Model analityczny vs. model architektoniczno-budowlany. 5. Współdzielenie pracy w zespole projektowym. 6. Koordynacja międzybranżowa z pomocą narzędzi BIM. 7. Wykrywanie kolizji. Dostosowanie modelu architektoniczno-budowlanego oraz modelu obliczeniowego. 8. Weryfikacja analiz statycznych i analiz wytrzymałościowych wykonanych z wykorzystaniem modelu 3D+.
Metody oceny:
- 1 praca projektowa (przygotowywana przez zespół 3 osobowy) - 1-2 sprawdziany praktyczne
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Patryk Kołun, Artur Tomczak, Jakub Turbakiewicz - Autodesk Revit. Podstawowe funkcje programu, Politechnika Poznańska, 2014. [2] Andrzej Tomana - BIM Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy. Standardy. Narzędzia., Kraków 2015. [3] Eric Wing - Autodesk Revit Architecture. No Experience Required, SYBEX, 2014. [4] Autorskie materiały umieszczone na stronie przedmiotu: http://bimdesign.il.pw.edu.pl [5] Materiały dydaktyczne dostępne na stronie firmy Autodesk. [6] Inne pozycje polecane w trakcie zajęć.
Witryna www przedmiotu:
http://bimdesign.il.pw.edu.pl
Uwagi:
Współpraca oraz podział zadań jest podstawą efektywnej pracy zespołu projektowego. Projekt należy przekazać w nieprzekraczalnym terminie, który zostanie podany na początku semestru. Obecność na zajęciach w pracowni komputerowej jest obowiązkowa.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PRZSPCW1
Student zna i rozumie zasady prawidłowej budowy wirtualnych przestrzennych modeli obiektów budowlanych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PRZSPCU1
Student potrafi posługiwać się technikami informatycznymi: przygotować modele BIM 3D, wykonać analizy oraz interpretować wyniki analiz statyczno - wytrzymałościowych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PRZSPCK1
Student potrafi współpracować w zespole projektowym, prawidłowo realizując powierzone jemu zadania.
Weryfikacja: zespołowa praca projektowa / project work prepared by a team
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: