- Nazwa przedmiotu:
- Historia budowy miast (BZ, IPB, KB, TK)
- Koordynator przedmiotu:
- Adam Dolot dr inż. arch., Piotr Bujak dr inż. arch., mgr inż. arch. Rafał Bujnowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HIBUMI
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład i ćwiczenia 30 godz., studiowanie literatury 10 godz., przygotowanie referatu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład i ćwiczenia.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 15 godz. = 0,5 ECTS: cwiczenia.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza nt. charakteru i sposobu kształtowania budowli w poszczególnych epokach historycznych wiadomości z budownictwa ogólnego i podstaw Inżynierii komunikacyjne.
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem prowadzonych zajęć jest humanizacja studiów technicznych.
Zapoznanie słuchaczy z rozwojem kompozycji układów miast i przestrzeni miejskich (ulic, placów), historią i problematyką budowy miast, planowaniem przestrzennym w Europie i w Polsce oraz działaniem Ustawy o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym.
- Treści kształcenia:
- Prelekcje/wykłady (część I przedmiotu, 10h):
– zapoznanie z historią kompozycji przestrzeni miejskich, przedstawienie sztandarowych przykładów z historii budowy miast, analiza ich oddziaływania w przestrzeni i odbioru przez użytkowników.
Referaty studentów (część II przedmiotu – przygotowane w grupach po 2, 3 osoby):
- dotyczące interpretacji układów historycznych wybranych, znanych studentom przykładach przestrzeni w miastach. Badanie wpływu obudowy przestrzeni miejskich, komunikacji kołowej, rowerowej i pieszej, detalu urbanistycznego, infrastruktury technicznej na sposób kształtowania przestrzeni miasta na konkretnych przykładach.
- Metody oceny:
- Referat oceniany przez Prowadzącego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Ostrowski Wacław – Historia budowy miast, skrypt, Warszawa 1959, część I: urbanistyka starożytna, część II: urbanistyka średniowieczna, część III: urbanistyka nowożytna (włoska i inna), część IV: urbanistyka nowożytna (francuska, polska i inna);
[2] Ostrowski Wacław – Materiały do historii budowy miast (ilustracje do skryptu), Warszawa 1955;
[3] Ostrowski Wacław – Urbanistyka współczesna, Warszawa 1975;
[4] Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki 1996;
[5] Neufert Ernst i Peter, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady 1995;
[6] Wróbel Tadeusz – Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971;
[7] Ostrowski Wacław, Wprowadzenie do historii budowy miast, OWPW 1996;
[8] Ustawa z dnia 27 marca 2003 r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, (Dz. U. Nr 80 z dnia 10 maja 2003 r.).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HIBUMIW1
- Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju planowania urbanistycznego.
Weryfikacja: Referat oceniany przez prowadzącego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HIBUMIU1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę studiując zalecaną literaturę przedmiotu.
Weryfikacja: Referat oceniany przez prowadzącego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HIBUMIK1
- Rozumie oddziaływanie pozatechnicznych - artystycznych i symbolicznych - elementów na rozwój urbanistyczny.
Weryfikacja: Referat oceniany przez prowadzącego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02