Nazwa przedmiotu:
Inżynieria systemów w budownictwie: podejście holistyczne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. R. Robert Gajewski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie ma.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób holistyczny problematyki systemów w inżynierii lądowej.
Treści kształcenia:
1: Systemy inżynieryjne i ich ewolucja. 2: Podstawowe pojęcia w inżynierii systemów. 3: Cele i zadania systemów Inżynierii Lądowej. 4: Zadania w ramach fazy rozwoju systemów. 5: Prawdopodobieństwo. 6: Statystyki. 7: Modelowanie. 8: Symulacja. 9: Optymalizacja. 10: Analiza kosztów. 11: Analiza ekonomiczna. 12: Analiza wielokryterialna. 13: Ryzyko i niezawodność. 14: Dynamika systemu. 15: Analiza rzeczywistych opcji. 16: Analiza decyzji. 17: Narzędzia analizy sieciowej. 18: Analiza kolejkowania. 19: Faza oceny potrzeb. 20: Planowanie systemu. 21: Projektowanie systemu. 22: Budowa systemu. 23: Operacje systemowe. 24: Monitorowanie systemu. 25: System Utrzymanie (konserwacja i rehabilitacja). 26: Koniec cyklu życia systemu. 27: Zagrożenia, ryzyka i odporność systemów. 28: Zrównoważony rozwój. 29: Etyka i problemy prawne w rozwoju systemów w inżynierii lądowej.
Metody oceny:
Aktywność podczas zajęć. Samodzielne opracowanie i przygotowanie prezentacji na zadany temat związany z problematyką wykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Blanchard B.S., Fabrycky W.J., Systems Engineering and Analysis, Prentice Hall, new Jersey, 1990 2. Cempel C., Teoria i inżynieria systemów ‐ zasady i zastosowania myślenia systemowego, ITE, Radom 2008, 3. Robertson J. i S., Pełna analiza systemowa WNT, Warszawa, 1999 4. Sienkiewicz P., Analiza systemowa ‐ podstawy i zastosowania, Bellona, Warszawa 1994 5. Łunarski ., Inżynieria systemów i analiza systemowa, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010. 6. Paul Beyon‐Davies, Inżynieria Systemów informacyjnych, WNT. Netografia Cempel C., Teoria i inżynieria systemów: zasady i zastosowania myślenia systemowego, http://neur.am.put.poznan.pl/is_2005/index.htm Cempel C., Teoria i inżynieria systemów, http://neur.am.put.poznan.pl/is/index.htm Ostwald M., Inżynieria systemów, http://www.sms.am.put.poznan.pl/?site=skrypty Inżynieria systemów technicznych http://wydawnictwo.panova.pl/pliki/Monografie/1_In%C5%BCynieria_Systemow_Technicznych.pdf NASA System Engineering Handbook http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20080008301.pdf Systems Engineering Body of Knowledge http://sebokwiki.org/wiki/Guide_to_the_Systems_Engineering_Body_of_Knowledge_(SEBoK)
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=129
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY1W1
Ma podstawową wiedzę z wybranej dziedziny humanistycznej.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY1K1
Samodzielnie poszerza i uzupełnia wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06