Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje Metalowe III
Koordynator przedmiotu:
Józef Czernecki, doc dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONME3
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 28 godz., konsultacje i obrona projektu 2 godz., studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 62 godz. = 2.5 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 62 godz. = 2.5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 28 godz., konsultacje i obrona projektu 2 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe 2, Mechanika Konstrukcji 2.
Limit liczby studentów:
160
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: - zasad kształtowania i projektowania stalowych konstrukcji szkieletowych budynków wielokondygnacyjnych; - niestężone i stężone układy o węzłach sztywnych; - zasad projektowania węzłów z połączeniami doczołowymi; - ogólnych zasad kształtowania konstrukcji stalowych przekryć o dużych rozpiętościach, konstrukcji inżynierskich smukłych; - ogólnych zasad wykonawstwa, montażu, utrzymania i modernizacji konstrukcji stalowych; - zasad kształtowania i projektowania elewacji aluminiowo-szklanych oraz ich powiązania z konstrukcją nośną budynku.
Treści kształcenia:
1. Podręczniki i normy przedmiotowe. 2. Charakterystyka budynków wielokondygnacyjnych. 3. Sposoby zapewnienia przestrzennej stateczności i sztywności budynków, układy stężające, systemy statyczno-konstrukcyjne. 4. Zasady określania oddziaływań i rozdziału sił na układy nośne ramowe i stężające. 5. Modele obliczeniowe - uwzględnienie imperfekcji globalnych. 6. Metody analizy: dokładne i uproszczone. 7. Kształtowanie i projektowanie konstrukcji stalowych budynków wielokondygnacyjnych o węzłach sztywnych. 8. Węzły z połączeniami doczołowymi. 9. Kształtowanie i projektowanie układów stężeń. 10. Kształtowanie zasadniczych elementów. Niestateczność giętno-skrętna słupów i rygli - uwzględnienie warunków brzegowych. 11. Systemy elewacji aluminiowo-szklanych, sposoby powiązania z konstrukcją nośną budynku. 12. Przekrycia o dużych rozpiętościach: przestrzenne ramowe i kratowe, łuki pełnościenne i kratowe, dachy wiszące. 13. Przekrycia strukturalne prętowe, zespolone prętowo-płytowe i tarczownicowe. 14. Stalowe wieże, maszty i kominy - typy i rozwiązania konstrukcyjne. 15. Wykonawstwo warsztatowe konstrukcji metalowych. 16. Montaż konstrukcji metalowych. 17. Utrzymanie, trwałość i modernizacja konstrukcji metalowych. Projekt budynku szkieletowego wielokondygnacyjnego o stalowej konstrukcji ramowej z węzłami sztywnymi.
Metody oceny:
Zaliczenie wykonanego projektu zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nośnej budynku wraz z połączeniami i rysunkami konstrukcyjnymi na ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych Zdanie egzaminu pisemnego, w sesji egzaminacyjnej, na ocenę co najmniej dostateczną. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego (40%)i egzaminu (60%).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004; [2] BRÓDKA J., KOZŁOWSKI A.: Stalowe budynki szkieletowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2003; [3] ZIÓŁKO J., WŁODARCZYK W., MENDERA Z., WŁODARCZYK S.: Stalowe konstrukcje specjalne. Arkady, Warszawa 1995; [4] ZIÓŁKO J., ORLIK G.: Montaż konstrukcji stalowych. Arkady, Warszawa 1980; [5] ZIÓŁKO J.: Utrzymanie i modernizacja konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa 1991; [6] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010; [7] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2; [8] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011; [9] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010; [10] Bogucki W. Żyburtowicz M.: Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, W-wa; [11] PN-EN 1993-1-1 - Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz. 1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków; [12] PN-EN 1993-1-8 Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8 Projektowanie węzłów.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONME3W1
Zna zasady zebrania obciążeń przypadających na poszczególne elementy układów szkieletowych w budynkach wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Efekt KONME3W2
Ma wiedzę dotyczącą projektowania elementów konstrukcji szkieletowych budynków wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Efekt KONME3W3
Zna zasady przedstawienia wyników projektowania w postaci rysunków konstrukcyjnych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu oraz jego obrona. Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONME3U1
Potrafi zaprojektować elementy szkieletowego budynku o konstrukcji stalowej.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME3U2
Potrafi zaprojektować węzły występujące w konstrukcjach szkieletowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME3U3
Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementów, węzłów oraz wykazy stali dla zaprojektowanych elementów.
Weryfikacja: Wykonanie rysunków do projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONME3K1
Studiuje materiały wykładowe z ćwiczeń projektowych oraz literaturę uzupełniającą z danego zagadnienia.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONME3K2
W trakcie wykonywania ćwiczeń projektowych, poszukuje prawidłowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz poprawnego przedstawienia w yników w formie graficznej.
Weryfikacja: Obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07