- Nazwa przedmiotu:
- Roboty i budowle ziemne (IK, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- Karol Brzeziński, mgr inż.; Instytut Dróg i Mostów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ROBUZI
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 10 h, ćwiczenia projektowe 10 h, samodzielne wykonanie projektu przez studenta 30h.
Razem 50 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 10h, ćwiczenia projektowe 10 h, konsultacje 5h.
Razem 25 h
1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia projektowe 10h, samodzielne wykonanie projektu przez studenta 30h, konsultacje 5h.
Razem 45 h. 2 punkty ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Warunkiem rozpoczęcia przedmiotu jest wiedza podstawowa z zakresu; ⇒ Mechaniki gruntów i fundamentowania. ⇒ Praktycznej geotechnika (praktyka geotechniczna) Projektowania dróg samochodowych i dróg szynowych
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji ziemnych, w szczególności komunikacyjnych budowli ziemnych (dróg samochodowych i szynowych). Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych (laboratoryjnej i polowej) oraz urządzeń systemów odwodnienia.
- Treści kształcenia:
- Wykład 1. Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych. Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe. 2. Komunikacyjne budowle ziemne Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać, drogowe i kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne. Lotniskowe roboty ziemne. Roboty dla rurociągowych urządzeń przesyłowych 3.Wymiarowanie zewnętrzne komunikacyjnych budowli ziemnych.. Przekroje budowli drogowych i kolejowych. Różne typy gabarytów dróg lądowych 4. Podstawowe wymagania jakości konstrukcji komunikacyjnych budowli ziemnych. Polskie Normy przedmiotu. 5. Stabilizacje gruntów spoiwami hydraulicznymi. Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów rodzimych. 6. Standardy zastosowań geosyntetyków w budowlach ziemnych Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni. 7.Objętości robót ziemnych. Zestawienia objętości mas ziemnych w budowli. Bilans kosztów 8. Systemy odwodnień komunikacyjnych budowli ziemnych. Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki chłonno-odparowywujące. 9.Podstawowe technologie wykonawcze robót ziemnych. Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. Transport pionowy. Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują sporządzenie założeń technicznych konstrukcji budowli ziemnej zadanego typu. Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami dróg kołowych, lub szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta polega na systematycznej kontroli postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego, oraz; ⇒ końcowej ocenie z całego ćwiczenia projektowego dopuszczająca do egzaminu, ⇒ ocenie z egzaminu pisemnego, ⇒ ustalenia oceny ogólnej z przedmiotu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Mechanika gruntów. S. Pisarczyk. Oficyna wydawnicza PW, 1999r.
Budowle i roboty ziemne. K. Gradkowski, Oficyna wydawnicza PW 2013
Odwodnienie komunikacyjnych budowli ziemnych. K. Gradkowski, PW 2006r.
Normy PN-S-02205 i PN-B-06050 Roboty ziemne
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.il.pw.edu.pl/~kbrz/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Egzamin i sporządzenie projektu wybranego obiektu infrastruktury
- posiada znaczny zasób wiedzy w zakresie technicznych i technologicznych sposobów kształtowania komunikacyjnych budowli ziemnych. Ma wiedzę z zakresu analizy statecznosci i stabilności drogowych budowli ziemnych
Weryfikacja: ROBUZIW1
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W06, K1_W07, K1_W08, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ROBUZIU1
- Potrafi aranżować i nadzorować proces realizacji
inwestycji z zakresu inwestycji infrastruktury
komunikacyjnej
Weryfikacja: Przedłożenie operatu technicznego projektu
budowlanego obiektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U19, K1_U20, K1_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ROBUZIK1
- Jest w stanie współpracować z grupą ekspertów od planowania inwestycji infrastrukturalnych z uwzględnieniem ich oddziaływania na środowisko naturalne.
Weryfikacja: Zachowanie w grupie wykonujacej ćwiczenie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K02
- Efekt ROBUZIK2
- Jest kompetentny w zakresie skutków społecznych wynikajacych z realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Weryfikacja: Analiza założeń wykonywanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02
- Efekt ROBUZIK3
- Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej i jest świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i zespołu.
Weryfikacja: Analiza zachowań i statusu hierarchicznego w grupie studentów
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02, K1_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K05, T1A_K07