- Nazwa przedmiotu:
- Rachunkowość finansowa
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Kruk Marta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h zapoznanie się
z literaturą przedmiotu + 27h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 2h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne + 20h przy-gotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 120h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 2h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne = 43h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,4 ECTS
15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h zapoznanie się z literaturą przedmiotu + 27h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 20h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 102h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład13h
- Ćwiczenia13h
- Laboratorium13h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostek gospodarczych
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium))
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student :
posiadał wiedzę z zakresu zasad rachunkowości i funkcjonowania kont księgowych;
posiadał wiedzę w zakresie ewidencji aktywów, pasywów, rozrachunków, kosztów, przychodów, ustalenia wyników finansowych oraz opracowania sprawozdań finansowych;
potrafił księgować operacje gospodarcze na kontach księgowych, opracować zestawienie obrotów i strat, sprawozdania finansowe: bi-lans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych oraz potrafił wykorzystać instrumenty rachunkowości w zarządzaniu;
rozumiał, że przepisy rachunkowości podlegają zmianom i należy je obserwować oraz przestrzegać norm etycznych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1) Pojęcie i zakres rachunkowości finansowej. Koncepcje i zasady rachunkowości finansowej.
2) Pojęcie, cel i funkcje bilansu. Bilans jako sprawozdanie finansowe. Klasyfikacja aktywów i pasywów. Operacje bilansowe.
3) Rachunek zysków i strat. Klasyfikacja przychodów i kosztów. Rodzaje wyników finansowych. Kalkulacyjny i porównawczy rachunek zysków i strat. Operacje wynikowe.
4) Konto księgowe. Salda i równanie konta księgowego. Klasyfikacja kont. Plan kont. Konto teowe. Zasada podwójnego zapisu. Działanie kont bilansowych i wynikowych. Podzielność pozioma i pionowa kont.
5) Ewidencja operacji na kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Ewidencja operacji na kontach analitycznych. Zestawienie obrotów i sald kont analitycznych. Poprawa błędów księgowych.
6) Amortyzacja i ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Rodzaje i dokumentacja środków
trwałych. Wycena początkowa i ewidencja przyjęcia środków trwałych. Metody amortyzacji. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych. Ewidencja rozchodu środków trwałych.
7) Rachunek przepływów pieniężnych – Istota rachunku przepływów. Układ sprawozdawczy rachunku przepływów. Źródła i wykorzystanie środków pieniężnych. Etapy sporządzania rachunku przepływów. Analiza sytuacji firmy w zależności od przepływów pieniężnych.
Ćwiczenia, Laboratoria:
1) Bilans księgowy i operacja bilansowe: aktywa trwałe, aktywa obrotowe, kapitały własne, kapitały obce. 4 typy operacji bilansowych. Zadania z budowy bilansu i zmian w bilansie w wyniku operacji bilansowych.
2) Ewidencja operacji na bilansowych kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Zadania od bilansu do bilansu.
3) Rachunek zysków i strat: przychody, koszty, wyniki finansowe. Rachunek zysków i strat kalkulacyjny i porównawczy. Zadania z budowy rachunku zysków i strat i zmian w rachunku w wyniku operacji wynikowych.
4) Ewidencja operacji na kontach wynikowych. Ewidencja pełna kosztów w układzie kalkulacyjnym i porównawczym.
5) Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Amortyzacja aktywów trwałych
6) Rachunek przepływów pieniężnych . Sporządzanie bilansu zmian, bilansu źródeł i wykorzystania środków pieniężnych. Konstruowanie rachunku przepływów pieniężnych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie egzaminu o charakterze kolokwialnym, zawierającego test i zadania; ocena z egzaminu w zakresie
2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń
i weryfikacja zadań domowych.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zawierającego za-dania; ocena z zaliczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
C. Laboratoria:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń
2. Ocena sumatywna: oceniana jest umiejętność wykonywania ćwiczeń w czasie zajęć.
D. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu, jak i z ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie
z formułą: 0,5 x ocena z wykładu + 0,5 x ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Komajda E., 2010. Wprowadzenie do rachunkowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
2. Turyna J., 2014. Rachunkowość finansowa, wyd. 4. Warszawa Wydawnictwo C.H. Beck.
3. Kalwasińska E., Maciejowska D., 2011. Rachunkowość finansowa w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
4. Gmytrasiewicz M., Karmańska A., 2009. Rachunkowość finansowa. Warszawa: Difin.
5. Messner Z., Pfaff J., 2010. Podstawy rachunkowości finansowej. Warszawa: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
Uzupełniająca:
1. Gmytrasiewicz M., 2008. Rachunkowość. Podstawowe założenia i zasady. Warszawa: Difin.
2. Matuszewicz J., Matuszewicz P., 2010. Rachunkowość od podstaw. Warszawa: Finans-Servis.
3. Olchowicz I., 2009. Podstawy rachunkowości. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W03, Z1_W04, Z1_W05
- Student zna zasady rachunkowości finansowej, zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zasady tworzenia
sprawozdań finansowych
Weryfikacja: Kolokwium zawierające zadania z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U02, Z1_U03, Z1_U05
- Student potrafi zaewidencjonować zdarzenia gospodarcze na kontach księgowych, sporządzić zestawienie obrotów i sald, bilans, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Kontrola wykonywania ćwiczeń na zajęciach
i zadań domowych.
Kolokwium z ćwiczeń z ewidencji zdarzeń gospodarczych i sporządzania sprawozdań finansowych. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01, Z1_K02, Z1_K05
- Student potrafi formułować wnioski o majątku, kapitale, wynikach finansowych i przepływach finansowych.
Student rozumie, że przepisy rachunkowości finansowej podlegają zmianom, wobec czego należy je obserwować i dostosowywać do zarządzania przedsiębiorstwem. Student rozumie, że należy przestrzegać norm etycznych i działać w granicach obowiązującego prawa.
Weryfikacja: Ocena merytoryczna i ocena współpracy w trakcie zajęć. Ocena prac zaliczeniowych i egzaminacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: