Nazwa przedmiotu:
Rachunkowość finansowa
Koordynator przedmiotu:
mgr Kruk Marta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
4 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h zapoznanie się z literaturą przedmiotu + 27h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 2h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne + 20h przy-gotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 120h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 2h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne = 43h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,4 ECTS 15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h zapoznanie się z literaturą przedmiotu + 27h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 20h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 102h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład13h
  • Ćwiczenia13h
  • Laboratorium13h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostek gospodarczych
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium))
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student :  posiadał wiedzę z zakresu zasad rachunkowości i funkcjonowania kont księgowych;  posiadał wiedzę w zakresie ewidencji aktywów, pasywów, rozrachunków, kosztów, przychodów, ustalenia wyników finansowych oraz opracowania sprawozdań finansowych;  potrafił księgować operacje gospodarcze na kontach księgowych, opracować zestawienie obrotów i strat, sprawozdania finansowe: bi-lans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych oraz potrafił wykorzystać instrumenty rachunkowości w zarządzaniu;  rozumiał, że przepisy rachunkowości podlegają zmianom i należy je obserwować oraz przestrzegać norm etycznych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1) Pojęcie i zakres rachunkowości finansowej. Koncepcje i zasady rachunkowości finansowej. 2) Pojęcie, cel i funkcje bilansu. Bilans jako sprawozdanie finansowe. Klasyfikacja aktywów i pasywów. Operacje bilansowe. 3) Rachunek zysków i strat. Klasyfikacja przychodów i kosztów. Rodzaje wyników finansowych. Kalkulacyjny i porównawczy rachunek zysków i strat. Operacje wynikowe. 4) Konto księgowe. Salda i równanie konta księgowego. Klasyfikacja kont. Plan kont. Konto teowe. Zasada podwójnego zapisu. Działanie kont bilansowych i wynikowych. Podzielność pozioma i pionowa kont. 5) Ewidencja operacji na kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Ewidencja operacji na kontach analitycznych. Zestawienie obrotów i sald kont analitycznych. Poprawa błędów księgowych. 6) Amortyzacja i ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Rodzaje i dokumentacja środków trwałych. Wycena początkowa i ewidencja przyjęcia środków trwałych. Metody amortyzacji. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych. Ewidencja rozchodu środków trwałych. 7) Rachunek przepływów pieniężnych – Istota rachunku przepływów. Układ sprawozdawczy rachunku przepływów. Źródła i wykorzystanie środków pieniężnych. Etapy sporządzania rachunku przepływów. Analiza sytuacji firmy w zależności od przepływów pieniężnych. Ćwiczenia, Laboratoria: 1) Bilans księgowy i operacja bilansowe: aktywa trwałe, aktywa obrotowe, kapitały własne, kapitały obce. 4 typy operacji bilansowych. Zadania z budowy bilansu i zmian w bilansie w wyniku operacji bilansowych. 2) Ewidencja operacji na bilansowych kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Zadania od bilansu do bilansu. 3) Rachunek zysków i strat: przychody, koszty, wyniki finansowe. Rachunek zysków i strat kalkulacyjny i porównawczy. Zadania z budowy rachunku zysków i strat i zmian w rachunku w wyniku operacji wynikowych. 4) Ewidencja operacji na kontach wynikowych. Ewidencja pełna kosztów w układzie kalkulacyjnym i porównawczym. 5) Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Amortyzacja aktywów trwałych 6) Rachunek przepływów pieniężnych . Sporządzanie bilansu zmian, bilansu źródeł i wykorzystania środków pieniężnych. Konstruowanie rachunku przepływów pieniężnych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu. 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie egzaminu o charakterze kolokwialnym, zawierającego test i zadania; ocena z egzaminu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń i weryfikacja zadań domowych. 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zawierającego za-dania; ocena z zaliczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. C. Laboratoria: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń 2. Ocena sumatywna: oceniana jest umiejętność wykonywania ćwiczeń w czasie zajęć. D. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu, jak i z ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z wykładu + 0,5 x ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Komajda E., 2010. Wprowadzenie do rachunkowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2. Turyna J., 2014. Rachunkowość finansowa, wyd. 4. Warszawa Wydawnictwo C.H. Beck. 3. Kalwasińska E., Maciejowska D., 2011. Rachunkowość finansowa w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. 4. Gmytrasiewicz M., Karmańska A., 2009. Rachunkowość finansowa. Warszawa: Difin. 5. Messner Z., Pfaff J., 2010. Podstawy rachunkowości finansowej. Warszawa: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Uzupełniająca: 1. Gmytrasiewicz M., 2008. Rachunkowość. Podstawowe założenia i zasady. Warszawa: Difin. 2. Matuszewicz J., Matuszewicz P., 2010. Rachunkowość od podstaw. Warszawa: Finans-Servis. 3. Olchowicz I., 2009. Podstawy rachunkowości. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W03, Z1_W04, Z1_W05
Student zna zasady rachunkowości finansowej, zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zasady tworzenia sprawozdań finansowych
Weryfikacja: Kolokwium zawierające zadania z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U02, Z1_U03, Z1_U05
Student potrafi zaewidencjonować zdarzenia gospodarcze na kontach księgowych, sporządzić zestawienie obrotów i sald, bilans, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Kontrola wykonywania ćwiczeń na zajęciach i zadań domowych. Kolokwium z ćwiczeń z ewidencji zdarzeń gospodarczych i sporządzania sprawozdań finansowych. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01, Z1_K02, Z1_K05
Student potrafi formułować wnioski o majątku, kapitale, wynikach finansowych i przepływach finansowych. Student rozumie, że przepisy rachunkowości finansowej podlegają zmianom, wobec czego należy je obserwować i dostosowywać do zarządzania przedsiębiorstwem. Student rozumie, że należy przestrzegać norm etycznych i działać w granicach obowiązującego prawa.
Weryfikacja: Ocena merytoryczna i ocena współpracy w trakcie zajęć. Ocena prac zaliczeniowych i egzaminacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: