Nazwa przedmiotu:
Badania operacyjne
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Głażewska Iwona
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 5h konsultacje + 15 h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5 h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,1 ECTS: 15h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje= 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,3 ECTS: 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy matematyki, znajomość na poziomie podstawowym arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: • posiadał podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych oraz stosowanych metod optymalizacyjnych, • posiadał umiejętność formułowania problemów decyzyjnych i budowania modeli decyzyjnych w organizacjach różnego rodzaju, • potrafił zaproponować metodę rozwiązania danego problemu decyzyjnego, • potrafił wykorzystać nabytą wiedzę do optymalizacji procesów zarządzania, • potrafił wykorzystać do optymalizacji i obliczeń programy komputerowe wspomagające podejmowanie decyzji.
Treści kształcenia:
Wykład:1. 1. Modelowanie problemów decyzyjnych. Przedstawienie matematycznej postaci modelu decyzyjnego. 2. Rozwiązywanie zagadnień programowania liniowego metodą graficzną i metodą Simpleks. 3. Dualizm w programowaniu liniowym. 4. Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych i optymalnych. 5. Programowanie dynamiczne. 6. Model sieciowy przedsięwzięcia - metody CPM, CPM-MCX. 7. Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT. Ćwiczenia: 1. Formułowanie funkcji celu i warunków ograniczających dla różnego typu modeli liniowych. 2. Rozwiązywanie zadań liniowych. 3. Rozwiązywanie przykładu przekształcenia zadania modelu liniowe-go w symetryczne zadanie dualne. 4. Rozwiązywanie zagadnień transportowych. 5. Rozwiązywanie zadań z zakresu jednowymiarowych procesów alokacji. 6. Rozwiązywanie zadań dotyczących modelu jednowymiarowego procesu wyrównywania. 7. Praktyczne wykorzystanie metod sieciowych do zarządzania projektem (CPM, CPM-MCX, PERT).
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć. 2. Ocena sumatywna : ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć w skali punktowej, przeprowadzenie jednego kolokwium ocenianego w skali punktowej. Ocena końcowa obejmuje ocenę z kolokwium prze-prowadzanego na koniec zajęć oraz ocenę z wykonywanych w trakcie zajęć ćwiczeń, zakres oceny 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyska-nie oceny >=3 C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z ocena z części ćwiczeniowej >=3. Ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., 2014. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Warszawa: PWN. 2. Ignasiak E., red., 2010. Badania operacyjne, Warszawa: PWE. 3. Siudak M., 2005. Badania operacyjne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 4. Sikora W., 2017. Badania operacyjne, Warszawa: PWE. Uzupełniająca: 1. Jadczak R., Gajda J.B., 2015. Badania operacyjne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2. Trzaskalik T., 2008. Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, Warszawa: PWE
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W07
Absolwent zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymaliza-cji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem proce-sów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U06
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować pod-stawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzysta-niem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i opty-malizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi za-łożeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: