Nazwa przedmiotu:
Inteligentne przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 8h ćwiczenia + 5h konsultacje + 20h studiowanie wskazanych materiałów + 27h przygotowanie projektów studenckich + 20h przygotowania do zaliczenia przedmiotu = 90h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 10h wykład + 8h ćwiczenia + 5h konsultacje = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS 8h ćwiczenia + 5h konsultacje + 20h studiowanie wskazanych materiałów + 27h przygotowanie projektów studenckich + 20h przygotowania do zaliczenia przedmiotu = 80h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia8h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania, umiejętność korzystania z Internetu oraz elektronicznych baz w systemach bibliotecznych, znajomość edytora tekstów i arkusza kalkulacyjnego w stopniu umożliwiającym przygotowanie projektów zaplanowanych w ramach ćwiczeń
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
- Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu istoty koncepcji organizacji inteligentnej (OI), jej cech i składników, elementów systemu zarządzania i wewnętrznych mechanizmów funkcjonowania oraz relacji OI z gospodarką globalną opartą na wiedzy - Wykształcenie umiejętności rozpoznawania ważniejszych problemów organizacyjno-zarządczych w inteligentnym przedsiębiorstwie, analizy przyczyn ich występowania, doboru i zastosowania adekwatnych metod ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym - Wykształcenie umiejętności w zakresie projektowania, doskonalenia i implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w inteligentnym przedsiębiorstwie
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Istota Gospodarki opartej na wiedzy (GOW), analiza porównawcza gospodarek wybranych państw ukierunkowanych na wiedzę i innowacyjność. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie. Zasoby niematerialne jako kluczowy czynnik konkurencyjności w biznesie (2 h). 2. Organizacja inteligentna – istota koncepcji, implikacje teoretyczne i praktyczne, kryteria oceny organizacji. Inteligentne przedsiębiorstwo – elementy systemu zarządzania: strategia, struktura organizacyjna, polityka personalna, kultura organizacyjna, style zarządzania, podstawowe procesy (2h). 3. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie inteligentnym. Zarządzanie pracownikami wiedzy – pozyskiwanie, motywowanie i rozwój. Kształtowanie środowiska aktywności zawodowej (2h). 4. Projekty i procesy w przedsiębiorstwach inteligentnych (2h). 5. Budowanie procesowych map wiedzy przedsiębiorstw. Analiza możliwości doskonalenia procesów zarządzania wiedzą. Identyfikacja barier rozwojowych przedsiębiorstw inteligentnych (2h). 6. Wsparcie ICT w procesach zarządzania inteligentnym przedsiębiorstwem. Możliwości intensyfikacji procesów dzielenia się wiedzą. Systemy inteligentne w przedsiębiorstwie (2h). 7. Przykłady przedsiębiorstw inteligentnych funkcjonujących w różnych branżach (2 h). 8. Repetytorium. Wskazówki dotyczące przygotowań do egzaminu (1 h). Ćwiczenia laboratoryjne: Wykorzystanie publicznych baz statystycznych w analizach porównawczych gospodarek. Identyfikacja wskaźników statystycznych umożliwiających szacowanie zaangażowanie wiedzy i zaawansowanych technologii w procesach realizowanych w przedsiębiorstwach. Badanie stopnia zaawansowania techniki w wybranych sektorach, efektywności wykorzystania kapitału intelektualnego w procesach transferu technologii i dyfuzji wiedzy. Wyznaczanie poziomu zaangażowania w prace badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw z różnych sektorów, w różnych krajach. Wyszukiwanie wiedzo-chłonnych dziedzin działalności przedsiębiorstw i obliczenia z wykorzystaniem wybranych wskaźników statystyk B+R. Omówienie i projektowanie wybranego elementu systemu zarządzania przedsiębiorstwa inteligentnego. Przedyskutowanie związków: strategii, ludzi, procesów, projektów i nowych technologii. Rozwijanie myślenia systemowego. Dobór tematów projektów studenckich. W ramach projektów indywidualnych oraz zespołów zadaniowych – na wybranych przykładach przedsiębiorstw – analizowanie problemów oraz proponowanie ich rozwiązania usprawniającego i doskonalącego funkcjonowanie firmy X według koncepcji organizacji inteligentnej (metoda: case study). Budowanie graficznych modeli przedsiębiorstw inteligentnych z wykorzystaniem wybranego oprogramowania. Ocena kosztów i korzyści proponowanych rozwiązań z wykorzystaniem szacowania jakościowego oraz ilościowych wskaźników wyznaczanych w arkuszu kalkulacyjnym.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: na podstawie aktywności studenta 2. Ocena sumatywna: średnia z ocen cząstkowych za aktywność i oceny z egzaminu. Podczas egzaminu nie przewiduje się korzystania z materiałów pomocniczych. Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania oceny >=3 (w skali 0:5). B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: dokonywana w trakcie trwania ćwiczeń na podstawie aktywności studenta 2. Ocena sumatywna: uwzględnia wcześniejszą ocenę formatywną oraz ocenę z projektu realizowanego jednoosobowo lub zespołach wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia. Obecność na ćwiczeniach oraz prezentacja projektu przez każdego ze studentów na zajęciach jest obowiązkowa. C. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena ćwiczeń, jak i egzaminu jest >=3. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z obu tych ocen. Istnieje możliwość zaliczenia przedmiotu na podstawie pozytywnej oceny z ćwiczeń i pozytywnej oceny z egzaminu w terminie zerowym (przeprowadzanym na jednych z ostatnich zajęć). Studenci wyróżniający się przy realizacji projektów przygotowywanych w ramach ćwiczeń mogą być zwolnieni z egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K., Chrostowski, A., red., 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. 2. Thannhuber, M. J., 2005. The Intelligent Enterprise. Theoretical Concepts and Practical Implications. Springer. 3. Publikacje w wersji elektronicznej wskazane podczas zajęć. Uzupełniająca: 1. Castells, M., 2011. Społeczeństwo sieci. Warszawa: WN PWN. 2. Grzeszczyk, T. A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation. Palgrave Macmillan/ Springer International Publishing AG. 3. Gierszewska, G., red., 2018. Co dalej z zarządzaniem? Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 4. Morawski, M., Prudzienica M., red., 2011. Zarządzanie wiedzą w kreowaniu innowacji zarządczych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 5. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Dopuszczona jest możliwość wykorzystywania prywatnych komputerów osobistych studentów do sporządzania notatek podczas zajęć i prezentowania efektów pracy własnej (np. wyników analiz i obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
Absolwent w pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także ma zaawansowaną w wiedzę z zakresu istoty koncepcji organizacji inteligentnej, jej cech i składników, elementów systemu zarządzania i wewnętrznych mechanizmów funkcjonowania oraz jej relacji z gospodarką globalną opartą na wiedzy
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
Absolwent zna główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
Absolwent potrafi identyfikować ważniejsze problemy organizacyjno-zarządcze w inteligentnym przedsiębiorstwie, dokonywać analizy przyczyn ich występowania, dobierać i stosować adekwatne metody ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym, a także identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U15
Absolwent ma wykształcone umiejętności w zakresie dokonywania krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego, projektowania, doskonalenia i implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w inteligentnym przedsiębiorstwie
Weryfikacja: Ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: