Nazwa przedmiotu:
Analiza rynku
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jaksa Michael
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h przygotowanie do ćwiczeń + 27h przygotowanie projektu + 18h wykonanie ćwiczeń + 5h konsultacje projektu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 18h uczestniczenie w ćwiczeniach + 5h konsultacje projektu = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 10h przygotowanie do ćwiczeń + 27h przygotowanie projektu + 18h wykonanie ćwiczeń + 5h konsultacje projektu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia18h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zarządzania strategicznego i marketingowego. Zdolność myślenia analitycznego, uczenia się przez umiejętność pracy zespołowej, umiejętność krytycznego spojrzenia na organizację i problemy, które występują na rynku.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu metod analizowania i budowania konkurencyjności, relacji między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej, metod i technik budowania konkurencyjności polskiego przedsiębiorstwa na rynku europejskim, - potrafił ocenić skuteczność przedsiębiorstwa wchodzenia na rynki przy pomocy metod analizy, które pozna na zajęciach, określić nie-zbędne zmiany w swoim przedsiębiorstwie konieczne w kontekście konkurowania na nowych rynkach i w nowych sektorach, - potrafił zaadaptować się i działać w nowych warunkach i sytuacjach związanych np. z odmiennością kulturową danej grupy.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Charakterystyka rynku, konkurenta, kooperanta, klienta, wartości dla klienta. Relacje pomiędzy uczestnikami rynku. (2 h.) 2. Znaczenie satysfakcji klienta w odnoszeniu sukcesu na rynku (zasada Więcej Wartości Dodanej). Zadowolenie a lojalność klientów. Popularne błędy popełniane w budowaniu lojalności klientów. (2 h) 3. Metody budowania trwałych relacji z klientami. Znaczenie orientami przedsiębiorstwa na klienta. (2 h) 4. Znaczenie niezadowolonych klientów. Sposoby wykorzystywania skarg klientów. (2 h) 5. Budowanie organizacji zorientowanej na rynek. (4 h) 6. Metody budowania relacji z odbiorcami i dostawcami. Współpraca z innymi podmiotami rynku. (4 h) 7. Budowanie strategii rynkowej. Segmentacja rynku. Budowanie pozycji konkurencyjnej. (4 h) 8. Budowanie marki jako strategia. Metody budowania marki. (2 h) 9. Istota relacji z konkurentami. (2h) 10. Istota relacji z kooperantami. Zarządzanie relacjami w kooperantami. (2 h) 11. Orientacja marketingowa przedsiębiorstwa. (4 h)
Metody oceny:
A. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena udziału i aktywności w trakcie zajęć, ocena poprawności wykonania ćwiczeń, ocena projektu końcowego zawierający rozwiązania opracowane na przykładzie polskiego przedsiębiorstwa analizowany na ćwiczeniach. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. - oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; - projekt końcowy wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy. Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń jest >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Piercy N., 2003, Marketing. Strategiczna reorientacja firmy. Warszawa: Wydawnictwo Felberg. 2. Hammer M., 2002, Sztuka konkurowania w gospodarce XXI wieku. Warszawa: Difin. 3. Mittelstaedt R. E., 2006, Jak uniknąć pomyłek, które mogą zniszczyć Twoją organizację. Gliwice: Helion. Uzupełniająca: 1. Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora. 2. Thomas R.J., 2001, Prawdziwe historie nowych produktów, Warszawa: Prószyński i S-ka.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Odpowiedź ustna w trakcie wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Odpowiedź ustna w trakcie wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K03
student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: