- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy e-biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Gąsiorkiewicz Artur
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
8h wykład + 10h zajęcia ćwiczeniowe + 1h konsultacje + 16h studia literaturowe + 25h wykonanie zadań ćwiczeniowych = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS
8h wykład + 10h zajęcia ćwiczeniowe + 1h konsultacje = 19h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS
10h zajęcia ćwiczeniowe + 1h konsultacje + 16h studia literaturowe + 25h wykonanie zadań ćwiczeniowych = 52h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student, po uczestnictwie w nim:
• rozumiał problematykę cyfryzacji gospodarki i transformacji cyfrowej przedsiębiorstw oraz ich wpływ na modele biznesu;
• znał koncepcje, metody i narzędzia zarządzania przedsięwzięciami e-biznesu;
• potrafił analizować złożone modele biznesowe przedsięwzięć e-biznesu.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowe pojęcia e-biznesu i handlu elektronicznego
2. Ekosystem gospodarki cyfrowej, infrastruktura i technologie e-biznesu
3. Rynek cyfrowy – stan obecny, perspektywy, regulacje
4. Strategie e-biznesu
5. Zarządzanie łańcuchem dostaw
6. E-zaopatrzenie (e-procurement)
7. Marketing cyfrowy
8. Zarządzanie relacjami z klientami
9. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw, zarządzanie zmianą
10. Projektowanie, wdrażanie i usprawnianie działania usług e-biznesu
B. Ćwiczenia:
1. Analiza wybranych modeli e-biznesu – cz. 1
2. Analiza wybranych modeli e-biznesu – cz. 2
3. Analiza rynku dla wybranych modeli e-biznesu
4. Wprowadzenie co zadania ćwiczeniowego nr 1: Charakterystyka modelu biznesowego
5. Analiza wybranych rozwiązań infrastrukturalnych e-biznesu
6. Analiza strategiczna e-biznesu
7. Wprowadzenie co zadania ćwiczeniowego nr 2: Strategia e-biznesu
8. Prezentacja zadania ćwiczeniowego nr 1
9. Planowanie łańcucha dostaw
10. Analiza wybranych rozwiązań e-biznesu z grupy B2B
11. Marketing cyfrowy i zarządzanie relacjami z klientami w e-biznesie
12. Zarządzanie zmianą w e-biznesie
13. Wybrane zadania z zakresu projektowania, wdrażania i usprawniania działania usług e-biznesu
14. Prezentacja zadania ćwiczeniowego nr 2
15. Omówienie wykonanych zadań i podsumowanie zajęć
- Metody oceny:
- A. Wykład:
Ocena formatywna:
Ocena zaangażowania słuchacza podczas wykładu.
Ocena sumatywna:
Ocena z kolokwium zaliczeniowego. Kolokwium składa się z 5 pytań zamkniętych (test wielokrotnego wyboru, pytania oceniane w skali 0-1 pkt.) oraz 2 pytań otwartych (zagadnień teoretycznych, ocenianych w skali 0-2,5 pkt). Liczba punktów do uzyskania podczas testu wynosi 10. Wymagane jest uzyskanie 5,2 lub więcej punktów (oceny >=3) z kolokwium. Ocena z kolokwium jest oceną z wykładu.
B. Ćwiczenia:
Ocena formatywna:
Ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń.
Ocena sumatywna:
Ocena wykonania dwóch zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji (każde zadanie oceniane w zakresie 2-5). Ocena z ćwiczeń obliczana jest zgodnie z formułą: 0,3 x ocena wykonania zadania nr 1 + 0,7 x ocena wykonania zadania nr 2. Wymagane jest uzyskanie oceny >=3 z ćwiczeń.
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Końcowa ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena z wykładu + 0,6 x ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Chaffey, D., 2016. Digital Business i E-Commerce Management. Warszawa: PWN
2. Evans, N. D., 2017. Mastering Digital Business: How powerful combinations of disruptive technologies are eneabling the next wave of digital transformation. Swindon: BCS
Uzupełniająca:
1. Kalbach, J., 2017. Mapowanie wrażeń. Kreowanie wartości za pomocą ścieżek klienta, schematów usług i diagramów. Gliwice: Helion
2. Levy, J., 2017. Strategia UX. Jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku. Gliwice: Helion
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W06
- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
Weryfikacja: ocena zaangażowania słuchacza podczas wykładu, ocena z kolokwium zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W10
- Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności.
Weryfikacja: ocena zaangażowania słuchacza podczas wykładu, ocena z kolokwium zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U06
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń, ocena wykonania zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U11
- Student potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń, ocena wykonania zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń, ocena wykonania zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K05
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń, ocena wykonania zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: