Nazwa przedmiotu:
Technologie w gospodarce cyfrowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wachnik Bartosz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h wykład + 15h studia literaturowe + 20h przygotowaniu się do warsztatów na wykładach + 10h przygotowanie do zaliczenia = 55h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,4 ECTS: 10h wykład = 10h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS: 15h studia literaturowe + 20h przygotowaniu się do warsztatów na wykładach + 10h przygotowanie do zaliczenia = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza w zakresie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Cele ogólne przedmiotu: 1. Wiedzy dotyczącej cech i charakteru gospodarki cyfrowej, 2. Podstawowej wiedzy w zakresie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie (ERP, CRM, BI, DMS), e-biznesu oraz technologii wykorzystywanych w obecnie w ramach czwartej rewolucji przemysłowej tj. internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze, wykorzystanie sztucznej inteligencji. 3. Wiedzy dotyczącej implikacji rozwoju gospodarki cyfrowej w szczególności czwartej rewolucji przemysłowej na funkcjonowania gospodarek w skali makro oraz mikro. Cele szczegółowe przedmiotu: 1. Nabycie wiedzy odnośnie uwarunkowań ekonomicznych, które zachodzą na skutek cyfryzacji gospodarki m.in. zjawisko paradoksu produktywności versus dowód na zanegowanie zjawiska paradoksu produktywności 2. nabycie podstawowej wiedzy w zakresie usprawnienia prac poprzez wykorzystanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie 3. nabycie wiedzy na temat e-biznesu 4. nabycie wiedzy odnośnie wirtualizacji działalności gospodarczej i cyfryzacji procesów biznesowych 5. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania technologii Internetu rzeczy na podstawie studium przypadku 6. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania przetwarzania w chmurze na podstawie studium przypadku 7. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji na podstawie studium przypadku 8. nabycie umiejętności krytycznego myślenia pozwalającego określić szanse i zagrożenia gospodarki cyfrowej w ujęciu mikro oraz makro ekonomicznym 9. nabycie wiedzy dotyczącej wpływu gospodarki cyfrowej na rozwój życia zawodowego każdego z nas.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Cyfryzacja procesów biznesowych 2. Systemy informatyczne wspierające zarządzanie 3. E-biznes 4. Filary gospodarki 4.0: Internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja 5. Krytyczna analiza wykorzystania technologii w cyfrowej gospodarce
Metody oceny:
Wykład 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów ćwiczeń składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami 2. Ocena sumatywna : ocena końcowa jest średnią z następujących składowych: • Średnia ocen z 3 ćwiczeń x 0,4 (waga istotności) • Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego x 0,6 (waga istotności)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wachnik B., 2016 Wdrażanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie, (wybrane rozdziały) Warszawa: PWE 2. Rifkin J., 2016 Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych Warszawa: Studio Emka 3. Arak P., Bobiński A., 2016 Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja dla Polski, Polityka Insight, Warszawa: Polityka Insight http://zasoby.politykainsight.pl/politykainsight.pl/public/ Czas-na-przyspieszenie--Cyfryzacja-gospodarki-Polski.pdf. 4. Choroś P., Wykorzystanie analityki biznesowej w Internecie rzeczy w: Kolenda P. (red.), Internet rzeczy w Polsce, Raport, iaB Polska, http://iab.org.pl/wp-content/uplo-ads/2015/09/Raport-Internet-Rzeczy-w-Polsce.pdf . 5. The digital transformation of industry, Roland Berger, BDI, 2015, https://www.rolandbger.com/media/pdf/Roland_Berger_digital_transformation_of_industry_20150315.pdf. Uzupełniająca: 1. Rifkin J., 2012 Trzecia rewolucja przemysłowa Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W10
główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U07
analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Weryfikacja aktywności studentów na wykładzie (udział w dyskusji oraz rozwiązywaniu zadań/problemów) oraz w postaci zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: