- Nazwa przedmiotu:
- Gospodarka oparta na wiedzy
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h laboratorium + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
10h laboratorium + 10h ćwiczenia = 20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
10h laboratorium + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy ekonomii, obsługa programów MS Word i MS Excel
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących współczesnych gospodarek opartych na wiedzy
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Istota gospodarki opartej na wiedzy, cechy, aspekty społeczno-ekonomiczne, tendencje rozwojowe. Analiza porównawcza Polski z innymi krajami. Środowiska innowacyjne. Organizacje oparte na wiedzy.
2. Dostępne bazy statystyczne GUS i EUROSTAT, wskaźniki pomiarowe, podejścia: UE, Banku Światowego i OECD.
3. Społeczeństwo informacyjne, uczenie się pracownika, przedsiębiorstwa i społeczeństwa.
4. Kapitał intelektualny i ludzki – istota i pomiar.
5. Kapitał społeczny – cechy i pomiar.
6. Technologie ICT – znaczenie w gospodarce, przykłady i zastosowania.
7. Dyskusja podsumowująca ćwiczenia, poprawianie ocen.
C. Laboratoria:
1. Zapoznanie się z dostępnymi publicznymi bazami danych społeczno-ekonomicznych. Analiza porównawcza gospodarek różnych państw pod kątem bazowania na wiedzy i innowacyjności.
2. Wykorzystanie wybranych wskaźników statystycznych do obliczeń zgodnie z trzema podejściami: UE, Banku Światowego i OECD.
3. Modelowanie komputerowe z wykorzystaniem wskaźników oceny poziomu innowacyjności gospodarek: Global Creativity Index oraz Summary Innovation Index.
4. Wyznaczanie kapitału intelektualnego i szacowanie potencjału kreatywności. Szacowanie kapitału społecznego z wykorzystaniem prostych metod statystycznych.
5. Wybrane zastosowania podstawowych i zaawansowanych technologii informatycznych w analizach społeczno-gospodarczych. Budowanie modeli zintegrowanych organizacji opartych na wiedzy.
6. Wykorzystanie instrumentów informatycznych w procesach budowania map wiedzy w organizacjach. Opracowanie projektu architektury wiedzy przedsiębiorstwa.
7. Dyskusja podsumowująca laboratoria i projekty studenckie, poprawianie ocen.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: wynika z aktywności studentów podczas zajęć, przedstawiania prezentacji oraz uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów.
2. Ocena sumatywna: wynika z liczby przedstawionych prezentacji projektów oraz ich wartości merytorycznej.
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: dotyczy bieżących postępów i aktywności w realizacji powierzanych zadań
2. Ocena sumatywna: jest związana z końcowymi projektami zaliczeniowymi.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z dwóch ocen.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Brzeziński, M., 2018. Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy. Warszawa: Difin.
2. Przygodzki, Z., 2018. Wiedza i kapitał ludzki w środowiskach przedsiębiorczości: podejście terytorialne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
3. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K. i Chrostowski, A. (red.), 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness.
Uzupełniająca:
1. Jemielniak, D., 2008. Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: WAiP.
2. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zajęciach laboratoryjnych, przedstawienie prezentacji w uzgodnionym terminie i pozytywna ocena co najmniej jednego projektu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W06
- W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o przedsiębiorczości oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- Główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U04
- Identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K01
- Krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K02
- Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: