- Nazwa przedmiotu:
- Metody doskonalenia jakości
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Skroban Katarzyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 3x7h rozwiązywanie praktycznych problemów + 6h przygotowanie do zaliczenia testów + 10h studiowanie literatury = 55h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS
10h ćwiczenia + 3x7h rozwiązywanie praktycznych problemów + 6h przygotowanie do zaliczenia testów + 10h studiowanie literatury = 47h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość Podstaw zarządzania jakością oraz statystyki
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zastosowania metod badań i oceny jakości. Nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi i metod jakości w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów jakości. Pozyskanie wiedzy o sposobach wykorzystania metod i technik jakości w podnoszeniu sprawności i skuteczności przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowe pojęcia: metoda i technika organizatorska, jakość. innowacja, przedsiębiorczość, ryzyko, zmiana.
2. Nowoczesne metody i techniki organizatorskie. Klasyfikacja. Przegląd. Znaczenie człowieka jego innowacyjność i przedsiębiorczość.
3. Metody wspomagające proces zarządzania jakością w firmie. Burza mózgów i jej odmiany.
4. Siedem klasycznych narządzi zarządzania jakością: wykresy Ishikawy, wykresy Pareto, itd
5. Siedem nowych metod zarządzania jakością.
6. Metody ekonomiczne: Analiza SWOT, Analiza wartości
7. Japońskie techniki doskonalenia jakości.
8. Nowoczesne metody zarządzania jakością.
9. Statystyczna Kontrola Jakości.
10. Statystyczne sterowanie procesem (SPC - Statistical Process Control).
B. Ćwiczenia:
1. Burza mózgów.
2. Karta zbiorcza.
3. Wykres Pareto.
4. Diagram podobieństwa.
5. Diagram relacji.
6.Wykres Ishikawy.
7. Poka –Yoka.
8. Analiza wartości.
9. Metoda QFD.
10. Metoda FMEA.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena znajomości zagadnień poruszanych podczas wykładu, w formie testu.
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć;
2. Ocena sumatywna: ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej, ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3;
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z wykonywanych ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Łuczak J., Matuszak-Flejszmar A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością, Warszawa: Quality Progress
2. Hamrol A., 2008, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: PWN
3. Klimecka-Tatar D., 2012, Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające, Warszawa: Verlag Dashofer
4. Wawak S., 2011, Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Gliwice: Helion
Uzupełniająca:
5. Imaii M., 2007, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Warszawa: MT Biznes
6. Szczepańska K., 2009, Metody i techniki w TQM, , Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
7. Eckers G., 2011, Six Sigma, Warszawa: Wiedza I Praktyka
8. Huber Z., 2007, Analiza FMEA procesu, Poznań: Złote Myśli
9. Łazicki A., 2013, Lean Manufacturing - praktyczne zastosowanie metodologii – case, Warszawa: Wiedza i Praktyka
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Do ćwiczeń potrzebne arkusze papieru formatu A0, żółte karki, mazaki grubo piszące, nożyczki, taśma klejąca
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W05
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U06
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: