- Nazwa przedmiotu:
- Projekt akceleratora
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kotarba Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
8h wykład + 8h projekt + 5h konsultacje indywidualne + 12h przygotowanie projektu, prezentacji oraz zaliczenia projektu + 7h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 10h studia literaturowe = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
8h wykład + 8h projekt + 5h konsultacje indywidualne = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS
8h projekt + 5h konsultacje indywidualne + 12h przygotowanie projektu, prezentacji oraz zaliczenia projektu + 7h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 10h studia literaturowe = 42h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Praktyczna znajomość pojęć: przedsiębiorczości, innowacji, startup, venture capital, ekosystemu startupów w Polsce i na świecie, cyklu życia startupu.
2. Zapoznanie się z raportem na temat polskich startupów autorstwa Dr A.Skala (źródło podane w literaturze)
3. Znajomość morfologii organizacji (funkcjonalnej i procesowej) wymaganej do projektowania nowego przedsięwzięcia.
4. Podstawy analizy strategicznej
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Wskazanie istotności akceleratorów biznesu w ekosystemie przedsiębiorczości i innowacyjności, w ramach społeczności przedsięwzięć startup. Zaprojektowanie nowego akceleratora mającego na celu wsparcie wybranego sektora aktywności startup. Zapewnienie zdolności akceleratora do prowadzenia działań w sposób trwały (sustainable) i przynoszący pozytywne rezultaty.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Ekosystem przedsiębiorczości i innowacyjności. Startupy w Polsce i na świecie (statystyka, układ rodzajowy, przeżywalność). Instytucje wspierające startupy.
2. Cykl życia przedsięwzięcia startup, porównanie z cyklem życia technologii i produktów.
3. Definicja akceleratora, porównanie z inkubatorem. Przykłady akceleratorów na rynku polskim i zagranicznym. Układ rodzajowy akceleratorów i aktywność w branżach. Akceleratory korporacyjne.
4. Zakres funkcjonalny i procesowy akceleratora
5. Główne warunki finansowo-handlowe działania akceleratora, konsekwencje/koszty korzystania ze wsparcia (transfer udziałów w akcelerowanym przedsięwzięciu, okres wsparcia, rodzaje przedsięwzięć, wskaźniki akceptowalności).
6. Środowisko prawne i regulacyjne działania akceleratorów
7. Metody oceny przedsięwzięć
D. Projekt:
1. Wybór branży/rodzaju działalności, która będzie wspierana przez akcelerator, przykładowo – bankowość, telekomunikacja, ochrona zdrowia, logistyka. Analiza rynku docelowego (2 h)
2. Opracowanie ogólnej strategii akceleratora w wybranej branży w tym poziomu kapitału/finansowania, ryzyka, dywersyfikacji liczby podmiotów oraz ogólnego planu finansowego. Analiza konkurencji. (3h)
3. Opracowanie pod-strategii rekrutacyjnej, oceny przedsięwzięć zgłaszanych do akceleratora oraz marketingu (2h)
4. Opracowanie modelu biznesowo-organizacyjnego (1h)
5. Prezentacja finalna (1h)
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: punktowanie: przygotowanie do zajęć na pod-stawie wytycznych prowadzącego, aktywność w trackie zajęć, praca w grupach, prezentowanie wyników cząstkowych prac mikro-grup wykładowych.
2. Ocena sumatywna : test końcowy obejmujący teorię prezentowaną i dyskutowaną na wykładzie.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta projektu akceleratora, pod kątem funkcjonalnych oraz finansowych zdolności do aktywnego działania w ekosystemie przedsiębiorczości i innowacyjności
2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach. Przygotowanie finalnej prezentacji projektu.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 70% wartości oceny za projekt i 30% za wykład.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Polskie Startupy 2017, Fundacja Startup Poland. http://startuppoland.org/wp-content/uploads/2017/09/SP_raport2017_single_fix.pdf
2. Dempwolf, C, Innovation Accelerators: defining characteristics among startup assistance organizations. 2014. http://www.knsecure.com/Resources/Articles/Defining%20Characteristics%20Among%20Startup%20Assistance%20Organizations.pdf
3. Hathwaway, I, Accelerating growth: Startup accelerator
programs in the United States, Brookings Advanced Industries Series, Number 81 of 81, 17 Luty, 2016. https://static1.squarespace.com/static/568398f1a2bab87f93f6958b/t/56c46628c6fc08abb15044ea/1455711786853/Accelerating+growth_+Startup+accelerator+programs+in+the+United+States+_+Brookings+Institution.pdf
4. Znajomość treści portali:
a. https://startupacademy.pl/
b. https://mamstartup.pl/, w szczególności https://mamstartup.pl/tag/1423/akcelerator-startupow
c. https://startupspark.io/
d. http://www.estartupdays.eu/pl/
e. https://infoshare.pl/
Uzupełniająca:
1. Cohen, Susan. "What Do Accelerators Do? Insights from Incubators and Angels". MIT Press Journal. Innovations: Technology, Governance, Globalization. Volume 8 | Issue 3-4 | Summer-Fall 2013, strony: 19-25. doi:10.1162/inov_a_00184. Data pobrania: 4 Czerwca 2018
2. Bone, J. Allen, O., Haley, C.. Business Incubators and Accelerators: The National Picture, BEIS Research Paper nr 7. Department for Business, Energy and Industrial Strategy, Kwiecień 2017. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/608409/business-incubators-accelerators-uk-report.pdf
3. Katalog akceleratorów komercyjnych: https://corporate-accelerators.net/database/index.html
4. Doświadczenia z budowy akceleratora Reaktor X: https://antyweb.pl/startup-akcelerator-porady-jak/
5. Sepulveda, F. Różnica między akceleratorem i inkubatorem biznesu. http://technologyhamptonroads.com/wp-content/uploads/The-Difference-Between-a-Business-Accelerator-and-a-Business-Incubator.pdf
6. Van Huijgevoort, T. The Business Accelerator: Just a Different Name for a Business Incubator? https://dutchincubator.nl/wp-content/uploads/sites/5/49.pdf
7. WANG Shengguang,CHENG Yu(Institute of Policy and Management,Chinese Academy of Sciences,Beijing 100190,China). The Driven Forces of Firm Growth and the Support Mechanism of "Accelerator" http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTotal-KXXG200905024.htm
8. Wolcott RC, The four models of corporate entrepreneurship MIT Sloan Management Review, 2007, https://www.researchgate.net/file.PostFileLoader.html?id=5870781e615e2712861ecd31&assetKey=AS%3A447760332791809%401483765790440
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W trakcie zajęć wskazane jest stosowanie case study i bazowanie na aktualnych i rozpoznawalnych przykładach z praktyki biznesowej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu oraz projekt akceleratora
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W10
- główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu oraz projekt akceleratora
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu oraz projekt akceleratora
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U16
- projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu oraz projekt akceleratora
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Praca w trackie wykładu oraz zajęć projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Praca w trackie wykładu oraz zajęć projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: