- Nazwa przedmiotu:
- Rozwiązywanie konfliktów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Lamparska Agata
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS:
12h ćwiczenia + 11h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 2h konsultacje = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h ćwiczenia + 2h konsultacje = 14h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
12h ćwiczenia + 11h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 2h konsultacje = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z psychologii i socjologii biznesu oraz organizacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Ugruntowanie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu konfliktów i sposobów ich rozwiązywania poprzez nauczanie przy pomocy zróżnicowanych metod dydaktycznych. Wypracowanie umiejętności zastosowania różnych rozwiązań w praktyce organizacyjnej – metod operacyjnych i strategicznych. Nauczenie zasad współpracy, dzielenia się wiedzą pro-wadzących do osiągnięcia założonego celu.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie teoretyczne: warunki obiektywne i mechanizmy psychologiczne powstawania konfliktów, zachowania i postawy ludzi w sytuacji konfliktowej, rodzaje, fazy i dynamika konfliktów, style i procedury radzenia sobie z konfliktem (negocjacje, mediacja, facylitacja, arbitraż, sąd), strategie i techniki negocjacyjnych, przedziały negocjacyjne, przygotowanie do negocjacji (BATNA).
2. Ćwiczenie: kompetencje negocjatora (uniwersalny model kompetencji).
3. Ćwiczenie: wpływ społeczny.
4. Ćwiczenia praktyczne: komunikowanie.
5. Wybór gier negocjacyjnych, dobór uczestników, charakterystyka przyjętych ról. Przeprowadzenie gier.
6. Szczegółowe omówienie poszczególnych gier z uwzględnieniem wykorzystanych strategii i technik.
7. Podsumowanie zajęć i zaliczenie.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena uczestnictwa w grach negocjacyjnych i ćwiczeniach z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej, zaliczenie pisemne
2. Ocena sumatywna : ocena zaliczenia pisemnego i uczestnictwa w ćwiczeniach w skali 2-5
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli ocena końcowa ≥ 3.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Cialdini R. 2016 Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka Gdańsk: GWP
2. Fisher R., Ury W., Patton B. 2016 Dochodząc do TAK Negocjowanie bez poddawania się Warszawa: PWE
3. Haeske U., 2005 Konflikty w życiu zawodowym, Kielce: Wyd. Jedność
4. Robbins S.P., Judge T.A., 2012 Zachowania w organizacji, Warszawa: PWE
5. Ury W. 2013 Odchodząc od NIE Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
1. Błaut R. 2000 Skuteczne negocjacje Warszawa: CIM
2. Camp J. 2005 Zacznij od nie Taszów: Moderator
3. Chełpa St., Witkowski T. 2004 Psychologia konfliktów Warszawa Taszów: Moderator
4. Gut J., Haman W. 2008 Docenić konflikt Od walki i manipulacji do współpracy Warszawa: Helion
5. L.Zbiegień-Maciąg 2009 Taktyki i techniki negocjacyjne Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- absolwent zna i rozumie: w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań rozwiązywania konfliktów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, wykorzystanie wiedzy teoretycznej w trakcie gier.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu, w tym o rozwiązywaniu konfliktów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- absolwent potrafi: identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania w tym konfliktów
Weryfikacja: Uczestnictwo w grach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U14
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Uczestnictwo w grach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K01
- absolwent jest gotów do: krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Analiza pełnionych ról w grach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Analiza pełnionych ról w grach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: