Nazwa przedmiotu:
Postawy organizacji i zarządzania
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. Anna Kosieradzka, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h wykład + 2h konsultacje + 10h studia literaturowe i przygotowanie eseju/pracy pisemnej na zadany temat +10h przygotowanie do egzaminu w tym studia literatury uzupełniającej + 8h wykonanie zadań ćwiczeniowych = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS: 20h wykład + 2h konsultacje = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 2h konsultacje + 10h studia literaturowe i przygotowanie eseju/pracy pisemnej na zadany temat +10h przygotowanie do egzaminu w tym studia literatury uzupełniającej + 8h wykonanie zadań ćwiczeniowych = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład20h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - znał i rozumiał rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”, - posiadał podstawową wiedzę z zakresu roli i pozycji menedżera w organizacji, poznał funkcje zarządzania oraz zadania podmiotów zarządzania, - znał podstawowe metodyki organizatorskie wykorzystywane w zarządzaniu, - znał pojęcie cyklu działania zorganizowanego, umiał przyporządkować podstawowe metody i techniki organizatorskie do poszczególnych faz tego cyklu, a także umiał praktycznie zastosować wybrane metody organizatorskie, - posiadał wiedzę o współczesnych problemach zarządzania, - umiał zaprezentować swoje zdanie dotyczące sposobu rozwiązania prostych problemów organizacji i zarządzania oraz przedstawić je na forum publicznym.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Organizacja – ujęcie prakseologiczne: rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”. Rodzaje organizacji. Funkcje organizacji. Zarządzanie – definicje. Historyczna ewolucja naukowej organizacji i zarządzania: szkoła klasyczna, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, szkoła systemowa i ich przedstawiciele. Wpływ tych szkół na współczesne zarządzanie. 2. Funkcje zarządzania: (1) planowanie i podejmowanie decyzji, (2) organizowanie. Struktury organizacyjne. Organizacja formalna i nieformalna. 3. Funkcje zarządzania: (3) przewodzenie, motywowanie; (4) kontrola 4. Rola i kompetencje menedżera na poszczególnych szczeblach zarządzania. Funkcje organizacji a funkcje zarządzania. Działanie zorganizowane – cykl organizacyjny Le Chateliera, koło Deminga. 5. Podstawowe metodyki organizatorskie w zarządzaniu: badanie pracy, badania operacyjne, analiza wartości, inżynieria systemowa, metodyka IDEALS (Nadlera). Podejście diagnostyczne i prognostyczne do usprawniania organizacji – kaizen i reinżynieria. 6. Przegląd i klasyfikacja metod i technik organizatorskich - metody i techniki stosowane w poszczególnych etapach cyklu rozwiązywania problemów organizatorskich. 7. Ewolucja i dyfuzja metod organizowania procesów pracy. Współczesne kierunki w organizacji i zarządzaniu.
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów w ramach wykładu, aktywny udział w interaktywnych formach prowadzenia wykładu. 2. Ocena sumatywna: napisanie eseju na zadany temat oraz zdanie egzaminu w formie testu, pytań otwartych lub zadania problemowego.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Griffin R. 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Górska E., Lewandowski J. 2016, Zarządzanie i organizacja środowiska pracy, Warszawa: OWPW 3. Kisielnicki J. 2014, Zarządzanie organizacją, Warszawa: PWE 4. Martyniak Z. 1996, Metody organizowania procesów pracy, Warszawa: PWE 5. Mikołajczyk Z. 2001, Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 6. Stoner J., Freeman E., Gilbert D. 2000, Kierowanie, Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1. Bieniok H. i zespół, 1997, Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet 2. Kosieradzka A. (red.) 2013, Metody pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Warszawa: edu-Libri 3. Zimniewicz K. 2009, Współczesne metody i koncepcje zarządzania, Warszawa: PWE
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Esej (praca pisemna), egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W10
Absolwent zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Esej (praca pisemna), egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U06
Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Udział w debatach podczas zajęć, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U17
Absolwent potrafi brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
Weryfikacja: Udział w debatach podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Esej/praca pisemna, udział w debatach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Esej/ praca pisemna, udział w debatach, ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: