Nazwa przedmiotu:
Logika z elementami algorytmów
Koordynator przedmiotu:
dr Rządkowski Grzegorz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h przygotowanie prac domowych + 10h studiowanie literatury + 10h przygotowanie do egzaminu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,1 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,3 ECTS: 15h udział w zajęciach + 5h przygotowanie prac domowych + 10h studiowanie literatury + 10h przygotowanie do egzaminu = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętności matematyczne, wiedza i umiejętności z zakresu analizy matematycznej i algebry
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z podstawami logiki z elementami teorii mnogości i ich zastosowaniem w algorytmice.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Zdania logiczne, funktory zdaniotwórcze (spójniki). Prawa rachunku zdań. Funkcje zdaniowe. 2. Kwantyfikatory. Kwantyfikatory o zakresie ograniczonym. Prawa rachunku funkcyjnego. Prawa włączania i wyłączania kwantyfikatora. Prawa rozdzielności kwantyfikatorów. 3. Zbiór, element zbioru, inkluzja zbiorów, równość zbiorów. Suma, iloczyn, różnica, różnica symetryczna i dopełnienie zbiorów. Prawa rachunku zbiorów. Rodzina zbiorów, ciało zbiorów. 4. Para uporządkowana. Iloczyn kartezjański zbiorów. Relacje dwuczłonowe, dziedzina, przeciwdziedzina. 5. Relacja równoważności, klasy abstrakcji. 6. Pojęcie funkcji jako relacji. Funkcje ,,na’’ i różnowartościowe. Składanie funkcji, funkcja odwrotna. 7. Obrazy i przeciwobrazy wyznaczone przez funkcje. 8. Liczby naturalne: aksjomaty Peano; zasada indukcji matematycznej. 9. Przykłady wykorzystania w algorytmice. B. Ćwiczenia: Rozwiązywanie zadań i przykłady dotyczące elementów wykładu
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: aktywność studentów, egzamin 2. Ocena sumatywna : ocena egzaminu B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: prace domowe, aktywność na ćwiczeniach 2. Ocena sumatywna: ocena rezultatów prac domowych E. Końcowa ocena z przedmiotu:, 40% egzamin, 30% praca na ćwiczeniach, 30% prace domowe
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1.Guzicki, W., Zakrzewski, P., 2005. Elementy ze wstępu do matematyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca: 1.Rasiowa, H., 1979. Wstęp do matematyki współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2.Marek, W., Onyszkiewicz, J., 1972. Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W03
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień logiki i teorii mnogości
Weryfikacja: Rozwiązywania zadań podczas ćwiczeń, prace domowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U08
Student potrafi wykorzystać wiedzę z logiki i teorii mnogości do konkretnych przykładów algortytmów
Weryfikacja: Rozwiązywania zadań podczas ćwiczeń, prace domowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Student posiada zdolność porządkowania wykonywanych zadań według stopnia ich ważności z punktu widzenia realizacji celu
Weryfikacja: Prace domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: