Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie wiedzą w zapewnianiu ciągłości działania.
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia+ 10h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 25h przygotowanie projektu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 10h wykład + 15h ćwiczenia = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 ECTS: 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 25h przygotowanie projektu = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład12h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Rozumienie pojęć z zakresu zapewniania bezpieczeństwa oraz ciągłości działania, a także świadomość wiedzy, umiejętności i kompetencji, które musi posiadać pracownik odpowiedzialny za zapewnianie bezpieczeństwa i ciągłości działania.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Uświadomienie roli wiedzy oraz nabycie umiejętności prawidłowego gromadzenia, przechowywania i dystrybuowania wiedzy, niezbędnej w procesach zapewniania bezpieczeństwa i zachowywania stanu ciągłości działania.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć. Omówienie literatury przedmiotu. 2-3. Rola wiedzy w zarządzaniu ryzykiem i zapewnianiu bezpieczeństwa. Modele i podejścia do zarządzania wiedzą w organizacji. 4-5. Identyfikacja źródeł i pozyskiwanie wiedzy. 6-7. Zachowywanie i dystrybucja wiedzy w organizacji. 8-9. Ocena i rozwijanie wiedzy. 10. Test zaliczeniowy. B. Ćwiczenia: 1. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć. Omówienie układu projektu zaliczeniowego. 2-3. Wybór procesu oraz ocena krytyczności procesu oraz jego zasobów dla zachowania bezpieczeństwa i ciągłości działania organizacji. 4-5. Identyfikacja źródeł kompetencji, umiejętności i wiedzy dla proce-su. Ocena istotności tych źródeł dla bezpieczeństwa realizacji procesu. 6-7. Dobór metod i narzędzi pozyskiwania i przechowywania wiedzy dla procesu. Ocena racjonalności i opłacalności dokonanego doboru. 8-9. Konsultacje wykonania projektu. 10-11. Ocena wystarczalności gromadzonej wiedzy, umiejętności, kompetencji w perspektywie oceny bezpieczeństwa realizacji oraz planowanego rozwoju procesu (uwzględnienie perspektywy czasu). 12-13. Projekt poszerzenia zakresu pozyskiwania i rozwoju gromadzonej wiedzy, zapewniający możliwość dalszej bezpiecznej realizacji, ale również rozwoju procesu. 14-15. Obrona projektu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: test sprawdzający nabytą wiedzę teoretyczną 2. Ocena sumatywna : ocena w skali 2-5 wykonanego testu zaliczeniowego B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ćwiczenia składające się na projekt zaliczeniowy 2. Ocena sumatywna: ocena w skali 2-5 wykonania projektu zaliczeniowego E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona oceny wykładu (40%) oraz ćwiczeń (60%) pod warunkiem, że obydwie części przed-miotu (wykład oraz ćwiczenia) zostały zaliczone na ocenę co najmniej 3,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Kosieradzka A., Rostek K., Zawiła-Niedźwiecki J. 2018 Planowanie cywilne na szczeblu centralnym w publicznym zarządzaniu kryzysowym i ratownictwie. Warszawa: Wydawnictwo WZ PW. 2. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J. 2016 Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym. Kraków: edu-Libri, 3. Skomra W. 2015 Metodyka oceny ryzyka na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego RP. Warszawa: BEL Studio. Uzupełniająca: 1. Jemielniak D., Koźmiński A. 2012 Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. 2. Fazlagić J. 2014 Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Di-fin. 3. Davenport T.H. 2007 Zarządzanie pracownikami wiedzy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W06
W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W12
Zna zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U06
Potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: I2_U06
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U16
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu potrafi dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: