- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka w inżynierii mechanicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr / Izabela Józefczyk / starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MS1A_02
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie do zaliczenia - 5, przygotowanie do kolokwium - 5 razem - 30; Ćwiczenia: liczba godzin według planu studiów - 30, przygotowanie do zajęć - 5, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie do zaliczenia - 5, przygotowanie do kolokwium - 15, razem - 60; Razem - 90
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15 h, Ćwiczenia - 30 h, Razem - 45 h = 1,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15, Ćwiczenia: 20 - 30
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie przez studenta wiedzy na temat aparatu matematycznego, który może być stosowany w mechanice oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w opisie zjawisk fizycznych. Uzyskanie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa, statystyki oraz przekształcenia Fouriera.
- Treści kształcenia:
- W 1 -Szeregi funkcyjne i zbieżność szeregu funkcyjnego.W 2 -Szereg trygonometryczny Fouriera. Warunki rozwijalności funkcji w szereg Fouriera.W 3- Rozwijanie w szereg Fouriera funkcji parzystych i funkcji nieparzystych.W 4 -Transformacja Fouriera. W 5,6 -Przestrzeń prawdopodobieństwa. Wybrane rozkłady prawdopodobieństwa w Rn. W 7,8- Rozkład prawdopodobieństwa wektora losowego. W 9 -Twierdzenia graniczne. W 10,11-Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. W12-15 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji.
C1- Szeregi funkcyjne i zbieżność szeregu funkcyjnego.C2 -Szereg trygonometryczny Fouriera. Warunki rozwijalności funkcji w szereg Fouriera. C3 -Rozwijanie w szereg Fouriera funkcji parzystych i funkcji nieparzystych. C 4 -Transformacja Fouriera.C 5,6-Przestrzeń prawdopodobieństwa. Wybrane rozkłady prawdopodobieństwa w Rn. C 7,8-Rozkład prawdopodobieństwa wektora losowego. C 9 -Powtórzenie wiadomości z C1-8. C 10- Twierdzenia graniczne. C 11,12- Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. C13-14 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji. C 15- Powtórzenie wiadomości z C11-14.
- Metody oceny:
- "Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe. Godziny nieobecności należy usprawiedliwić w czasie kolejnych zajęć. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde w tym 4 punkty z teorii), z 2 wejściówek ( 2 punkty każda ) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Nie można na kolokwiach korzystać z notatek z wykładów i ćwiczeń. Przy ocenie końcowej brany jest pod uwagę stosunek studenta do przedmiotu i osoby prowadzącej. Proponowane terminy kolokwiów to VII i XIV zajęcia (może ulec zmianie po uzgodnieniu terminów).
Kryterium oceny:
(0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0
<50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0
<60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5
<70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0
<80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5
<90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia.
W czasie pisania kolokwium student ma prawo korzystać kalkulatora (ale nie może być to kalkulator w telefonie komórkowym.) Zabrania się posiadania włączonych telefonów komórkowych w trakcie trwania kolokwium i wejściówki. Zaliczenie wykładu student uzyskuje w oparciu osumę punktów uzyskanych z teorii (przy zachowaniu kryteriu oceny), zaliczenie ćwiczeń w oparciu o sumę punktów uzyskanych z zadań na kolokwiach i aktywność (przy zachowaniu kryteriu oceny). Ocena łączna uzyskana jest w oparciu o sumę punktów zdobytych z teorii i zadań przy zachowaniu kryterium oceny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Kordecki. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna .Definicje, twierdzenia i wzory. GiS 2. H. Jasiulewicz, W. Kordecki. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Przykłady i zadania. GiS 3.H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz, Matematyka. Podstawowe wiadomości teoretyczne i ćwiczenia dla studentów studiów inżynierskich, PWT, 4.W. Leksiński, I. Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka . Definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, WNT,5. M. Gewert,Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje,Twierdzenia i wzory, GiS, 6. M. Gewert,Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania, GiS.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_01
- Ma wiedzę w zakresie szeregów Fouriera i warunków rozwijalności dowolnej funkcji w taki szereg.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W4, C1 - C4), obserwacje na zajęciach (C2 - C3), prace domowe (C2 - C3)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W01_03
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki w szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki .
Weryfikacja: Kolokwium (I: W5 - W8, C5 - C8; II: W9 - W14, C10 - C14), obserwacje na zajęciach (C5 - C8, C11 - C14), prace domowe (C5 - C8, C11 - C14)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U09_01
- Potrafi rozwinąć funkcję w szereg Fouriera.
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach (C2 - C3)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U09_02
- Potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do obróbki danych. Umie wyznaczyć prawdopodobieństwo w przestrzeni probabilistycznej. Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie, zna typowe rozkłady zmiennych losowych. Potrafi znaleźć podstawowe statystyki, przedziały ufności, zweryfikować proste hipotezy.
Weryfikacja: Kolokwia (W5 - W11, C5 - C8, C11 - C14)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09