- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy biochemii i biolaktazy
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Joanna Cieśla, prof. PW; dr inż. Monika Wielechowska; dr Patrycja Wińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-BG000-ISP- 3202
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 30
Zajęcia laboratoryjne 30
Ćwiczenia 0
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15
Zapoznanie się z literaturą 25
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja
Przygotowanie raportu 5
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 25
Przygotowanie do kolokwiów 5
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- chemia ogólna, chemia bioorganiczna, mikrobiologia
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawami biochemii i biokatalizy oraz metodami badania cząsteczek biologicznych
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne wykładów
1. Budowa i funkcje makrocząsteczek biologicznych
a. Białka
b. Kwasy nukleinowe
c. Węglowodany
d. Lipidy
2. Zarys metabolizmu komórki
a. Podstawowe pojęcia i organizacja
b. Pozyskiwanie energii i gospodarowanie nią
c. Podstawowe typy reakcji metabolicznych
d. Zarys metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek
3. Ekspresja informacji genetycznej – transkrypcja i translacja
4. Katalizatory biologiczne naturalne i syntetyczne
a. Białka - enzymy, abzymy
b. Kwasy nukleinowe – rybozymy, deoksyrybozymy
c. Synzymy
5. Enzymy jako katalizatory białkowe.
a. Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.
b. Specyficzność substratowa i selektywność enzymów.
c. Kinetyka reakcji enzymatycznych.
d. Inhibitory i aktywatory enzymów.
e. Koenzymy.
f. Model budowy centrum katalitycznego (aktywnego) - miejsce wiążące i katalityczne.
g. Znaczenie enzymów w biogospodarce.
h. Przykłady enzymów wykorzystywanych w konkretnych procesach technologicznych.
6. Metody poznawania białek
a. Izolacja białek z materiału biologicznego – metody frakcjonowania materiału biologicznego, chromatografia jonowymienna, powinowactwa, sączenie molekularne (filtracja żelowa), HPLC
b. Określenie masy cząsteczkowej oczyszczonych preparatów enzymatycznych
c. Sekwencjonowanie białek
d. Określanie trójwymiarowej struktury białek
e. Metody immunologiczne w badaniu białek – Western, ELISA
f. Automatyczna synteza peptydów
Treści merytoryczne
Laboratoriów
1. Właściwości białek. Amfoteryczność białek. Jakościowa identyfikacja białka w próbie - reakcja ninhydrynowa i biuretowa. Białka jako koloidy. Denaturacja białek: metody fizyczne i chemiczne. Wysalanie i wytrącanie białek rozpuszczalnikami organicznymi. Ilościowe oznaczanie białek w próbie (metoda Lowry’ego i Bradforda).
2. Metody elektroforetyczne. Elektroforeza SDS-PAGE jako metoda analizy białek.
3. Właściwości węglowodanów. Właściwości redukujące mono- i disacharydów. Wykrywanie pentoz. Wykrywanie ketoz. Właściwości skrobi. Hydroliza skrobi i celulozy. Ilościowe oznaczenie cukrów redukujących w produktach spożywczych.
4. Właściwości kwasów nukleinowych. Rozpuszczalność. Hydroliza DNA i RNA (np.: wykrywanie w hydrolizatach pentoz, kwasu fosforowego i zasad purynowych. Izolacja DNA (np. izolacja DNA plazmidowego albo DNA genomowego i analiza elektroforetyczna w żelu agarozowym).
5. Właściwości lipidów. Chromatografia cienkowarstwowa jako jedna z metod jakościowych stosowanych w analizie lipidów.
6. Metody oznaczania aktywności enzymatycznej. Oznaczenie aktywności wybranego enzymu hydrolitycznego metodą pomiaru szybkości początkowych.
7. Kinetyka reakcji enzymatycznych. Wyznaczenie stałej Michaelisa-Menten i szybkości maksymalnej dla wybranego enzymu hydrolitycznego.
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny
obserwacja aktywności na zajęciach
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J.M. Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer. Biochemia, wydanie VI. Przekład pod redakcją Zofii Szweykowskiej-Kulińskiej i Artura Jarmołowskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
2. D.B. Hames, N.M. Hooper. Biochemia. Krótkie wykłady, wydanie II. Przekład pod redakcją Lilli Hryniewieckiej i Kazimierza Ziemnickiego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. W. Bednarski, J. Fiedurk. Podstawy biotechnologii przemysłowej. WN-T, 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą podstawy biochemii i biokatalizy
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W_02
- Ma teoretyczną wiedzę dotyczącą metod poznawania białek
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania technik analitycznych w badaniach makrocząsteczek
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu biochemii i biokatalizy z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_02
- Potrafi zastosować metody laboratoryjne do analizy makrocząsteczek biologicznych, interpretować wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi przygotować w języku polskim dobrze udokumentowane sprawozdanie z wykonanych eksperymentów laboratoryjnych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U_04
- Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (studia II stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03