Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo pracy i ergonomia (HES3)
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marcin Wieczorek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biogospodarka
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1110-BG000-ISP- 6307
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
W 5/+ ; C 5/+ ; L 5/+ Razem: 15 aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /5 2. Udział w laboratoriach /5 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /5 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 4 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 7,5 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 5 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 2,25 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 6 14. Udział w egzaminie / 0 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13): 40,0 / 30 = 1,33 = 1,0 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 17,25 / 30 = 0,51 = 0,5 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10): 22,5 / 30 = 0,75 = 1,0 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład5h
  • Ćwiczenia5h
  • Laboratorium5h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Układ człowiek – maszyna – środowisko. Fizjologiczne i psychologiczne podstawy wykonywania pracy. Wybrane problemy kształtowania ergonomicznego bezpiecznych stanowisk pracy. Zapoznanie z oddziaływa-niem na człowieka niebezpiecznych czynników środowiskowych. Podstawowe zasady zapewnienia bezpieczeństwa systemu człowiek-technika-otoczenie.
Treści kształcenia:
Wykład /metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Istota układu człowiek – maszyna - środowisko. Ocena obciążenia umysłowego i wysiłku fizycznego człowieka na stanowisku pracy. Monotonia w pracy / 2 2. Wybrane problemy projektowania ergonomicznego stanowisk pracy / 1 3. Identyfikacja materialnych parametrów środowiska pracy i ich źródeł (drgania mechaniczne, hałas, itp.) Pojęcia choroby zawodowej, zagrożenia i wypadku przy pracy. Zasady Heinricha. / 2 Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem dyskusji problemowej, obliczeń, praktycznych ćwiczeń oraz założeń niezbędnych do wykonania szkicu stanowiska pracy. Tematyka zajęć to: 1. Projekt wstępny (szkic) ruchomego stanowiska pracy. Wykonanie obliczeń niezbędnych do wyznaczenia podstawowych parametrów ruchomego stanowiska pracy oraz przedstawienie graficzne przyjętych założeń z wykorzystaniem fantomu / 2 2. Metody oceny obciążenia termicznego na stanowisku pracy Szacowanie ryzyka na wybranym stanowisku pracy. Sprawdzian / 3 Laboratoria /metody dydaktyczne Laboratoria prowadzone są z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych: Tematem zajęć są: 1. Fizjologiczne i psychologiczne podstawy wykonywania pracy (ocena i pomiar wydolności fizycznej z użyciem różnych metod, ocena asymetrii funkcjonalnej, określanie postawy ciała itp.) / 2 2. Metody oceny narażenia na hałas na stacjonarnym i ruchomym stanowisku pracy. Ocena hałasu na stanowisku pracy (operator maszyny, użytkownik komputera itp.) / 3
Metody oceny:
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Zaliczenie przedmiotu przeprowadzane jest w formie pisemnego sprawdzianu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie bieżących ocen. efekty W1, U1 - sprawdzane są podczas pisemnego zaliczenia; efekty U1, K1 - sprawdzane są podczas konwersacji na wykładzie i realizacji ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
podstawowa: • J. H. Czajka, Ergonomia – materiały do ćwiczeń, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1996. • E Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007. • S.Wieczorek, Ergonomia, Tarbonus, Kraków 2008 (lub późniejsze). • http://nop.ciop.pl/ uzupełniająca: M,Wykowska, Ergonomia jako nauka stosowana, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2009 (lub http://www.ergonomia.agh.edu.pl /Skrypt_Ergonomia-M.Wykowska/ ergonomia/index.htm M.Wróblewska, Ergonomia. Skrypt dla studentów, Politechnika Opolska, 2004, http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=2311. Praca zbiorowa pod red. Danuty Koradeckiej, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia T1.i T2, CIOP, Warszawa 1999. B. Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2008 (lub późniejsze).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
/ Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w biogospodarce
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i usługowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w biogospodarce, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02