Nazwa przedmiotu:
Ekologia
Koordynator przedmiotu:
dr Anna Rutkowska-Narożniak , dr Elżbieta Pajor, dr Ewa Miaśkiewicz Pęska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biogospodarka
Grupa przedmiotów:
BLOK II
Kod przedmiotu:
1110-BG000-ISP-3401
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 30 Ćwiczenia - 15 Zapoznanie się z literaturą - 10 Przygotowanie raportu - 20 Przygotowanie do kolokwiów - 15 Suma godzin w semestrze - 90
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Nauczenie rozumienia procesów ekologicznych i ewolucyjnych warunkujących różnorodność biologiczną jak również nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń ekologicznych.
Treści kształcenia:
Zakres ekologii i metodologia badań ekologicznych. Biosfera jako miejsce funkcjonowania ekosystemów naturalnych i poddanych antropopresji. Ekosystem – jego struktura, części składowe i funkcjonowanie. Zasady i pojęcia dotyczące obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych. Łańcuchy, sieci i poziomy troficzne. Główne cykle biogeochemiczne pierwiastków. Czynniki ograniczające funkcjonowanie ekosystemu – prawo minimum i zasada tolerancji. Zasady i pojęcia dotyczące organizacji na poziomie biocenozy. Różnorodność biologiczna biocenoz. Populacja i jej właściwości grupowe; liczebność, struktura demograficzna i przestrzenna, dynamika i rozprzestrzenianie się. Interakcje pomiędzy gatunkami. Siedlisko i nisza ekologiczna. Sukcesja ekologiczna, homeostaza i klimaks. Główne biomy świata. Miasto jako układ ekologiczny. Ekologia stosowana – eksploatacja populacji, przyjazne środowisku metody walki ze szkodnikami i pasożytami. -Funkcjonowanie ekosystemów wodnych (jeziora, rzeki) i ich zmiany w wyniku działalności człowieka. Eutrofizacja środowisk wodnych w wyniku działalności człowieka oraz jej objawy. Ekosystemy lądowe – stan naturalny i przekształcenia w wyniku antropopresji (agrocenozy, rolnictwo tradycyjne i ekologiczne). Bioróżnorodność i jej straty na poziomie gatunkowym i biocenotycznym. Przemysłowe zanieczyszczenia atmosfery oraz ich wpływ na obieg azotu i siarki w biosferze. Wpływ głównych zanieczyszczeń gazowych atmosfery na funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych.
Metody oceny:
wiedza: test umiejętności: obserwacja , wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji, dyskusja kompetencje personalne i społeczne: obserwacja, wygłoszenie samodzielne i zespołowo przygotowanych referatów i prezentacji,dyskusja podczas zajęć
Egzamin:
nie
Literatura:
-"Odum E.P.: Podstawy ekologii. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne. Warszawa. Wyd. III, 1982 Allan J.D.: Ekologia wód płynących. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 Lampert W., Sommer U.: Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 Kajak Z.: Hydrobiologia – limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Warszawa PWN, 1999 Wiąckowski S.: Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, 2002 Krebs Ch. J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1997 Matuszkiewicz J.N.: Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Podbielkowski Z.: Fitogeografia części świata. Europa. Azja. Afryka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 Zimny H.: Ekologia miasta. ADG Oficyna Wydawnicza 2004"
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma ogólną wiedzę o ekosferze jako zbiorze ekosystemów naturalnych i poddanych antropopresji. Zna podstawowe prawa ekologiczne, zasady i pojęcia dotyczące organizacji na poziomie ekosystemu, biocenozy i populacji, zasady obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych, główne geocykle, środowiska przyrodnicze.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W_02
Posiada wiedzę z zakresu wpływu czynników antropogenicznych na funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych, degradację gleb i zanieczyszczenie atmosfery oraz sozologicznych podstaw kształtowania środowiska.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W_03
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii stosowanej
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi w sposób popularny przedstawić wyniki badań dokonanych w zakresie ekologii i innych dyscyplin przyrodniczych oraz przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04
Efekt U_02
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U_03
Posiada umiejętność oceny zagrożenia ekologicznego
Weryfikacja: obserwacja, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie samodzielne i zespołowo przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt K_02
Potrafi formułować opinie dotyczące studiowanych tematów oraz argumentować na ich rzecz
Weryfikacja: obserwacja i dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04