Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia cywilizacyjne i zrównowazony rozwój 1
Koordynator przedmiotu:
Koordynator, wykłady: prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler; Ćwiczenia: dr inż. Katarzyna Maciejewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1110-OS000-ISP-1302
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - 15 godzin; Ćwiczenia - 15 godzin; Zapoznanie z literaturą - 5 godzin; Przygotowanie do kolokwium - 5 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 10 godzin; Razem - 50 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju. Poznanie aksjologii zagrożeń cywilizacyjnych: zagrożenia dla społeczeństwa i środowiska ziemskiego. Zrozumienie zagrożeń naturalnych, na przebieg których człowiek ma wpływ, bezpośredni lub pośredni oraz zagrożeń, które zmaterializowały się w XXI wieku. Poznanie systemowego ujęcia zagadnień ochrony środowiska i modeli sterowania jakością środowiska. Kluczowe siły sprawcze zagrożeń w skali globalnej.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie do tematyki zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju, definicje. Aksjologia zagrożeń. Natężenia, skale i sposób oddziaływania zagrożeń. Świadomość zagrożeń. Cywilizacja XXI wieku, antropocen. Zagrożenia, które zmaterializowały się w XXI wieku. Największe globalne zagrożenia dla świata wg badań opinii społecznej. Naturalne zagrożenia dla środowiska ziemskiego i dla społeczeństwa; największe kataklizmy ostatnich lat XXI w. Epidemie i pandemie, „zaniedbane” choroby tropikalne, tzw. priorytetowe bakterie. Systemowe ujęcie zagadnień ochrony środowiska, modele sterowania jakością środowiska. Najważniejsze wyzwania Polityki Ekologicznej Polski i UE. Analiza D-P-S-I-R. Kluczowe siły sprawcze skali globalnej. Najważniejsze w skali świata zagrożenia ludzkie dla środowiska ziemskiego: przegląd oddziaływań; zagrożenia skali globalnej: zubożenie warstwy ozonowej w stratosferze. Ćwiczenia są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Zadania realizowane w trakcie ćwiczeń mają uświadomić studentom, oraz pomóc zrozumieć, skutki zagrożeń, których bardzo często nie uświadamiamy sobie z należytą powagą i odwagą. Kolejne zajęcia dotyczą: analizy struktury pokrycia potrzeb energetycznych świata i nauki wykorzystania jednostek energetycznych w tej analizie; założeń i celów pakietu klimatyczno– energetycznego Unii Europejskiej, Protokołu z Kioto i Porozumienia paryskiego; wykonania obliczeń emisji CO2 z procesów spalania paliw; analizy porównawczej zagrożenia środowiska w Polsce oraz wybranych krajach wg schematu D-P-S-I-R; analizy dynamiki wzrostu ludności świata oraz prognozy wielkości populacji, w horyzoncie czasowym do roku 2100 oraz oceny zrównoważonego rozwoju wybranych krajów na podstawie indeksu HDI i śladu ekologicznego.
Metody oceny:
Kolokwium zaliczające wykład (pytania testowe i otwarte). Wymagane min. 51% punktów. Zaliczenie ćwiczeń - 1 kolokwium. Wymagane min. 51% punktów. Ocena zintegrowana złożona w 50% z zaliczenia wykładu i 50% z zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zeszyt 4/2010 kwartalnika Nauka (PAN): Raport o zagrożeniach 2. Juda-Rezler K.: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 3. Najnowsze raporty Organizacji Światowych: EEA, WHO, UNEP/ONZ, OECD, IEA. 4. Dzienniki codzienne (analiza aktualnej sytuacji na świecie w aspekcie pojawiających się zagrożeń).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na poziom rozwoju społecznego
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
Efekt W02
Posiada wiedzę o ludzkich i naturalnych zagrożeniach dla środowiska ziemskiego.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W06, K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
Efekt W03
Posiada wiedzę o ludzkich zagrożeniach dla społeczeństwa: "schorzeniach” i „patologiach” indywidualnych i społecznych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych koniecznych do oceny rozwoju społecznego i presji antropogenicznej na środowisko
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U14, K_U12, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Efekt U02
Potrafi ocenić poziom zrównoważonego rozwoju i wskaźnik rozwoju społecznego krajów.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U12, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Efekt U03
Potrafi wykorzystać dane statystyczne do oceny potencjalnych zagrożeń środowiska danego kraju.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U14, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Efekt U04
Potrafi obliczyć emisję CO2 z energetycznego spalania paliw.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21, K_U14, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, P1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U05, P1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K03, K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, T1A_K02, T1A_K05, P1A_K03, P1A_K04, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07
Efekt K02
Ma świadomość wagi oraz dynamiki zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i jednostkę
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06, K_K05, K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, P1A_K04, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07