Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość technologiczna
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Rucińska dr inż. Zenon Spik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
1110-ISCOW-MSP-3508
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - 30 godzin. ćwiczenia projektowe - 15 godzin. zapoznanie z literaturą - 15 godzin, przygotowanie do kolokwium z wykładów - 10 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń - 10 godzin, razem - 80 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy ekonomii, Przedsiębiorczość Innowacyjna
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Student posiądzie wiedzę o aspektach prowadzenia działalności gospodarczej opartej na specjalistycznej wiedzy z zakresu nauk ścisłych oraz nauczy się posługiwać narzędziem służącym wykonaniu profesjonalnego biznes-planu.
Treści kształcenia:
I. Wykłady: 1. Dlaczego własny biznes technologiczny - Problematyka firm odpryskowych w szerszym kontekście zjawiska przedsiębiorczości akademickiej i transferu technologii z przemysłu do praktyki; miejsce innowacyjności technologicznej na tle innych przejawów innowacyjności i szerzej ambitnej przedsiębiorczości. 2. Od wynalazku do techbiznesu - Wynalazek, innowacja, wdrożenie, biznes. 3. Przedsiębiorca technologiczny Dyskusja o indywidualnych cechach liderów nowych przedsięwzięć technologicznych oraz o formowaniu się i funkcjonowaniu zespołów założycielskich; zjawisko przedsiębiorczości zespołowej; opcjonalnie: przeprowadzenie wywiadu z przedsiębiorcą (indywidualnie lub grupowo) i/lub wizyta przedsiębiorcy na zajęciach (guest speaker). 4. Rynek technologiczny Specyfika rynku technologicznego i praktyczne kwestie dotyczące zaistnienia na rynku; problematyka badań rynku i podstawowych narzędzi do tego służących, ze wskazaniem na szczególne cechy rynku technologicznego. 5. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe. W przypadku start-up’ów technologicznych szczególna uwagę trzeba poświęcić spółkom kapitałowym: spółce z o.o. i spółce akcyjnej; zjawisko podwójnego opodatkowania zysków; rozróżnienie między zyskami bieżącymi a realizacją zysków w formie sprzedaży udziałów. 6. Ochrona własności przemysłowej Gościnny wykład specjalisty od ochrony własności przemysłowej. Przeprowadzenie pisemnej ankiety dotyczącej problematyki ochrony własności przemysłowej w ramach planowanego przez słuchaczy biznesu technologicznego. Zebrane od uczestników ankiety pozwolą na lepsze rozpoznanie potrzeb i odwołanie się do konkretnych kwestii występujących w projektach uczestników. 7. Finansowanie biznesów technologicznych Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składanie finansowania" nowego biznesu. II. Ćwiczenia 1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem w wersji rozszerzonej); 2. Stworzenie Biznes Planu dla najlepiej rokujących koncepcji w każdej z grup; 3. Prezentacja wyników prac każdej z grup i omówienie ich wyników.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne, w przypadkach wątpliwych przewiduje się uzupełnienie w postaci ustnej. Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych, zaliczenie pisemnego kolokwium, ocena prezentacji pracy
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Jerzy Cieślik, „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010 2. Materiały umieszczone na stronie www.pw.seipa.edu.pl
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W08, T2A_W11
Efekt W02
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt/koncepcję przedsięwzięcia biznesowego w obszarze systemu lub procesu typowego dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14
Efekt U02
Potrafi czytać prasę fachowa (także w języku obcym, ) i prowadzić proces samokształcenia się.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
Efekt U03
Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów, również w języku obcym.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01
Efekt K02
Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt K03
Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiębiorczy - prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06