- Nazwa przedmiotu:
- Metody zwalczania nadzwyczajnych zagrożeń gleb i gruntów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kulig
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISGOD-MSP-2501
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procedurami i metodami postępowania wobec nadzwyczajnych zagrożeń gleb i gruntów oraz systemami bezpieczeństwa i ratownictwa
- Treści kształcenia:
- brak
- Metody oceny:
- Wykład: Zaliczenie w formie pisemnej (kolokwium). Projekt: Obecność na zajęciach obowiązkowa, wykonanie i zaliczenie projektu. Ocena z wykładu ∙ 0,6 + ocena z ćwiczeń projektowych ∙ 0,4
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Zasady postępowania ratowniczego: Poradnik. Pod red. Grosset R. PIOŚ: Firex, Warszawa 2004. 2. Gworek B. i inni (2002): Ocena ryzyka środowiskowego pochodzącego od substancji i preparatów chemicznych. Instytut Ochrony Środowiska. Warszawa. 3. Lemański J.F., Ludwiczak G., Zabawa S.: Działania służb technicznych i ratownictwa w nadzwyczajnych zagrożeniach środowiskach. PZIiT, Poznań 1999. 4. Maciejewski M. (l998): Współczesne problemy ekstremalnych zagrożeń środowiska w Polsce. IMGW, Jachranka. 5. Petts J., Eduljec G. (1996): Environmental Impact Assessment for Waste Treatment and Disposal Facilities. John Wiley & Sons Ltd. Chichester. 6. Wojnarowski A., Obolewicz-Pietrusiak A., (2001): Podstawy ratownictwa chemicznego. Firex, Warszawa. 7. Przepisy krajowe oraz dyrektywy UE (Dyrektywa Rady 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 roku w sprawie zagrożenia poważnymi awariami przez niektóre rodzaje działalności przemysłowej, znana Dyrektywą Seveso oraz Dyrektywą Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 roku w sprawie zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, zwana Dyrektywą Seveso II).
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z chemii i biologii środowiska, w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów jakości gleby. Posiada rozszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe z zakresu ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu gleby oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych. Ma szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych zaawansowanych technik oraz metod stosowanych w inżynierii środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Posiada rozszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe z zakresu ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu gleby oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych. Ma szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych zaawansowanych technik oraz metod stosowanych w inżynierii środowiska
Weryfikacja: pisemne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi przeprowadzić analizę i ocenę pomiarów i badań, w tym pomiarów i symulacji komputerowych, pozwalających ocenić wskaźniki charakteryzujące stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. Umie przeanalizować i ocenić wpływ wybranych parametrów procesu na efektywność technologiczną oczyszczania gleby oraz rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi samodzielnie i w zespole projektować, realizować i eksploatować oraz oceniać elementy systemu oczyszczania terenów zurbanizowanych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: