Nazwa przedmiotu:
Metody zwalczania nadzwyczajnych zagrożeń gleb i gruntów
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kulig
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
1110-ISGOD-MSP-2501
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
brak
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
brak
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procedurami i metodami postępowania wobec nadzwyczajnych zagrożeń gleb i gruntów oraz systemami bezpieczeństwa i ratownictwa
Treści kształcenia:
brak
Metody oceny:
Wykład: Zaliczenie w formie pisemnej (kolokwium). Projekt: Obecność na zajęciach obowiązkowa, wykonanie i zaliczenie projektu. Ocena z wykładu ∙ 0,6 + ocena z ćwiczeń projektowych ∙ 0,4
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zasady postępowania ratowniczego: Poradnik. Pod red. Grosset R. PIOŚ: Firex, Warszawa 2004. 2. Gworek B. i inni (2002): Ocena ryzyka środowiskowego pochodzącego od substancji i preparatów chemicznych. Instytut Ochrony Środowiska. Warszawa. 3. Lemański J.F., Ludwiczak G., Zabawa S.: Działania służb technicznych i ratownictwa w nadzwyczajnych zagrożeniach środowiskach. PZIiT, Poznań 1999. 4. Maciejewski M. (l998): Współczesne problemy ekstremalnych zagrożeń środowiska w Polsce. IMGW, Jachranka. 5. Petts J., Eduljec G. (1996): Environmental Impact Assessment for Waste Treatment and Disposal Facilities. John Wiley & Sons Ltd. Chichester. 6. Wojnarowski A., Obolewicz-Pietrusiak A., (2001): Podstawy ratownictwa chemicznego. Firex, Warszawa. 7. Przepisy krajowe oraz dyrektywy UE (Dyrektywa Rady 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 roku w sprawie zagrożenia poważnymi awariami przez niektóre rodzaje działalności przemysłowej, znana Dyrektywą Seveso oraz Dyrektywą Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 roku w sprawie zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, zwana Dyrektywą Seveso II).
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z chemii i biologii środowiska, w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów jakości gleby. Posiada rozszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe z zakresu ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu gleby oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych. Ma szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych zaawansowanych technik oraz metod stosowanych w inżynierii środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Posiada rozszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe z zakresu ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu gleby oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych. Ma szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych zaawansowanych technik oraz metod stosowanych w inżynierii środowiska
Weryfikacja: pisemne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przeprowadzić analizę i ocenę pomiarów i badań, w tym pomiarów i symulacji komputerowych, pozwalających ocenić wskaźniki charakteryzujące stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. Umie przeanalizować i ocenić wpływ wybranych parametrów procesu na efektywność technologiczną oczyszczania gleby oraz rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi samodzielnie i w zespole projektować, realizować i eksploatować oraz oceniać elementy systemu oczyszczania terenów zurbanizowanych.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: