Nazwa przedmiotu:
Ochrona wód
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Małgorzata Loga, mgr inż. Paweł Gilewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach (15), obecność na zajęciach projektowych (30), zapoznanie się z literaturą (4), opracowanie projektu, ćwiczeń lub zadań (6), przygotowanie do kolokwium (5)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Monitoring środowiska Biologia środowiska
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z procesami zachodzącymi w wodach powierzchniowych płynących i stojących oraz wodach podziemnych ze szczególnym uwzględnieniem presji na te środowiska. Zdobycie umiejętności prognozowania zmian wskaźników jakości za pomocą prostych modeli matematycznych.
Treści kształcenia:
Zapoznanie z podstawowymi prawnymi i technicznymi sposobami ochrony wód. Umiejętność korzystania z prostych modeli matematycznych oraz systemów wspomagania decyzji w celu podejmowania trafnych decyzji wodnogospodarczych. Zapoznanie z metodami rekultywacji jezior i zbiorników wodnych.
Metody oceny:
Pisemne zaliczenie obejmujący materiał wykładu i ćwiczeń projektowych. Pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. Ustna obrona projektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Lampert, W., U.Sommer “Ekologia wód śródlądowych”, PWN, 1996 Stańczykowska, A. „Ekologia naszych wód” WSiP 1996 Tonderski, A. “Control of Nutrient Fluxes in Large River Basins, Linkoping Universitet, 1997 Rinaldi, S., S.Soncini-Sessa, H.Sthefest, H.Tamura „Modelling and Control of River Quality,” McGraw-Hill 1979 Małecki, J., M. Nawalany, S. Witczak, T. Gruszczyński pt. „Wyznaczanie parametrów migracji zanieczyszczeń w ośrodku porowatym dla potrzeb badań hydrogeologicznych i ochrony środowiska”, Poradnik metodyczny, Wydawnictwa Ministerstwa Środowiska, s. 1- 249. Warszawa, 2006
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna wskaźniki stanu ekologicznego i chemicznego i ich znaczenia dla oceny stanu wód. Ma znajomość problemów ochrony wód podziemnych. Zna główne procesy kształtujące jakość wód powierzchniowych i podziemnych oraz opis matematyczny niektórych procesów zachodzących w środowisku wodnym
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W02, K_W04, K_W05, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, T2A_W01, P2A_W01, P2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, P2A_W04, P2A_W05, T2A_W04, P2A_W05, P2A_W09, T2A_W07, P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07, T2A_W07, P2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zbudować proste modele jakości wody w rzekach w oparciu o oprogramowanie MATLAB-SIMULINK Potrafi korzystać z gotowych modeli matematycznych opisujacych procesy zachodzace w środowisku wodnym. Posiada umiejetność interpretacji wyników symulacji
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U06, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, P2A_U02, P2A_U09, T2A_U02, T2A_U04, P2A_U07, P2A_U08, T2A_U07, T2A_U09, P2A_U05, P2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, P2A_U05, P2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie zagrożenia dotyczące ochrony środowiska i jest świadomy swojej roli w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom
Weryfikacja: udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07