- Nazwa przedmiotu:
- Czytanie miasta (wstęp do filozofii miasta)
- Koordynator przedmiotu:
- dr krystyna Gutowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- GK.SIOB202
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 godzin obecności na wykladach oraz 10 godzin pracy samodzielnej (przygotowanie się do pracy zaliczeniowej)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0.6 ECTS
- 15 godz. wykład
- 1 godzina konsultacji
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- - wykształcenie humanistyczne na poziomie liceum ogólnokształcącego
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- -Rozwijanie świadomości wizualnej - obserwacji i umiejętności interpretacji znaków wizualnych w przestrzeni miasta.
-Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie odpowiedzialnego kształtowania przestrzeni miejskiej i zarządzania nią poprzez zapoznanie go z podstawową literaturą filozoficzną na temat miasta jako środowiska życia współczesnego człowieka
- Treści kształcenia:
- Wykład będzie stanowił prezentację wielu możliwych sposobów „czytania” miasta. Przedstawiony będzie punkt widzenia architekta, urbanisty, antropologa, historyka. Miasto będzie interpretowane jako tekst, palimpsest i system znaków. Analizowane będzie postrzeganie miasta przez spacerowicza, przechodnia, kierowcę samochodu, pasażera komunikacji miejskiej; przez mieszkańca lub obcego (przybysza, gościa, podróżnego, turystę). Omówione zostaną utopijne i zrealizowane projekty miasta idealnego, a także specyficzny charakter miasta współczesnego. Kolejne tematy wykladów to: wartości niematerialne odziedziczonego krajobrazu miejskiego; ślady przeszłości i umiejętność ich odczytywania; miejsca pamięci i miejska codzienność; ludzki wymiar miasta; obrazy miasta (miasto na pocztówce, miasto na fotografii, miasto w sztuce); widzialność i niewidzialność w przestrzeni miasta; zieleń w mieście, sztuka w przestrzeni miasta.
- Metody oceny:
- Wykład zalicza sprawdzian z całości materiału w formie czterech pytań otwartych. Na ocenę 3,0 trzeba mieć 58% możliwych punktów, na ocenę 3,5 - 66%; na ocenę 4.0 - 75%; na ocenę 4,5 - 83% a na ocenę 5,0 - 91%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jan Gehl, Miasto dla ludzi. Wyd. RAM, Kraków 2014.
2. Zbigniew Paszkowski, Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną. Wyd. Universitas, Kraków 2011.
3. Niewidzialne miasto pod red. Marka Krajewskiego. Wyd. Fundacja Bęc Zmiana. Warszawa 2012.
4. Łukasz Wojciechowski, We wstecznym lusterku. Architektura i samochody w XX wieku. Wyd. Unpubleashed SARP Oddział we Wrocławiu, Wrocław 2014
5. Georg Simmel Most i drzwi. Wybór esejów. Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2006 (trzy eseje: Rzym. Analiza estetyczna s. 53-64; Florencja s. 163-168; Wenecja s. 177-183.
6. Italo Calvino, Niewidzialne miasta
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SIOB202_W01
- Zna podstawowe pojęcia, za pomocą których można opisywać miasto jako środowisko czlowieka takie jak. np. genius loci, historyczny krajobraz kulturowy, miejska ikonosfera itp. Wie, że wiedza z zakresu jego kierunku studiów (np. umiejętność sporządzania i odczytywania planów i map) może stanowić wiedzę źródlową pomocną przy analizach miasta jako środowiska czlowieka.
Zna kilka różnych koncepcji filozoficznych, które poruszają problematykę miasta jako środowiska czlowieka
Wie, na czym polega różnica między punktem widzenia architekta, urbanisty, antropologa, historyka, historyka kultury, semiotyka w analizowaniu problemów związanych z miastem.
Weryfikacja: pisemny sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SIOB202_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczającej go przestrzeni miasta i zachodzących w niej zjawisk społecznych.
Umie posługiwać się refleksją filozoficzną i logicznym rozumowaniem w analizie problematyki miasta.
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy znanego sobie miasta
Weryfikacja: końcowy sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SIOB202_K01
- Rozumie konieczność rozwoju osobistego i znaczenie refleksji humanistycznej, w tym filozoficznej w życiu społecznym;
Ma przekonanie o wadze refleksji na tematy środowiska kulturowego i wpływie tego środowiska na jakość życia osobistego;
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wpływania na kształt miasta, w którym mieszka;
Weryfikacja: końcowy sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05