Nazwa przedmiotu:
I.b /1 Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
mgr. Tomasz Paweł Tyc
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GK.NIK304
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU) - 8h, w tym: Wykłady: 4 x 2h = 8h Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) - 27h, w tym: Wykłady: 4 x 2h = 8h Konsultacje: 1 x 2h = 2h Samodzielne przygotowanie się studenta do zajęć wykładowych: 4 x 2h = 8h Zaznajomienie się z materiałami dodatkowymi udostępnionymi na platformie e-learning'owej: 4 x 2h = 8h Testy sprawdzające wiedzę: 3 x 0,33h = 1h Łączna liczba godzin pracy studenta = 27h, co odpowiada 1 ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady: 4 x 2h = 8h Konsultacje: 1 x 2h = 2h Łączna liczba godzin pracy studenta z nauczycielem akademickim = 10h, co odpowiada 0.4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie posiada wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teorią i praktyką działania współczesnych przedsięwzięć komercyjnych oraz społecznych. W szczególnosci pokazane jest "serce" każdego przedsięwzięcia - model biznesowy. Podczas zajęć poruszane będą tematy i zagadnienia dotyczące tworzenia, zmiany oraz dostosowania działania modelu biznesowego do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego.
Treści kształcenia:
1. Zajęcia organizacyjne, w tym: a/ prezentacja zasad zaliczenia przedmiotu; b/ prezentacja platformy e-learning'owej; c/ poinformowanie uczestników kursu nt. treści programowych objętych kursem; 2. Współczesne definicje i role społeczne przedsiębiorcy; Zróżnicowane formy przedsiębiorczości, w szczególności: a/ prezentacja najczęściej występujących w literaturze definicji przedsiębiorczości oraz przedsiębiorcy; b/ wskazanie sposobu ujęcie ww. terminów w polskim i wspólnotowym (unijnym) porządku prawny; c/ prezentacja współczesnych form przedsiębiorczości (zarówno o charakterze działalności komercyjnej jak i społecznej); d/ informacja nt. przedsiębiorczości wewnątrzorganizacyjnej. 3. Pomysł na biznes; Podstawowe źródła pomysłów biznesowych: a/ prezentacja najczęściej występujących w literaturze źródeł pomysłów biznesowych; b/ wskazanie popularnych metod generowania pomysłów biznesowych; c/ wskazanie skutecznych metod generowania pomysłów biznesowych. 4. Podstawy klasycznego marketingu (Podejście 4P): a/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji produktu; b/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji ceny; c/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji dystrybucji; d/ prezentacja kottler'owskiej koncepcji promocji. 5. Model biznesowy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej: a/ prezentacja niezbędnych elementów tworzących model biznesowy; b/ informacja nt. popularnych modeli biznesowych. 6. Podsumowanie zajęć.
Metody oceny:
W trakcie semestru, studenci są zobowiązani do wzięcia udziału w trzech testach. Sprawdzene wiedzy uczestników kursu, realizowane jest z wykorzystaniem platformy e-learningowej. Testy dotyczący wiedzy przekazanej podczas wykładów, a także, w ograniczonym zakresie - materiałów dodatkowych udostępnionych na platformie e-learningowej. Każdy z testów składa się z 5 pytań, losowanych dla każdego z użytkownika platformy e-learningowej, spośród wcześniej zdefiniowanej bazy pytań.
Egzamin:
nie
Literatura:
Sugerowane lektury: 1. Jahns A.: Skuteczny biznesplan. Wydawnictwo Złote Myśli, Warszawa 2010; 2. Blank S., Dorf B.: Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Wydawnictwo One Press, 2013; 3. Pawla Z.: Biznesplan. Zastosowania i przykłady. Wydawnictwo Poltext, 2013. Dodatkowe lektury: 1. Griffin W.: Podstawy zarządzania. PWN, Warszawa 2013; 2. Morris M.: Jak założyć własną firmę? Wydawnictwo One Press, 2013;
Witryna www przedmiotu:
http://dlastudentowpw.moodle.org.pl
Uwagi:
Dostęp do materiałów na platformie e-learningowej jest przekazywany przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.NIK304_W1
Student ma niezbędną wiedzę do poprawnego i pełnego zdefiniowania modelu biznesowego przedsięwzięcia zarówno komercyjnego (przedsiębiorstwo, spółka) jak również społecznego (organizacja pożytku publicznego, stworzyszenie, fundacja)
Weryfikacja: Sprawdzenie wiedzy studenta nt. modelu biznesowego z wykorzystaniem platformy e-learningowej typu MOODLE
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.NIK304_U1
Student potrafi dokonać analizy rynku korzystając z dostępnych publicznie danych. Pondato, potrafi dokonać weryfikacji założeń modelu biznesowego poprzez przeprowadzenie badań rynkowych.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiedzy studenta nt. metod i zasad przeprowadania badań rynkowych z wykorzystaniem platformy e-learningowej typu MOODLE
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.NIK304_K1
Student potrafi przedstawić swój punkt widzenia nt. wybranego aspektu modelu biznesowego przedsięwzięcia komercyjnego oraz nierynkowego. Posiada niezbędne umiejętności w zakresie prowadzenia sporów i ich rozwiązywania zgodnie z zasadmi współżycia społecznego.
Weryfikacja: Dyskusja w trakcie zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06