- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Gabriel Wlazłowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK105
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 53 godziny, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) obecność na ćwiczeniach - 24 godz.
c) konsultacje - 10 godz.
d) obecność na egzaminie - 3 godz.
2. Praca własna studenta: 47 godzin, w tym:
a) 17 godz. - bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach
b) 30 godz. - przygotowywanie się do egzaminu
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 43, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) obecność na ćwiczeniach - 24 godz.
c) obecność na egzaminie - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 pkt. ECTS - 44 godziny, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 24 godziny
b) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach - 20 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia24h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Student zdobywa umiejętność rozwiązywania prostych problemów z dziedziny mechaniki i termodynamiki. Zaznajamia się z podstawowymi zasadami, na których zbudowana jest fizyka klasyczna.
- Treści kształcenia:
- Plan wykładu:
Mechanika.
Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu.
Układ inercjalny, prawa Newtona, transformacja Galileusza.
Zasady zachowania: pędu, momentu pędu, energii. Praca. Energia potencjalna.
Ruch harmoniczny, rezonans, tłumienie.
Siła grawitacji, zagadnienie dwóch ciał oddziałujących grawitacyjnie, prawa Keplera.
Siły pozorne w nieinercjalnych układach odniesienia: siła odśrodkowa, siła Coriolisa.
Termodynamika.
Informacje o budowie materii, pojęcie stanu układu, parametry stanu, stan równowagi.
Temperatura, ciepło, praca, zasady termodynamiki, entropia.
Plan ćwiczeń:
Uzupełnienia z matematyki:
Wprowadzenie pojęcia pochodnej funkcji. Pochodna wektora.
Całkowanie. Całka oznaczona. Interpretacja geometryczna całki oznaczonej.
Układ współrzędnych: wersory osi. Układ kartezjański i biegunowy.
Mechanika.
Kinematyka: prędkość, przyspieszenie, tor ruchu. Ruch po okręgu.
Zastosowanie praw Newtona: rzut pionowy, rzut ukośny.
Zderzenia.
Ruch ciał w obecności sił tarcia.
Ruch ciał w polu grawitacyjnym. Prędkość ucieczki.
Elementy kinematyki bryły sztywnej. Moment bezwładności.
Termodynamika.
Równanie stanu dla gazu doskonałego.
Wybrane procesy termodynamiczne: izotermiczny, izochoryczny, adiabatyczny, izobaryczny.
- Metody oceny:
- Na ocenę końcowa składa się ocena z egzaminu oraz ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa obliczana jest według formuły: (ocena końcowa) = 0.5*(ocena z egzaminu) + 0.5*(ocena z ćwiczeń), przy czym student musiu uzyskać ocenę co najmniej 3.0 z ćwiczeń i egzaminu.
Egzamin: w formie testu w sesji egzaminacyjnej.
Ćwiczenia: kolokwium podczas ćwiczeń.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Bogusz, J. Garbarczyk, F. Krok, Podstawy fizyki, OWPW 1999.
2. J. Orear, Fizyka, T. I -II, WNT 1993.
3. I.W. Sawieliew, Kurs fizyka, T. I-III, PWN 1987-1989.
4. J. Blinowski, J. Trylski, Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie.
5. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, T. I-II, PWN 1989.
6. R.P. Feynman, R.B. Leighton, Feynmana wykłady z fizyki, T.I-V, PWN 2001.
7. K. Jezierski, B. Kołodka, K. Sierański, Fizyka - Wzory i prawa z objaśnieniami, Oficyna Wydawnicza Scripta.
8. K. Jezierski, B. Kołodka, K. Sierański, Fizyka - Zadania z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Scripta.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK105_W1
- posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu mechaniki, kinematyki, termodynamiki, matematyki pozyskaną na zajęciach
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu końcowego, zaliczenie kolokwium na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK105_U1
- potrafi pozyskiwać informacje, związane z cyklem wykładowym i ćwiczeniami, z różnych źródeł oraz wyciągać na ich podstawie wnioski
Weryfikacja: kolokwium na ćwiczeniach, studenci rozwiązują w domu zadania domowy, których rozwiązania prezentują następnie na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK105_K1
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się z zakresu fizyki, funkcjonowania otoczenia
Weryfikacja: obecność na ćwiczeniach i wykładach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01