Nazwa przedmiotu:
Kartografia w procesach wspomagania podejmowania decyzji planistycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Jaroszewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NIK610
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 42 godziny, w tym: a) obecność na wykładach - 16 godzin b) obecność na ćwiczeniach projektowych - 24 godziny c) udział w konsultacjach - 2 godziny 2. Praca własna studenta – 83 godziny, w tym: a) przygotowanie do ćwiczeń projektowych - 50 godzin, w tym: - powtórzenie niezbędnych informacji z wykładów - 8 godzin - przygotowanie danych i wykonanie prac zleconych do domu - 42 godziny b) konsultacje drogą mailową - 8 godzin c) opracowanie wyników, wykonanie i przygotowanie do prezentacji projektu - 15 godzin d) przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 42 , w tym: a) obecność na wykładach - 16 godzin b) obecność na ćwiczeniach projektowych - 24 godziny c) udział w konsultacjach - 2 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,6 pkt. ECTS - 89 godzin, w tym: a) obecność na ćwiczeniach projektowych - 24 godziny b) przygotowanie do ćwiczeń projektowych (przygotowanie danych i wykonanie prac zleconych do domu) - 42 godziny c) konsultacje drogą mailową - 8 godzin d) opracowanie wyników, wykonanie i przygotowanie do prezentacji projektu - 15 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt24h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotu "Podstawy kartografii", realizowanego na 2 semestrze studiów niestacjonarnych I stopnia.
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie uporządkowanej wiedzy w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej podejmowanie decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej oraz praktycznych umiejętności wykorzystania kartograficznych metod badań, kartograficznych metod prezentacji oraz narzędzi systemów informacji geograficznej w procesach wspomagania decyzji planistycznych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Wyjaśnienie głównych pojęć: decyzje planistyczne, proces podejmowania decyzji, rola kartografii i narzędzi GIS we wspomaganiu podejmowania decyzji planistycznych. Dane geograficzne w procesie podejmowania decyzji, pojęcie macierzy geograficznej. Dane geograficzne a informacja geograficzna w procesie podejmowania decyzji. Model analiz przestrzennych. Budowa modelu analiz przestrzennych pozwalających na uwzględnienie wielu kryteriów w procesie podejmowania decyzji. Definicja problemu decyzyjnego. Kryteria oceny problemu decyzyjnego, hierarchiczna struktura kryteriów oceny, dobór kryteriów oceny. Opracowanie map kryteriów i map oceny kryteriów. Metody normalizacji wartości map oceny kryteriów, oparte na: funkcji przydatności, prawdopodobieństwie, przynależności do zbioru rozmytego. Wagi kryteriów: ranking wag, metody wskaźnikowe. Reguły decyzyjne: metoda prostego sumowania wag, metoda AHP, metoda idealnego stanu. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: Studenci podzieleni są na trzy grupy (4-5 osobowe) Każda z grup reprezentuje odrębny kierunek rozwoju wybranego obszaru: rozwój funkcji mieszkaniowej, utrzymanie lub rozwój funkcji przyrodniczej, utrzymanie lub rozwój funkcji rolniczej. Studenci budują model analiz przestrzenny (oparty na metodzie AHP) mający na celu oszacowanie przydatność terenu dla celu głównego danej grupy. Po wykonaniu projektu każda grupa prezentuje otrzymane wyniki i odbywa się dyskusja. Grupy udostępniają sobie końcowe wyniki i wykonują prezentację kartograficzną prezentującą potencjalne konflikty przestrzenne między różnymi funkcjami. Studenci na podstawie dostępnych danych źródłowych i prognoz szacują zapotrzebowanie na tereny zabudowy mieszkaniowej występujące na badanym obszarze. Na podstawie mapy analizy potencjalnych konfliktów i przyjętego zapotrzebowania opracowują scenariusz rozwoju zabudowy mieszkaniowej zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wykonują końcową prezentację kartograficzną.
Metody oceny:
Forma zaliczenia wykładów: sprawdzian pisemny. Forma zaliczenia ćwiczeń projektowych: poprawne i terminowe wykonanie zadań wyznaczonych w grupie projektowej, prezentacja i omówienie wyników projektu. Ocena łączna: wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna z ocen z wykładów i końcowej oceny z projektu. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Malczewski J., 1999, GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons, Inc. 2. Carr M.H., Zwick P.D., 2007, Smart land-use analysis: the LUCIS model: land-use conflict identification strategy. ESRI Press corp.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NIK610_W1
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej procesy decyzyjne
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W2
ma wiedzę w zakresie roli kartografii i narzędzi systemów informacji geograficznej we wspomaganiu podejmowania decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W3
ma wiedzę w zakresie wykorzystania wielokryterialnej analizy przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK610_W4
ma podstawową wiedzę na temat definiowania problemu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.NIK610_W5
ma podstawową wiedzę na temat kryteriów oceny problemu decyzyjnego i sposobów ich doboru
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK610_W6
ma podstawową wiedzę na temat przetwarzania danych źródłowych na potrzeby opracowania map kryteriów w programie GIS
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W7
ma uporządkowaną wiedzę na temat metod oceny i normalizacji map kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W8
ma uporządkowaną wiedzę na temat sposobów określania wag istotności kryteriów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W9
ma podstawową wiedzę na temat sposobów dochodzenia do konsensusu w przypadku wielu grup decydentów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W10
ma podstawową wiedzę na temat reguł decyzyjnych: metody prostego sumowania wag, metody AHP i metody idealnego stanu
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W11
ma podstawową wiedzę na temat roli modeli analiz przestrzennych GIS w dokumentowaniu i udostępnianiu informacji w procesach wspierania podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GP.NIK610_W12
ma uporządkowaną wiedzę na temat kartograficznych i bazodanowych danych źródłowych oraz o trybach ich udostępniania
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NIK610_U1
potrafi zaplanować i zrealizować etapy wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej zadany proces decyzyjny
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U08, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07
Efekt GP.NIK610_U2
potrafi opracować model analiz przestrzennych w ArcGIS realizujący etapy analizy wielokryterialnej
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
Efekt GP.NIK610_U3
potrafi prawidłowo opracować prezentację kartograficzną wyników analiz, zinterpretować i omówić otrzymane wyniki
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04
Efekt GP.NIK610_U4
potrafi opracować prezentację kartograficzną oraz model analiz przestrzennych w programie GIS
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.NIK610_U5
potrafi dla zadanego celu określić na podstawie dostępnych danych źródłowych kryteria oraz opracować mapy kryteriów
Weryfikacja: ocena sprawozdania oraz prezentacji map kryteriów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09, K_U10, K_U11, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07
Efekt GP.NIK610_U6
potrafi oceniać i normalizować mapy kryteriów przy wykorzystaniu funkcji rozmytych
Weryfikacja: bieżąca ocena realizacji etapu projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.NIK610_U7
potrafi określać wagi istotności kryteriów metodą porównywania parami
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.NIK610_U8
potrafi zaplanować model analiz przestrzennych dla reguł decyzyjnych metody AHP w Model Builder ArcGIS
Weryfikacja: ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.NIK610_U9
potrafi opracować prezentację wyników swoich analiz oraz przedstawić je podczas dyskusji
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NIK610_K1
potrafi pracować w grupie dzieląc sie kompetencjami
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K01
Efekt GP.NIK610_K2
rozumie wagę podejmowanych decyzji w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07