- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Agnieszka Turek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMK118
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykłady -15 godz.
b) zajęcia projektowe - 30 godz.
c) konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz.,
b) dokończenie (w domu) raportów z zajęć projektowych - 20 godz.,
c) realizacja zadań projektowych: 20 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykłady -15 godz.
b) zajęcia projektowe - 30 godz.
c) konsultacje - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,2 pkt. ECTS - 80 godzin pracy studenta, w tym:
a) zajęcia projektowe - 30 godz.
b) konsultacje - 5 godz.
c) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz.
d) dokończenie (w domu) raportów z zajęć projektowych - 20 godz.
e) realizacja zadań projektowych: 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiadanie wiedzy z zakresu: rekultywacji i zagospodarowania obszarów zdegradowanych; podstaw gleboznawstwa; ochrony środowiska; ekologii; problematyki kształtowania funkcjonalno-przestrzennego terenów zurbanizowanych i zdegradowanych; rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności czynników decydujących o kierunkach rozwoju; interpretacji obrazów satelitarnych; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GIS.
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie, 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu przestrzennego rozmieszczenia, zróżnicowania oraz skutków zagrożeń powierzchni Ziemi wynikających z przyczyn naturalnych oraz działalności człowieka, a także wskazanie kierunków i metod ich eliminacji. Świadomość roli człowieka w procesie intensyfikacji tych zagrożeń. Poznanie nowoczesnych trendów i tendencji w zakresie ochrony powierzchni Ziemi. Uzyskanie wiedzy z zakresu wyspecjalizowanych zagadnień z ochrony powierzchni Ziemi oraz charakterystyki najważniejszych zagrożeń środowiska przyrodniczego w różnych skalach przestrzennych (globalnej, regionalnej, lokalnej). Nabycie wiedzy z zakresu zasad racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska oraz ochrony poszczególnych jego elementów.
Zapoznanie z metodami interpretacji, oceny i weryfikacji materiałów analitycznych przydatnych przy identyfikowaniu zagrożeń metodyką rejestracji i badań wybranych grup zagrożeń.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Prawne podstawy ochrony powierzchni Ziemi (ustawa prawo ochrony środowiska). Problematyka degradacji i ochrony podstawowych elementów środowiska. Przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej gleb, wód i atmosfery. Globalne problemy ekologiczne i zrównoważony rozwój. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi. Zagrożenia środowiska w przestrzeni w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Istota i cechy współczesnego kryzysu ekologicznego. Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Globalne przyczyny zagrożeń powierzchni Ziemi (przyrost demograficzny, rozwój techniki, powszechna urbanizacja, zbrojenia i wojny, stosunki społeczno-ekonomiczne, modele życia - model społeczeństwa konsumpcyjnego) i ich skutki (zmiany klimatu, zmiany zawartości ozonu w atmosferze, deforestacja, pustynnienie, zanik różnorodności biologicznej, niedobory wód, zanieczyszczenie wód, atmosfery i pedosfery, zdrowotne skutki degradacji środowiska). Zmiany stanu środowiska na świecie i w Polsce - zagrożenia dla środowiska ze strony sektora rolniczego i przemysłu. Standardy jakości środowiska – systemy kontroli i oceny jakości stanu środowiska.
Projekt: Wybrane zagrożenia powierzchni Ziemi uznane jako najważniejsze w skali świata w raportach WWF o stanie środowiska. Interpretacja zagrożeń powierzchni Ziemi z podziałem na skalę globalną, regionalną oraz lokalną. Wzajemne powiązanie zagrożeń globalnych, regionalnych i lokalnych. Przyczyny, konsekwencje, sposoby ochrony przed wspomnianymi zagrożeniami, a także sposoby ich eliminowania. Znaczenie planowania przestrzennego w ochronie powierzchni Ziemi. Aktualne wyzwania planowania przestrzennego w kontekście ochrony Ziemi. Praktyczne rozwiązania związane z ochroną powierzchni Ziemi stosowane w skali lokalnej w zakładach pracy bądź instytucjach.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie egzaminu
Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i raportów oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich zadanych ćwiczeń, prezentacja wyników raportów, napisanie eseju, udział w wyjeździe terenowym, aktywny udział w zajęciach
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 40 cities (2018). Summary for Urban Policy Makers,What the IPCC Special Report on Global Warming of 1,5 means for cities. [ebook] 40 cities. Available at: https://www.c40.org/
Bank, T. (2010). Natural Hazards, UnNatural Disasters. Washington: World Bank Publications.
Życie w zmieniającym się klimacie. (2015). [ebook] Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Available at: https://www.eea.europa.eu/pl/publications/sygnaly-eea-2015-zycie-w.
WWF. 2018. Living Planet Report – 2018: Aiming Higher. Grooten M. and Almond R.E.A. (Eds). WWF, Gland, Switzerland
wwf.panda.org. (2019). Threats. [online] Available at: http://wwf.panda.org/knowledge_hub/where_we_work/eastern_himalaya/threats/.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMK118_W1
- ma niezbędną uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu środowiska, skali zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
- Efekt GP.SMK118_W2
- ma wiedzę z zakresu możliwości ochrony środowiska
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
- Efekt GP.SMK118_W3
- zna procedury i metody postępowania przy rekultywacji i zagospodarowaniu terenów zdegradowanych
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
- Efekt GP.SMK118_W4
- ma usystematyzowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące zasobów środowiska przyrodniczego i racjonalnego gospodarowania złożami kopalin, wpływu złóż kopalin na środowisko oraz planowanie przestrzenne
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_SR
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W04
- Efekt GP.SMK118_W5
- ma wiedzę pozwalającą na zaproponowanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniami powierzchni Ziemi
Weryfikacja: zdanie egzaminu, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02
- Efekt GP.SMK118_W6
- ma wiedzę z zakresu zagospodarowania obszarów problemowych np. po zakończonej rekultywacji składowiska odpadów
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMK118_U1
- potrafi zebrać dane literaturowe, baz tematycznych i innych źródeł;
Weryfikacja: zdanie egzaminu, raporty z ćwiczeń projektowych, prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMK118_U2
- potrafi integrować i interpretować zebrane informacje a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać swoje opinie
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMK118_U3
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania;
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.SMK118_U4
- potrafi opracować i zrealizować projekt w tym harmonogram prac zapewniający dotrzymanie narzuconych terminów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.SMK118_U5
- umie merytorycznie argumentować, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne, zwarte opracowania
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMK118_U6
- biegle wykorzystuje do opracowań projektowych specjalistyczną literaturę naukową w języku polskim,
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń projektowych, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U02
- Efekt GP.SMK118_U7
- czyta ze zrozumieniem teksty specjalistyczne w języku angielskim
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U02
- Efekt GP.SMK118_U8
- potrafi formułować streszczenia opracowań planistycznych w języku niespecjalistycznym
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U02
- Efekt GP.SMK118_U9
- umie przygotować prezentację z wykorzystaniem rożnych środków komunikacji werbalnej
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U08
- Efekt GP.SMK118_U10
- umie zastosować środki komunikacji werbalnej w prezentacji ustnej w różnym środowisku odbiorców
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMK118_K1
- ma świadomość odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt GP.SMK118_K2
- potrafi współpracować i pracować w zespole o różnej specjalności
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.SMK118_K3
- potrafi podejmować wspólne decyzje w tym dotyczące projektów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.SMK118_K4
- potrafi przewidywać przyrodnicze i społeczne skutki dotyczące zagospodarowania obszarów problemowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05
- Efekt GP.SMK118_K5
- potrafi przewidywać skutki podejmowanych decyzji w tym projektowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, esej, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05
- Efekt GP.SMK118_K6
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05