Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Agnieszka Turek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMK118
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykłady -15 godz. b) zajęcia projektowe - 30 godz. c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz., b) dokończenie (w domu) raportów z zajęć projektowych - 20 godz., c) realizacja zadań projektowych: 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykłady -15 godz. b) zajęcia projektowe - 30 godz. c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,2 pkt. ECTS - 80 godzin pracy studenta, w tym: a) zajęcia projektowe - 30 godz. b) konsultacje - 5 godz. c) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz. d) dokończenie (w domu) raportów z zajęć projektowych - 20 godz. e) realizacja zadań projektowych: 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy z zakresu: rekultywacji i zagospodarowania obszarów zdegradowanych; podstaw gleboznawstwa; ochrony środowiska; ekologii; problematyki kształtowania funkcjonalno-przestrzennego terenów zurbanizowanych i zdegradowanych; rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności czynników decydujących o kierunkach rozwoju; interpretacji obrazów satelitarnych; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GIS.
Limit liczby studentów:
60 - studentów na wykładzie, 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy z zakresu przestrzennego rozmieszczenia, zróżnicowania oraz skutków zagrożeń powierzchni Ziemi wynikających z przyczyn naturalnych oraz działalności człowieka, a także wskazanie kierunków i metod ich eliminacji. Świadomość roli człowieka w procesie intensyfikacji tych zagrożeń. Poznanie nowoczesnych trendów i tendencji w zakresie ochrony powierzchni Ziemi. Uzyskanie wiedzy z zakresu wyspecjalizowanych zagadnień z ochrony powierzchni Ziemi oraz charakterystyki najważniejszych zagrożeń środowiska przyrodniczego w różnych skalach przestrzennych (globalnej, regionalnej, lokalnej). Nabycie wiedzy z zakresu zasad racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska oraz ochrony poszczególnych jego elementów. Zapoznanie z metodami interpretacji, oceny i weryfikacji materiałów analitycznych przydatnych przy identyfikowaniu zagrożeń metodyką rejestracji i badań wybranych grup zagrożeń.
Treści kształcenia:
Wykład: Prawne podstawy ochrony powierzchni Ziemi (ustawa prawo ochrony środowiska). Problematyka degradacji i ochrony podstawowych elementów środowiska. Przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej gleb, wód i atmosfery. Globalne problemy ekologiczne i zrównoważony rozwój. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi. Zagrożenia środowiska w przestrzeni w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Istota i cechy współczesnego kryzysu ekologicznego. Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Globalne przyczyny zagrożeń powierzchni Ziemi (przyrost demograficzny, rozwój techniki, powszechna urbanizacja, zbrojenia i wojny, stosunki społeczno-ekonomiczne, modele życia - model społeczeństwa konsumpcyjnego) i ich skutki (zmiany klimatu, zmiany zawartości ozonu w atmosferze, deforestacja, pustynnienie, zanik różnorodności biologicznej, niedobory wód, zanieczyszczenie wód, atmosfery i pedosfery, zdrowotne skutki degradacji środowiska). Zmiany stanu środowiska na świecie i w Polsce - zagrożenia dla środowiska ze strony sektora rolniczego i przemysłu. Standardy jakości środowiska – systemy kontroli i oceny jakości stanu środowiska. Projekt: Wybrane zagrożenia powierzchni Ziemi uznane jako najważniejsze w skali świata w raportach WWF o stanie środowiska. Interpretacja zagrożeń powierzchni Ziemi z podziałem na skalę globalną, regionalną oraz lokalną. Wzajemne powiązanie zagrożeń globalnych, regionalnych i lokalnych. Przyczyny, konsekwencje, sposoby ochrony przed wspomnianymi zagrożeniami, a także sposoby ich eliminowania. Znaczenie planowania przestrzennego w ochronie powierzchni Ziemi. Aktualne wyzwania planowania przestrzennego w kontekście ochrony Ziemi. Praktyczne rozwiązania związane z ochroną powierzchni Ziemi stosowane w skali lokalnej w zakładach pracy bądź instytucjach.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie egzaminu Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i raportów oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich zadanych ćwiczeń, prezentacja wyników raportów, napisanie eseju, udział w wyjeździe terenowym, aktywny udział w zajęciach
Egzamin:
tak
Literatura:
40 cities (2018). Summary for Urban Policy Makers,What the IPCC Special Report on Global Warming of 1,5 means for cities. [ebook] 40 cities. Available at: https://www.c40.org/ Bank, T. (2010). Natural Hazards, UnNatural Disasters. Washington: World Bank Publications. Życie w zmieniającym się klimacie. (2015). [ebook] Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Available at: https://www.eea.europa.eu/pl/publications/sygnaly-eea-2015-zycie-w. WWF. 2018. Living Planet Report – 2018: Aiming Higher. Grooten M. and Almond R.E.A. (Eds). WWF, Gland, Switzerland wwf.panda.org. (2019). Threats. [online] Available at: http://wwf.panda.org/knowledge_hub/where_we_work/eastern_himalaya/threats/.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMK118_W1
ma niezbędną uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu środowiska, skali zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W2
ma wiedzę z zakresu możliwości ochrony środowiska
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W3
zna procedury i metody postępowania przy rekultywacji i zagospodarowaniu terenów zdegradowanych
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03
Efekt GP.SMK118_W4
ma usystematyzowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące zasobów środowiska przyrodniczego i racjonalnego gospodarowania złożami kopalin, wpływu złóż kopalin na środowisko oraz planowanie przestrzenne
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W04
Efekt GP.SMK118_W5
ma wiedzę pozwalającą na zaproponowanie sposobów radzenia sobie z zagrożeniami powierzchni Ziemi
Weryfikacja: zdanie egzaminu, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02
Efekt GP.SMK118_W6
ma wiedzę z zakresu zagospodarowania obszarów problemowych np. po zakończonej rekultywacji składowiska odpadów
Weryfikacja: zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_SR
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07, T2A_W04, P2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMK118_U1
potrafi zebrać dane literaturowe, baz tematycznych i innych źródeł;
Weryfikacja: zdanie egzaminu, raporty z ćwiczeń projektowych, prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.SMK118_U2
potrafi integrować i interpretować zebrane informacje a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać swoje opinie
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.SMK118_U3
potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania;
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.SMK118_U4
potrafi opracować i zrealizować projekt w tym harmonogram prac zapewniający dotrzymanie narzuconych terminów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.SMK118_U5
umie merytorycznie argumentować, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne, zwarte opracowania
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt GP.SMK118_U6
biegle wykorzystuje do opracowań projektowych specjalistyczną literaturę naukową w języku polskim,
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń projektowych, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U7
czyta ze zrozumieniem teksty specjalistyczne w języku angielskim
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U8
potrafi formułować streszczenia opracowań planistycznych w języku niespecjalistycznym
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U02
Efekt GP.SMK118_U9
umie przygotować prezentację z wykorzystaniem rożnych środków komunikacji werbalnej
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08
Efekt GP.SMK118_U10
umie zastosować środki komunikacji werbalnej w prezentacji ustnej w różnym środowisku odbiorców
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, udział w debacie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMK118_K1
ma świadomość odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt GP.SMK118_K2
potrafi współpracować i pracować w zespole o różnej specjalności
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.SMK118_K3
potrafi podejmować wspólne decyzje w tym dotyczące projektów
Weryfikacja: wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.SMK118_K4
potrafi przewidywać przyrodnicze i społeczne skutki dotyczące zagospodarowania obszarów problemowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt GP.SMK118_K5
potrafi przewidywać skutki podejmowanych decyzji w tym projektowych
Weryfikacja: zdanie egzaminu, esej, raporty z ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt GP.SMK118_K6
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Weryfikacja: zdanie egzaminu, wykonanie i prezentacja wyników ćwiczeń projektowych, raporty z ćwiczeń projektowych, esej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05