- Nazwa przedmiotu:
- Korozja - Laboratorium/ Corrosion - Laboratory
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Emilia Skołek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KORL
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin zajęć laboratoryjnych, przygotowanie do zajęć i sporządzanie sprawozdań 30 godzin. Łącznie 60 godzin=2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godzin zajęć laboratoryjnych = 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - 30 godzin udział w zajęcia laboratoryjnych, przygotowanie do zajęć i sporządzanie sprawozdań 30 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zdane egzaminy z przedmiotów: Chemia, Termodynamika, Materiały Metaliczne i Metalurgia, Podstawy Nauki o Materiałach, Korozja
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów, prowadzące do rozumnego i świadomego doboru materiałów i metod ich ochrony przed niszczącym działaniem różnorodnych środowisk korozyjnych.
Uzmysłowienie, że odporność korozyjna materiału nie jest cechą niezmienną, lecz zależy od jego struktury oraz, w bardzo dużej mierze, od składu chemicznego i innych parametrów środowiska.
Wskazanie, że niszczenie materiałów może wynikać nie tylko z elektrochemicznego lub chemicznego oddziaływania środowiska, lecz również z oddziaływań mechanicznych i że często te czynniki działają synergicznie.
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań odporności korozyjnej materiałów.
- Treści kształcenia:
- W trakcie laboratorium studenci zapoznają się z:
• podstawowymi metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach korozyjnych: metody wagowe; metody elektrochemiczne (metoda krzywych polaryzacji anodowej, metoda Sterna, metoda elektrochemicznej spektroskopii impedancyjnej);
• wpływem kinetyki procesów elektrodowych na szybkość korozji metali;
• odpornością podstawowych tworzyw konstrukcyjnych;
• najczęściej spotykanymi zniszczeniami korozyjnymi oraz przyczynami ich powstania;
• problemami korozji materiałów znajdujących się pod obciążeniem (synergiczne działanie czynników środowiskowych i mechanicznych);
• podstawowymi metodami ochrony przed korozją (modyfikacja środowiska, dobór materiału, ochrona elektrochemiczna, powłoki ochronne, odpowiednie projektowanie konstrukcji);
oraz utrwalenie materiału teoretycznego z wykładów.
- Metody oceny:
- Wymagane wykonanie wszystkich ćwiczeń i opracowanie ich w formie sprawozdania oraz uzyskanie minimum 51 % maksymalnej liczby punktów możliwych do otrzymania ze sprawozdań i pisemnych sprawdzianów sprawdzających przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński Korozja materiałów, Oficyna Wydawnicza PW 2006.
2. H.H.Uhlig Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa 1976.
3. G. Wranglen Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa 1985.
4. M.Pourbaix Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa 1978.
5. G.Fontana, N.G.Green. Corrosion Engineering McGraw-Hill Book company, New York 1978 (pełny tekst dostępny na Ebook Central Academic Complete).
6. K.R.Trethewey, J.Chamberlain, Corrosion for Students science and engineering. Longman Scientific&Technical and John Wiley&Sons Inc. New York 1988.
7. J.C.Scully. The Fundamentals of Corrosion. Pergamon Press, Oxford 1990.
8. A.J.Sedriks Corrosion of Stainless Steels. John Wiley&Sons, 1996.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KORL_W1
- Zna i rozumie elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01
- Efekt KORL_W2
- Zna i rozumie termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01
- Efekt KORL_W3
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu procesów korozyjnych: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, stan pasywny metali
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01
- Efekt KORL_W4
- Zna i rozumie mechanizmy powstawania zniszczeń korozyjnych
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W05, IM_W06, IM_W12, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W01
- Efekt KORL_W5
- Zna i rozumie mechanizmy odporności korozyjnej wybranych tworzyw metalicznych: stale, żeliwa, stopy miedzi, cynku, glinu, niklu i tytanu
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt KORL_W6
- Zna metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, metoda katodowa i anodowa, inhibitory korozji oraz wie, jak je stosować
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W05, IM_W06, IM_W10, IM_W12, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W01
- Efekt KORL_W7
- Zna podstawowe metody badań korozyjnych: metodę potencjodynamiczną, metodę elektrochemicznej spektroskopii impedancyjnej
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W11, IM_W13, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05, T1A_W07, InzA_W05, T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KORL_U1
- Umie określać elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty korozji.
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt KORL_U2
- Potrafi na podstawie badań określić przyczynę i mechanizm powstania zniszczeń korozyjnych, które może spotkać w swojej praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: Dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U08, IM_U09, IM_U13, IM_U14, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt KOR_LAB_U3
- Potrafi dobrać materiał do konkretnego wymagania konstrukcyjnego uwzględniając specyfikę środowiska korozyjnego pracy konstrukcji.
Weryfikacja: Sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U09, IM_U13, IM_U14, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt KOR_LAB_U4
- Potrafi zaprojektować odpowiednią ochronę przed korozją danego metalu i konstrukcji
Weryfikacja: sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13, IM_U14, IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt KOR_LAB_U5
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych
Weryfikacja: sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt KOR_LAB_U6
- W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
- Efekt KOR_LAB_U7
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych. Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, a także przeprowadzonej analizy literatury fachowej student rozwija poprzez pracę własną swoje umiejętności i wiedzę z zakresu zagadnień z korozji. Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć. Ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KOR_LAB_KS1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt KOR_LAB_KS2
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności iżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt KOR_LAB_KS3
- Rozumie zagrożenia dla środowiska związane z korozją materiałów
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K02, IM_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05
- Efekt KOR_LAB_KS4
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04