Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
dr Aleksandra Kolemba
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
PSW 2/1
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godz.: 30 wykłady, 5 przygotowanie do zajęć, 5 przygotowanie do zaliczenia, 5 konsultacje, 5 zaliczenia
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 wykłady i zaliczenia 0,2 konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min.15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami i zasadami z dziedziny zarządzania jakością, zapoznanie z metodami i technikami zarządzania jakością, kształtowanie praktycznych umiejętności wdrażania systemów zarządzania jakością.
Treści kształcenia:
1. Istota i charakterystyka zarządzania jakością (jakość, podstawowe pojęcia i definicje, zasady zarządzania jakością, kryteria oceny jakością, normalizacja i certyfikacja). 2. Systemy zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 i 9001 (elementy, rola i znaczenie norm). 3. Proces wdrażania i certyfikacji systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie (etapy wdrażania, dokumentacja, korzyści). 4. Kompleksowe zarządzania jakością (TQM). 6. Metody i narzędzia zarządzania jakością (JIT, diagram przebiegu procesu, benchmarking). 8. Koszty jakości.
Metody oceny:
Zaliczenie na ocenę.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. W. Sokołowicz, A. Srzednicki, ISO System zarządzania jakością, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2006. 2. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2004. 3. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008. 4. J. Łańcucki, Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny nauk ekonomicznych i relacje zarządzania w stosunku do nauk ekonomicznych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W01
Efekt W02
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem przez pryzmat konieczności stosowania wysokiej jakości rozwiązań systemowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W03
Efekt W07
Posiada wiedzę dotyczącą konieczności dostosowania podmiotów gospodarczych do wysokiej jakości produktów konkurencyjnych. Zna normy obowiązujące na rynku konsumenta.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W04, S2P_W07

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt U02
Potrafi wykorzystując wiedzę teoretyczną wskazywać na przyczyny niepowodzeń organizacji na rynku.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U02
Efekt U05
Potrafi w praktyce posługiwać się istniejącymi normami jakości obowiązującymi na rynku międzynarodowym.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U05

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K01
Wie że po ukończeniu zajęć obowiązuje teoretyczne i praktyczne pogłębianie wiedzy w zakresie utrzymywania wysokiej jakości produktów i usług, co zapewnia z jednej strony przewagę organizacji na rynku, z drugiej strony pozwala na rozwój osobowości menedżera.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K01
Efekt K04
Ma świadomość niepowodzenia przedsiębiorcy nie stosującemu we własnej firmie powszechnie obowiązujących norm jakościowych.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K04