Nazwa przedmiotu:
Wstęp do wnioskowania statystycznego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Dembińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Fizyka Techniczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1050-FTEDM-MSP-2WWS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 32 h; w tym a) obecność na wykładach – 15 h b) obecność na laboratoriach – 15 h c) obecność na egzaminie – 2 h 2. praca własna studenta – 20 h; w tym a) przygotowanie do laboratoriów– 10 h c) przygotowanie do egzaminu – 10 h Razem w semestrze 52 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 15 h 2. obecność na laboratoriach – 15 h 3. obecność na egzaminie – 2 h Razem w semestrze 32 h, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. zajęcia laboratoryjne – 15 h 2. przygotowanie projektów – 10 h Razem w semestrze 25 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II, Probabilistyka
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych metod wnioskowania statystycznego i nabycie umiejętności ich zastosowania do konkretnych problemów przy wykorzystaniu pakietu statystycznego R.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Analiza danych a wnioskowanie statystyczne. Podejście parametryczne i nieparametryczne we wnioskowaniu statystycznym. 2. Estymacja punktowa nieznanych parametrów rozkładu badanej cechy. Wyznaczanie estymatorów punktowych metodą największej wiarygodności. 3. Testy statystyczne – hipotezy zerowa i alternatywna, statystyka testowa, zbiór krytyczny, p-wartość, błędy I-go i II-go rodzaju, poziom istotności, moc testu. 4. Testy parametryczne dla jednej populacji: testy dotyczące średniej, wariancji i wskaźnika struktury. Badanie mocy testu i wyznaczanie niezbędnej ilości pomiarów potrzebnych do przeprowadzenia zadanego testu. 5. Testy parametryczne dla dwóch populacji: testy dotyczące średnich, wariancji i wskaźników struktury. Badanie mocy testu i wyznaczanie niezbędnej ilości pomiarów potrzebnych do przeprowadzenia danego testu. 6. Nieparametryczna estymacja postaci rozkładu badanej cechy: histogramy, dystrybuanta empiryczna i jądrowy estymator gęstości. 7. Analiza zgodności obserwowanych danych z zadanym rozkładem: metody graficzne i testy zgodności. Wykresy kwantylowe. Test Kołmogorowa-Smirnowa z prostą i złożoną hipotezą zerową. Modyfikacje testu Kołmogorowa-Smirnowa. Wyznaczanie zbioru krytycznego testu metodą symulacji. Laboratoria: Ten sam zakres treści co na wykładzie – przy użyciu pakietu statystycznego R rozwiązywane będą mini projekty ilustrujące wykorzystanie omawianych na wykładzie pojęć i technik wnioskowania statystycznego.
Metody oceny:
Podczas laboratoriów studenci będę zdobywać punkty za prezentowanie rozwiązań mini projektów - maksymalnie 50 pkt. Przedmiot kończy się egzaminem, z którego maksymalnie można uzyskać 50 pkt. Zaliczenie wymaga zdobycia ponad 50% całkowitej ilości punktów. Ocena końcowa zależy liniowo od ilości punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A.M.Mood, F.A.Graybill,D.C.Boes, „Introduction to the theory of statistics”, McGraw-Hill Publishing Company, 1983 2. J. Koronacki, J. Mielniczuk, „Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006 3. P. Biecek, „Przewodnik po pakiecie R”, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2008 4. P. Dalgaard, „Introductory Statistics with R”, Springer, 2008
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się