Nazwa przedmiotu:
Logika
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
PP5/4
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30h Praca własna: 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przyjęcie na pierwszy rok studiów.
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów
Treści kształcenia:
1. Przedmiot i zadania logiki. Przegląd problematyki jej głównych działów. 2. Zarys historii logiki. 3. Logiczna teoria języka. Logiczne wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze. 4. Definicje i warunki ich poprawności. Podział logiczny. 5. Uzasadnianie twierdzeń. Wnioskowanie dedukcyjne. Rodzaje wnioskowań i problem ich poprawności. 6. Dowodzenie a argumentowanie. Dyskusja i jej rodzaje. Erystyka. 7. Elementy logiki formalnej. Symbolika rachunku zdań. Tzw. najwyższe prawa myślenia. 8. Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania. 9. Pojęcie systemu dedukcyjnego rachunku zdań. 10.Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny. 11. Sylogistyka. Sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych. 12. Wnioskowania niededukcyjne oraz problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne. 13. Pojęcie kultury logicznej. Racjonalność jako wartość.
Metody oceny:
kolokwium dotyczące treści zawartych w programie zajęć
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna 2. Mała encyklopedia logiki Literatura uzupełniająca: 1. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie 2. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk 3. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt K_W06
Zna podstawowe pojęcia logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania i wie, że nie są one równocenne. Wie, że podstawowe czynności stosowane w nauce, jak definiowanie, dzielenie czy wnioskowanie podlegają regułom poprawności.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO6
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W06, S1P_W07

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U02
Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U02, S1P_U08
Efekt K_U010
Precyzyjnie posługuje się językiem
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U11

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia. Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny).
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K01
Efekt K_K08
Umie uzasadnić swoje stanowisko posługując się racjonalną argumentacją
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO8
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K04, S1P_K07