Nazwa przedmiotu:
Modelowanie kartograficzne
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Robert Olszewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMK116
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 x 1 godz. = 15 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. - realizacja zadań projektowych: 10 godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 ECTS (47 godz.) - udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. - realizacja zadań projektowych: 10 godz. - obecność na egzaminie: 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,1 ECTS (30 godz.) - przygotowanie do zajęć: 15 x 1 godz. = 15 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
wiadomości z zakresu podstaw kartografii
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawami modelowania kartograficznego, różnicowanie numerycznego modelu topograficznego i kartograficznego, zrozumienie koncepcji separacji baz danych przestrzennych od opracowań kartograficznych oraz metodyką projektowania i tworzenia baz danych topograficznych i tematycznych. W ramach realizacji przedmiotu przedmiotu przewidziane jest także zapoznanie studentów z podstawami mapoznawstwa.
Treści kształcenia:
Zapis danych geograficznych w postaci modelu DLM (digital landscape model) i DCM (digital cartogrphic model )- różnice i sposoby wykorzystania. Podstawy modelu danych topograficznych Właściwości modeli DLM i DCM i ich praktyczne zastosowanie. Modele pojęciowe w bazach danych topograficznych i tematycznych. Metody analizy i uogólnienia informacji geograficznej Normy ISO serii 19100 dotyczące modelowania informacji geograficznej. Przetwarzanie danych geograficznych. Podstawowe operacje na danych. Analizy przestrzennych wykonywane na danych wektorowych i rastrowych. Modelowanie powierzchni. Metody interpolacji. Model TIN, model GRID. Modelowanie powierzchni rzeźby terenu. Analizy sieciowe. Transformacje danych przestrzennych. Podstawowe zasady wykorzystania baz danych w kartografii. Techniki multimedialne w prezentacjach kartograficznych: multimedialne środki wyrazu, oprogramowanie, formaty zapisu grafiki, animacji, dźwięków i obrazu wideo, algorytmy kompresji, zasady projektowania i realizacji kompozycji multimedialnych. Podstawy kartograficznej wizualizacji informacji geograficznej w internecie: specyfika udostępniania danych przestrzennych i multimedialnych w internecie, zasady redakcji stron WWW, projektowanie internetowych publikacji kartograficznych, projektowanie i konfiguracja serwisów geoinformacyjnych, problematyka funkcjonalności publikacji internetowych.
Metody oceny:
Ocena aktywności podczas zajęć, sprawozdań merytorycznych z realizacji projektów oraz egzamin końcowy.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Gotlib D., Olszewski R., Iwaniak A., 2007, GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2. Gotlib D., Olszewski R., ROLA BAZY DANYCH OBIEKTÓW TOPOGRAFICZNYCH W TWORZENIU INFRASTRUKTURY INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE. Warszawa, 2014 3. Mackaness W., Ruas A., Sarjakoski T., 2007, Generalisation of Geographic Information. Cartographic Modelling and Applications, Elsevier Science 4. Bielecka E. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2005. 5. Makowski A. System informacji topograficznej kraju, Oficyna Wydawnicza Pol. Warszawskiej, Warszawa 2005. 6. Kraak M-J, Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SMK116_W1
posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną o kartograficznych aspektach modelowania i wizualizacji informacji geograficznej
Weryfikacja: egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.SMK116_W2
posiada podstawową wiedzę na temat mapoznawstwa
Weryfikacja: zaliczenie końcowe przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SMK116_U1
potrafi samodzielnie wykonać mapę korzystając z baz danych przestrzennych o charakterze referencyjnym i tematycznym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.SMK116_U2
potrafi przeprowadzić proces konwersji danych, wykonać analizę sieciową oraz opracować prostą aplikację wspomagającą proces modelowania kartograficznego
Weryfikacja: samodzielnie opracowane ćwiczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SMK116_K1
potrafi współpracować w grupie realizując projekty o zróżnicowanej tematyce
Weryfikacja: ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: