Nazwa przedmiotu:
Udostępnianie danych przestrzennych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Sylwia Krzysztofowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMK
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 30 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 1x15 godzin = 15 godzin b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 1x15 godzin = 15 godzin 2) Praca własna studenta - 20 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć - 3 godziny b) sporządzenie sprawozdań i prezentacji z ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych - 10 godzin c) wykonanie części ćwiczeń w formie e-learningu - 7 godzin Razem nakład pracy studenta: 50 godzin - 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.2 ECTS - 30 godzin kontaktowych, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1.4 ECTS - 35 godzin zajęć o charakterze praktycznym, w tym: a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 15 godzin b) przygotowanie do zajęć - 3 godziny c) sporządzenie sprawozdań i prezentacji z ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych - 10 godzin d) wykonanie części ćwiczeń w formie e-learningu - 7 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Biegła obsługa oprogramowania typu GIS, wiedza z zakresu baz danych przestrzennych i Infrastruktury Informacji Przestrzennej, podstawowe wiadomości dotyczące WebGIS
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat udostępniania danych przestrzennych w nawiązaniu do obowiązujących przepisów prawnych dotyczących wdrażania dyrektywy INSPIRE i tworzenia Infrastruktury Informacji Przestrzennej w Polsce, a także zapoznanie się z aspektami technicznymi udostępniania danych przestrzennych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Udostępnianie danych przestrzennych w świetle ustawy o IIP i dyrektywy INSPIRE, regulacje prawne, zakres udostępnianych danych, sposoby udostępnienia 2. Metadane geoinformacyjne cz. 1 – podstawy prawne, metadane jako niezbędny składnik IIP, podstawowe definicje 3. Metadane geoinformacyjne cz. 2 - poziomy stosowania metadanych, profile metadanych, krajowy profil metadanych, przykłady branżowych profili metadanych, edytory metadanych 4. Język XML i XSD, podstawy składni, walidacja dokumentów XML, zastosowanie XML w INSPIRE 5. Geoinformacyjne usługi sieciowe – podstawy prawne, podstawowe definicje, standardy wykorzystywane przy budowie usług sieciowych 6. Usługa wyszukiwania (CSW) i katalogi metadanych 7. Usługa przeglądania WMS, omówienie interfejsu usługi WMS 8. Usługa pobierania WFS, omówienie interfejsu usługi WFS, usługa pobierania ATOM 9. Język GML, podstawy języka, rola w INSPIRE, mapowanie XML do GML 10. Tworzenie usług sieciowych WMS i WFS z wykorzystaniem programu GeoServer 11. Przegląd geoportali pod kątem zakresu udostępnianych danych przestrzennych Ćwiczenia: 1. Tworzenie metadanych zgodnie z różnymi profilami i ich walidacja - praktyczne wykorzystanie różnych edytorów metadanych 2. Porównanie możliwości korzystania z usług sieciowych (WMTS, CSW, WMS, WFS) w darmowym i komercyjnym oprogramowaniu typu GIS 3. Budowanie surowych zapytań zgodnie ze standardami OGC do serwerów usług WMS i WFS 4. Konwersja danych przestrzennych do GML zgodnie z założeniami interoperacyjności w ramach INSPIRE na cele ich późniejszego udostępnienia 5. Zapoznanie się z programem GeoServer – konfiguracja serwera, opublikowanie danych przestrzennych za pomocą usług WMS, WFS, testowanie stworzonych usług, zadawanie zapytań do uruchomionych usług sieciowych z wykorzystaniem oprogramowania GIS oraz z pominięciem klienta usługi, użycie interfejsu usługi w celu przeglądania/pobierania danych Część ćwiczeń projektowych wykonywana z wykorzystaniem technologii kształcenia na odległość (e-learning).
Metody oceny:
Wykład - sprawdzian wiedzy (problemowe pytania otwarte i zamknięte) Projekt - ocena końcowa jako średnia z ocen cząstkowych ze sprawozdań i prezentacji dotyczących poszczególnych ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych Ocena z przedmiotu - średnia ocen z ocen uzyskanych z wykładów i zajęć projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zenon Parzyński, Agnieszka Chojka, "Infrastruktura informacji przestrzennej w UML", 2013 2. Leszek Litwin, Maciej Rossa, "Metadane geoinformacyjne w INSPIRE i SDI", 2011 3. Waldemar Izdebski, "Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce", 2018 4. GUGiK, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, "Geoinformacja zmienia nasz świat", 2018
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna składnię języka XML i wie jak go zastosować w tworzeniu metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07
Efekt W2
Zna standardy i interfejsy geoinformacyjnych usług sieciowych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07
Efekt W3
Zna oprogramowanie (w tym wolne) do tworzenia metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10, T2A_W07, T2A_W08
Efekt W4
Zna wolne oprogramowanie wykorzystywane do tworzenia geoinformacyjnych usług sieciowych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W10, T2A_W07, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi utworzyć plik metadanych z wykorzystaniem różnych edytorów
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Efekt U2
Potrafi udostępniać dane przestrzenne z wykorzystaniem usług sieciowych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Efekt U3
Umie przeprowadzić proces walidacji metadanych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Efekt U4
Potrafi zautomatyzować proces udostępniania danych przestrzennych w Internecie
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14, K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16
Efekt U5
Potrafi korzystać z metadanych geoinformacyjnych i usług sieciowych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość korzyści i potrzeby udostępniania danych przestrzennych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy, ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07
Efekt K2
Ma świadomość korzyści i potrzeby tworzenia metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy, ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07, T2A_K05