- Nazwa przedmiotu:
- Twórcze metody rozwiązywania problemów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Justyna Smagowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 10h zapoznanie z literaturą = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
20h ćwiczenia + 10h laboratorium = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 10h zapoznanie z literaturą = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zastosowania metod rozwiązywania problemów niezbędną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji,
- potrafił posługiwać się wybranymi metodami rozwiązywania problemów oraz narzędziami stosowanymi w ramach koncepcji Lean Management,
- potrafił zrozumieć potrzebę rozwiązywania problemów z uwzględnieniem aspektu finansowego i społecznego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Ogólna charakterystyka metod rozwiązywania problemów.
2. Burza mózgów jako metoda rozwiązywania problemów.
3. Wykres Ishikawy jako metoda rozwiązywania problemów.
4. „5xdlaczego ?” oraz 5W+1H jako metody rozwiązywania problemów.
5. Myślenie lateralne jako metoda rozwiązywania problemów.
6. Diagram konfliktu jako metoda rozwiązywania problemów.
7. Charakterystyka pozostałych metod rozwiązywania problemów produkcyjnych. Zaliczenie.
C. Laboratorium:
1. Wprowadzenie do laboratorium. Ogólna charakterystyka koncepcji Lean Management.
2. Zagadnienia ciągłego doskonalenia w koncepcjach zarządzania. Arkusz 7 WASTE.
3. Kaizen zorientowany na jednostkę i grupę. System składania i oceny wniosków.
4. Standaryzacja pracy jako narzędzie stabilizacji i utrwalenia zmiany.
5. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie projektów z ćwiczeń na podstawie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-osobowych); po dokonaniu oceny przez koordynatora przedmiotu elementy raportu są omawiane ze studentami;
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski, wynik przeprowadzonej prezentacji uzyskanych rozwiązań oraz wynik kolokwium przeprowadzonego na koniec zajęć.
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie projektów z ćwiczeń na podstawie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-osobowych); po dokonaniu oceny przez koordynatora przedmiotu elementy raportu są omawiane ze studentami;
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski, wynik przeprowadzonej prezentacji uzyskanych rozwiązań oraz wynik kolokwium przeprowadzonego na koniec zajęć.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z przedmiotu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Hamrol A., 2013, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Kosieradzka A. (red.), 2013, Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri
3. Liker J.K., 2004, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Warszawa: MT Biznes
4. Łuczak J., Matuszak-Flejszman A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy, Poznań: Quality Progress
5. Proctor T., 2002, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Uzupełniająca:
1. Góralski A., 1989, Twórcze rozwiązywanie zadań, wyd. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
2. Hamrol A., Mantura W., 2013, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Imai M., 2006, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Warszawa: MT Biznes
4. Imai M., 2005, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kraków: MT Biznes
5. Kosieradzka A., 2012, Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie, Warszawa: C.H. Beck
6. Productivity Press Development Team, 2010, Kaizen na hali produkcyjnej, Wrocław: ProdPublishing.com
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W07
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U16
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: