- Nazwa przedmiotu:
- Technika pracy biurowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Sylwia Arasiewicz-Dulnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_TPB
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych 15 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz.,
2. Liczba godzin praca własnej studenta: studiowanie literatury 5 godz., napisanie referatu 5 godz.,
Razem 25 godz. - 1 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1, Prowadzenie ćwiczeń - 15 godz. - 0,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z języka polskiego nabyte w edukacji na poziomie licealnym. Przedmiot pozwala poznać techniki pracy biurowej, zasady redagowania pism, rozwija umiejętności sporządzania pism i organizacji pracy własnej, które są przydatne w dalszej nauce dowolnego przedmiotu jak i podczas praktyk zawodowych. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla przedmiotu seminarium dyplomowe.
- Limit liczby studentów:
- ćwiczenia 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą pracy biurowej, techniką pracy biurowej, organizacją obiegu dokumentów w urzędach, zasadami prowadzenia korespondencji biurowej zgodnie z obowiązującymi standardami i zwyczajami. Zdobycie umiejętności znakowania spraw i prowadzenia korespondencji służbowej, zastosowania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z obiegiem dokumentów w urzędzie.
Ćwiczenia umożliwiają: zdobycie wiedzy dotyczącej organizacji i techniki pracy biurowej; nabycie umiejętności organizacji pracy własnej i w niewielkich zespołach ludzkich; sporządzania pism biurowych; nadawania znaku sprawy, zrozumienie znaczenia netykiety w procesie elektronicznego komunikowania się z szeroko rozumianym otoczeniem i dla efektywnego funkcjonowania urzędu.
- Treści kształcenia:
- 1. Charakterystyka pracy biurowej.
2. Warunki i środowisko pracy biurowej. Organizacja przestrzenna stanowisk pracy biurowej. Wyposażenie stanowiska i środki techniczne pracy biurowej. Nowe technologie w pracy biurowej. Elektronizacja pracy biurowej.
3. Organizacja pracy biurowej. Systemy kancelaryjne, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcja kancelaryjna. Instrukcja kancelaryjna dla organów administracji rządowej i samorządowej. Kategorie akt i znak sprawy.
4. Fazy obiegu pism: przyjmowanie, rozdział i załatwianie, wysyłanie odpowiedzi. Adresowanie kopert. Systemy obiegu dokumentów: tradycyjny i EZD. Spis spraw w systemie tradycyjnym i EZD. Przechowywanie akt. Repozytoria. Elektroniczny urząd. Netykieta.
5. Technika korespondencji. Ogólne zasady redagowania pism. Rodzaje pism. Formaty papieru. Stosowanie blankietów korespondencyjnych, formularzy i e-dokumentów. Formatowanie pisma i układy graficzne. Styl urzędowy i zasady redagowania tekstów.
6. Typowe pisma biurowe. Pisma informacyjne – budowa, przykłady pism. Sporządzanie wybranych pism informacyjnych (sprawozdania, protokoły). Pisma przekonujące. Elementy pisma – układ europejski. Części składowe treści pisma. Przykłady pism handlowych (ofert, reklamacje). Korespondencja w sprawach administracyjnych i sporządzanie wybranych pism w sprawach administracyjnych lub handlowych (podania, wnioski, skargi, reklamacje).
7. Organizacja spotkań służbowych, obsługa interesantów, kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w otoczeniu.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne zawierające pytania testowe wielokrotnego wyboru oraz pytania otwarte. Aktywność na zajęciach oraz wykonanie pracy pisemnej na zajęciach: sporządzenie protokołu lub sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego lub handlowego, podania, wniosku, skargi lub reklamacji;
Punktowane przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania, sporządzenie pism biurowych.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przystąpienie do kolokwium końcowego i uzyskanie oceny pozytywnej oraz sporządzenie dwóch pism biurowych na zajęciach.
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie kolokwium pisemnego (na ostatnich zajęciach) obejmującego wiedzę z ćwiczeń oraz zalecanej literatury.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bieda M., Zasady zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej. Kwalifikowanie, obieg, archiwizowanie +CD, Municipium SA, Warszawa 2012
2. Fuchsel H. Sekretariat, czyli centrum informacyjne firmy. Poltext, Warszawa 2011.
3. Jendrzejczak E., Korespondencja biurowa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014.
4. Łatka U., Organizacja i technika pracy biurowej” WSiP, Warszawa 2018.
5. Füchsel H.: Korespondencja w firmie”, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2013
6. Fuchsel H., Poradnik asystentki czyli efektywne zarządzanie biurem, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2011
7. Kral P., Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania.Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2011
8. Pręgowski M. „Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone przy wykorzystaniu innowacyjnych metodyk kształcenia pozyskanych w ramach kursu pn. "Tworzenie profesjonalnej prezentacji w MS PowerPoint", realizowanego w ramach zad. 44 „Kompetentny wykładowca” projektu „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Posiada wiedzę na temat warunków i środowiska pracy biurowej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i wyposażenia stanowisk
Weryfikacja: zaliczenia na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Posiada wiedzę na temat zasad organizacji pracy biurowej
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
- Charakterystyka W_03
- Zna ogólne zasady redagowania pism oficjalnych oraz posiada wiedzę na temat techniki korespondencji. Ma wiedzę w zakresie zarządzania prawidłowym obiegiem dokumentacji biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK
- Charakterystyka W_04
- Posiada wiedzę na temat systemów informatycznych wykorzystywanych w pracy biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W06, K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK, II.T.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Umie określić modele pracy biurowej i wskazać najbardziej efektywne dla danej organizacji
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Potrafi zarządzać organizacją przestrzenną stanowisk pracy biurowej, a także delegować zadania i zarządzać dostępnymi zasobami do pracy biurowej
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U08, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Posiada zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i nadążania za zmianami zasad pracy administracyjno-biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO