- Nazwa przedmiotu:
- Perswazja i argumentacja
- Koordynator przedmiotu:
- dr Beata Witkowska-Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_PiA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h , w tym : Udział w ćwiczeniach- 30 h, Przygotowanie do zajęć 20 h, Czytanie wskazanej literatury - 25
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu logicznej teorii argumentacji, psychologii perswazji i retoryki oraz kształtowanie ich praktycznych umiejętności z tego zakresu. Tego rodzaju wiedza i umiejętności mogą być użyteczne w codziennej komunikacji interpersonalnej, w pracy zawodowej, w szczególności w pracy urzędnika, a także w działalności społecznej.
- Treści kształcenia:
- "1. Perswazja a argumentacja – wprowadzenie.
2. Argumentacja jako podstawa krytycznego myślenia i racjonalnej dyskusji
3. Wypowiedzi wieloznaczne. Funkcje wypowiedzi
4. Wypowiedzi argumentacyjne i problem ich poprawności
5. Niektóre typy argumentów. Typowe błędy argumentacji
6. Logiczne techniki manipulacji (sofizmaty)
7. Argumentacja w pracy urzędnika
8. Podsumowanie. Zasady i techniki poprawnej argumentacji
9. Wypowiedzi jako działania (teoria aktów mowy)
10. Wyniki badań empirycznych dotyczących skuteczności perswazji. Główne teorie perswazji
11. Techniki perswazji i figury retoryczne. Przyczyny nieudanej perswazji
12. Perswazja a manipulacja. Chwyty erystyczne i pseudoargumenty
13. Naiwne taktyki manipulacyjne: presja, szantaż i kłamstwo
14. Perswazja w pracy urzędnika
15. Podsumowanie. Zasady i techniki skutecznej perswazji"
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "Literatura podstawowa:
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Szymanek K., K.A. Wieczorek, A. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, PW, 2014
Literatura uzupełniająca:
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009
Pease A., B. Pease, Mowa ciała, Rebis, 2007
Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Skrypt SP, 2003.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, 2005"
- Witryna www przedmiotu:
- --
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- ma podstawową wiedzę z zakresu logicznej teorii argumentacji i psychologii perswazji, zna najnowsze osiągnięcia naukowe dotyczące wybranych zagadnień z zakresu teorii perswazji i argumentacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_02
- zna najnowsze osiągnięcia naukowe dotyczące wybranych zagadnień z zakresu teorii perswazji i argumentacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych i obrony przyjętego rozwiązania prawnego; w szczególności potrafi: (a) wybrać w danej sytuacji właściwą metodę perswazji lub argumentacji, (b) ocenić jakość użytego argumentu i (c) obronić się przed nieuczciwymi chwytami erystycznymi
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością w rozwiązywaniu problemów, wspierając swoje decyzje racjonalnym namysłem, potrafi zastosować je w dyskusji.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07